Illustration: Johan Isaksson.
"Hustrun och jag kan inte föra en konversation i farter över 90 km/tim. Finns åtgärder som kan minska vägbullret?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min VW Golf 2011 är bullrig. Den har sina standarddäck. Hustrun och jag kan inte föra en konversation i farter över 90 km/tim. Tråkigt på långfärd. Finns åtgärder som kan minska vägbullret nu när det är dags för däckbyte? Annan, smalare dimension? Särskilda lågljudsdäck?
”Bullerskadad” Jörgen
Svar:
Det är näst intill omöjligt att märkbart minska bullernivån i en befintlig bil. Jobbet måste göras under utvecklingen. I vissa avseenden kan minskat buller konkurrera med andra egenskaper som responsiva reaktioner och stabilitet. En sportigt hård bil skulle med mjukare fjädrar möjligen bli bekvämare och kanske tystare, men det är knappast värt insatsen på en äldre bil. Vi Bilägare har testat i stort sett alla försök till bullerdämpning som presenterats för oss – ingen av dem har fungerat bra. I fjol provade vi bullerdämpade däck. De hade försetts med en bullerdämpande filt på insidan. Vi kunde uppfatta en viss effekt med Goodyear SoundComfort på en Ford Focus i dimensionen 215/55 R16. Prispåslaget omkring 200 kr/däck. Eftersom din Golf är av äldre modell kan det vara mer lämpligt att kolla hjulinställning, hjullager och däckslitage, möjligen också hjulupphängning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Min VW Golf 2011 är bullrig. Den har sina standarddäck. Hustrun och jag kan inte föra en konversation i farter över 90 km/tim. Tråkigt på långfärd. Finns åtgärder som kan minska vägbullret nu när det är dags för däckbyte? Annan, smalare dimension? Särskilda lågljudsdäck?
”Bullerskadad” Jörgen
Svar:
Det är näst intill omöjligt att märkbart minska bullernivån i en befintlig bil. Jobbet måste göras under utvecklingen. I vissa avseenden kan minskat buller konkurrera med andra egenskaper som responsiva reaktioner och stabilitet. En sportigt hård bil skulle med mjukare fjädrar möjligen bli bekvämare och kanske tystare, men det är knappast värt insatsen på en äldre bil. Vi Bilägare har testat i stort sett alla försök till bullerdämpning som presenterats för oss – ingen av dem har fungerat bra. I fjol provade vi bullerdämpade däck. De hade försetts med en bullerdämpande filt på insidan. Vi kunde uppfatta en viss effekt med Goodyear SoundComfort på en Ford Focus i dimensionen 215/55 R16. Prispåslaget omkring 200 kr/däck. Eftersom din Golf är av äldre modell kan det vara mer lämpligt att kolla hjulinställning, hjullager och däckslitage, möjligen också hjulupphängning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Släng Golfen och köp en Audi A6 med minsta möjliga motor så det går att ha däck med rejäl däckssida eller kanske en Phaeton som fått ljudisolering med från fabriken.
Tycker min Golf från 2015 är rätt okej ljudmässigt. Betydligt bättre än stenkrossen Toyota Auris. Byta däck från dubb till sommarhjul hjälper nog.
Visst har däcken en enorm betydelse.
Just nu kör jag på bilens original koreanska billighetsdäck, och vägbullret är enormt.
Jämför man med vinterdäcken så är det en stor skillnad.
Så, köp bra däck, med låg bullernivå. Kolla ViB däcktest för lämpliga däck.
Använd absolut inte några billiga asiatiska däck.
Hade en Opel Mokka 2012 med 18 tums std däck, när den var ny på marknaden. En riktig bullerbil, lät som bara den. Uppfattade att det mesta av bullret kom från bakre delen av bilen. Jag rev ut all inredning i bakre del av bilen och isolerade med plåtvibrationsdämpare och ljuddämpande material. Hjälpte det ?
Om jag är positiv så kanske det mest hjälpte till rent psykologiskt men i praktiken inte alls.
Håller med Mäkinen, byt Golfen till någon annan bil som är ordnad redan från fabrik. Min erfarenhet är också att ju större tum på fälgen och lägre profil på däcken, räkna med högre ljud i bilen.
Jag har kört på Goodyear Soundcomfort nu i vinter och det är helt klart att den dämpningen gör skillnad. Sen kanske man märker av den skillnaden mer i en elbil än en fossilGolf. Men jag tror att om de ända ska byta däck så är det den lättaste åtgärden.
Det finns nog många där ute som hade stortrivts i en bil där man inte kan höra vad hustrun säger. Och även det omvända: ”Jag har aldrig hört på maken!”
Byt bil.
Det finns nästan inga bilar från 2010-12 i lagomt pris som går tyst. V
Min erfarenhet är att nya däck alltid är tystare än "halvslitna" eller ännu mera slitna. Har haft en Golf -12 och inte hade vi några problem att snacka med varandra under färden - utan att skrika åt varandra. Men hade inga extrema hjuldimensioner på den så det hjälpte säkert.
Utan att misstänkliggöra frågeställaren och dennes hustru, men på en 10-års period finns icke försumbar sannolikhet för att endera personen drabbats av hörselnedsättning. Provkör en ny bil och se om samtalet blir lättare!
Tystast är alltid nordiska dubbfria. Tysta som filt-tofflor men livsfarliga vid en panikbromsning på varm asfalt. Det blev som vanligt en mindre ljudchock när jag skiftade till sommarhjulen. Va man kan göra är att tilläggsisolera på insidan innerskärmarna.
Jag har gjort det fram och bak, och lagt en enkel ljudisoleringsmatta i bagagedurken. Det blev en rejäl skillnad på vägljudet, så att det näst intill ska vara omöjligt att tysta ner en bil stämmer inte helt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.