"Vår andra bil körd cirka 16 000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vid årsservice på min Peugot 2008 upptäcktes att bromsarna bak var utslitna. Detta efter knappt 4.000 mil och två år. Reparationen kostade 5.300 kronor – en milkostnad på cirka 1,40 bara för bromsarna. Vår andra bil, en Peugeot 406, från 2004, körd cirka 16.000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer eller vad är orsaken?
L Jansson
Svar:
Det är dessvärre inte ovanligt att bakbromsarna fastnar mot bromsskivorna och slits ut i förtid. Det beror på att de rör sig mycket mindre än frambromsarna och kör man lite och korta sträckor kan det vara detta som hänt. Smuts och salt ”hjälper” till att ge kärvande bromsok.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Vid årsservice på min Peugot 2008 upptäcktes att bromsarna bak var utslitna. Detta efter knappt 4.000 mil och två år. Reparationen kostade 5.300 kronor – en milkostnad på cirka 1,40 bara för bromsarna. Vår andra bil, en Peugeot 406, från 2004, körd cirka 16.000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer eller vad är orsaken?
L Jansson
Svar:
Det är dessvärre inte ovanligt att bakbromsarna fastnar mot bromsskivorna och slits ut i förtid. Det beror på att de rör sig mycket mindre än frambromsarna och kör man lite och korta sträckor kan det vara detta som hänt. Smuts och salt ”hjälper” till att ge kärvande bromsok.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
milky: +1
Appropå bromsar. Sliter man ut bromsarna snabbare med bilar som har automatlåda? Med manuell låda motorbromsar man ju på ett annat sätt. Automaten vill gärna ligga på så låga varvtal som möjligt så den bromsar knappt alls.
Jag har nog inte haft problem med bromsar på nån bil sen slutet på 80-talet. Ja min korta period med en C2 -06 var väl undantaget då, den gnisslade nåt infernaliskt från frambromsarna.
Utslitna bakre bromsar har jag inte haft problem med, men däremot att de blir rostskadade. De varar 3 - 4 år, sen är det dags för nya skivor. Snålkörning och korta sträckor gör att de i stort sett inte används alls, vägsaltet angriper, belägg fastnar i oken, och en enstaka hård bromsning gör ingen skillnad.
I Sverige kan vi gott ha trummor bak, då slipper man bekymret och får dessutom bra parkeringsbroms.
Bakhjulsdrivna bilar använder bakbromsarna mer, särskilt ihop med automat. Framhjulsdrivna (och framtunga) bilar nyttjar inte mycket bakbromsar.
Bromsar mår bäst av att motioneras. Min erfarenhet är att skivbromsar bak behöver bytas dubbelt så ofta som skivbromsar fram. Det beror på att bromsarna fram används mer, bakbromsarna används mindre. Så man bör helst bromsa hårt ibland för att balbromsarna ska kicka in och användas.
Fråga till frågeställaren: upptäckte du eller bilverkstan att bromsarna behövde bytas? Erfarenheter från vissa mindre nogräknade bilverkstäder är att de gärna vill byta något som är fullt fungerande trots att det håller många 1000 mil till. När kunden sedan vill se den ”trasiga” delen så har den redan gått till återvinningen. Detta förekommer speciellt för bromsdetaljer som dels kan vara svåra för kunden själv att kontrollera men främst då bromsarna är en viktig säkerhetsdetalj, något som verkstaden gärna använder som argument till en osäker kund, som då sväljer betet och snällt betalar.
Fast 2 år med 4000 mils körning är ju inte direkt lite så bromsarna borde ha motionerats hyfsat. Har aldrig haft dessa problem hittills med det kanske beror på att jag kört många VAG-bilar...:) Och jag kör runt 2000 mil/år.
Så länge vi har salthelvetet kvar får vi dras med kärvande och rostiga bromsar innan vi hade vägsaltet i övre Norrland hade vi inte dessa rostproblem
hans: ja, nu finns det inga bra sammanställningar av bilprovningen längre, men tidigare kunde man se skillnaderna mellan norra Sverige (samt Gotland) och resten av Sverige. Rost och bromsproblem hade stora skillnader, mycket bättre där det inte saltades.
Kombination av vägsalt, "försiktigt" bromsande, lätt bil och dålig kvalitet. Bakbromsarna bör även monteras isär och smörjas vid varje service, men många bilar servas vartannat år nu.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.