Frågeställen har köpt en ny C-HR och undrar om den bör rostskyddsbehandlas. Vi Bilägares rosttest av bilen visade en del brister i rostskyddet.
"Har köpt en ny Toyota C-HR hybrid. Borde jag rostskyddsbehandla den som ny eller vänta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en ny Toyota C-HR hybrid. Jag har läst att den inte har så bra rostskydd. Borde man rostskyddsbehandla den som ny eller vänta? Vart vänder jag mig för att få en seriös och bra rostskyddsbehandling i Uppsalatrakten?
Mats Wiberg
Svar:
Om det är din privata bil som du avser att behålla en längre tid bör du omgående behandla den. Vid Vi Bilägares rostskyddskoll fann vi bland annat att behandling saknades i balkar och hålrum. Trösklarnas skarv saknar tätning och skärmkanternas konstruktion bak har en smutssamlande hylla. Därför är det bra att skydda bilen från första stund. I Uppsala finns representanter för alla de större rostskyddskedjorna som Ditec, Tectyl, Swerust, Reco. De välkända firmorna som funnits länge vet vilka produkter som ska användas. Vänd dig till någon av dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du – bör frågeställaren rostskyddsbehandla eller inte?
Fråga:
Jag har köpt en ny Toyota C-HR hybrid. Jag har läst att den inte har så bra rostskydd. Borde man rostskyddsbehandla den som ny eller vänta? Vart vänder jag mig för att få en seriös och bra rostskyddsbehandling i Uppsalatrakten?
Mats Wiberg
Svar:
Om det är din privata bil som du avser att behålla en längre tid bör du omgående behandla den. Vid Vi Bilägares rostskyddskoll fann vi bland annat att behandling saknades i balkar och hålrum. Trösklarnas skarv saknar tätning och skärmkanternas konstruktion bak har en smutssamlande hylla. Därför är det bra att skydda bilen från första stund. I Uppsala finns representanter för alla de större rostskyddskedjorna som Ditec, Tectyl, Swerust, Reco. De välkända firmorna som funnits länge vet vilka produkter som ska användas. Vänd dig till någon av dem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du – bör frågeställaren rostskyddsbehandla eller inte?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har kørt Toyota siden 1985 og det er rigtigt at årgangene fra 88 til93 rustede en del derefter ændrede toyota ruststrategier, og i den hemmelig holdte rapport læst her på siden , ligger toyota som noget af det bedste, jeg har heller ikke oplevet rust på mine toyotaer super fint kvalitet, om den nye Chr vil jeg lade det være op ejeren selv,,,
Bilen har ju 12 års rosskyddgaranti, har den inte rostat på 12 år så klarar den många år till, att VIB ger den dåligt betyg är ju inte förvånande, det har de alltid gjort, minna när man gav Yaris Verso en 2:a, men efter några år fick man höja betyget då bilen inte rostade :) Andra bilar har varit motsatsen, de rostar trots toppbetyg
Hör med din handlare innan du lämnar bilen på behandling är mitt tips
Det beror på hur länge man tänkt behålla bilen, skulle jag säga. Byter man igen inom 3-5år så skulle jag strunta i det. Har man däremot tänkt behålla den 8år eller mer så är det klokt att behandla bilen och i så fall redan nu.
Det är klart att du ska rostskyda den om du tänker behålla den
ViB hade ju en artikel i senaste numret där de krocktestade äldre bilar, Golf och Mazda. Mazdan hade rostat sönder och höll inte särskilt bra vid krock medan Golfen höll förvånansvärt bra. Tror det var Folksam som utförde testen.
Så, vill man ha en säker Toyota om 10 år så bör man lägga pengar på extra skydd, tänker jag.
nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.
nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.
nej toyota ligger i toppen sammen med Renault. også i tyskland.
har det liggende på min tele fon apple. men ved ikke hvordan jeg slår det op på jeres debat side ???
Dessutom var ju konstruktionen av skärmkanterna bak definitivt inte bra och rostskyddsgarantin lär ju inte vara mycket att komma dragandes med - där hittar ju bilföretagen alltid kryphål.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.