"Köpte en Saab 9-5, säljaren sa att kamkedjan hade bytts vid 12 000 mil. Ungefär när behöver den på bytas igen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har en fråga om kamkedja. Jag köpte en Saab 9-5, årsmodell 1999 för ett år sen. Då hade bilen gått 19 500 mil och säljaren sa att kamkedjan hade bytts vid 12 000 mil. Nu har bilen rullat 20 800 mil. Ungefär när behöver den på bytas samt vad kan det kosta?
Kristoffer P.
Svar:
Jag kollade med en allbilsverkstad som också är specialister på Saab. Det finns inget bytesintervall för kamkedjan på den här bilen. Men det har varit vissa problem orsakade av oilsludge på grund av vevhusventilationen. Blir oljan sliten så smörjer den också kedjan sämre. Balansaxelkedjan kan också spöka och föra oväsen. Det kan vara en bra ide att låta en Saabverkstad kolla dem och sträckaren. Viktigt är att hålla koll på oljan och inte slarva med byte. Det fanns säkert en anledning till bytet vid 12 000 mil. Pris varierar beroende på vad som behöver göras. Hör efter med din verkstad!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du bytt kamkedja?
Fråga:
Har en fråga om kamkedja. Jag köpte en Saab 9-5, årsmodell 1999 för ett år sen. Då hade bilen gått 19 500 mil och säljaren sa att kamkedjan hade bytts vid 12 000 mil. Nu har bilen rullat 20 800 mil. Ungefär när behöver den på bytas samt vad kan det kosta?
Kristoffer P.
Svar:
Jag kollade med en allbilsverkstad som också är specialister på Saab. Det finns inget bytesintervall för kamkedjan på den här bilen. Men det har varit vissa problem orsakade av oilsludge på grund av vevhusventilationen. Blir oljan sliten så smörjer den också kedjan sämre. Balansaxelkedjan kan också spöka och föra oväsen. Det kan vara en bra ide att låta en Saabverkstad kolla dem och sträckaren. Viktigt är att hålla koll på oljan och inte slarva med byte. Det fanns säkert en anledning till bytet vid 12 000 mil. Pris varierar beroende på vad som behöver göras. Hör efter med din verkstad!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du bytt kamkedja?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min 1997 9000 Turbo har gått 27.000 mil - inte bytt kamkedja - och tänker inte göra det. Det är korrekt att sludge, orsakat av dålig vevhusventilation under några årsmodeller på 9-5, kan motivera byte av kedja, men om "koll på oljan" - behöver kedjan inte bytas - den är konstruerad för "evigt" liv :o)
Av flera orsaker rekommenderar jag oljebyte varje år. Det behöver inte vara dyraste "super" oljan - men då oljorna har lite olika sammansättning är det bra att hålla sig till ett fabrikat.
Om vevhusventilationen är bytt till senaste versionen ( man kan kontrollera detta hos en Saab specialist, eller själv om man läser på lite) och oljebyten har skötts (d.v.s. byte årligen och max 1000-1500mil mellan bytena) så brukar kamkedjan hålla "hur länge som helst". Är du ändå orolig så kan du be en verkstad kolla hur långt ut kamkedesträckaren är. Det, och ev. oljud från kedjan, kan ge en indikation på statusen.
Min erfarenhet efter ha haft ett par Saabar som varit av årsmodellerna med mindre bra vevhusventilation orginal är att kedjan ändå tål en hel del, men Garrett GT17 turboaggregaten som sitter i alla utom Aerobilarna är mer känsliga. Mitsubushi-TD04 aggregaten som sitter på Aero är betydligt "stadigare".
Precis som nämns i svaret så hade dessa årsmodeller av 9-5 problem med oilsludge. Det har givit rasslande kedjor. Bästa sättet att kolla hur skicket är på kedjan är att mäta sträckaren. Över 15 mm så är det dags för byte enligt Saab själva. Sträckaren når 18 mm som mest. Men det är inget problem att köra vidare och leva med rasslet.
Observera också att man inte bara byter kedjan om man river utan alltihopa. Så det är en stor affär. Att enbart hänga på en ny kedja är meningslöst eftersom det (vanligtvis) inte är kedjan i sig som är problemet utan oljetrycket.
Mät sträckaren. Lyssna efter rassel och kolla efter oljespill. Har den skjutit ut mer än 15 mm så överväg en renovering.
MVH AL
Årsmodell 99, det är bara att köra till dess att det rasar. Bilens värde i förhållande till kostnaden för ett kamkedjebyte gör att det inte är värt det. Undantaget är om man är en engagerad mekare som ser det som ett njutbart hobbyprojekt.
Det är som Tjalle skriver att kedjan håller väldigt länge om den får rätt skötsel och det handlar just om rätt olja som byts i rätt tid.
Däremot håller jag inte riktigt med om "superolja". Visserligen behöver det inte vara det, men varför snåla, det handlar om en merkostnad på några ören per mil, välj den olja som rekommenderas!
Sedan har inte 9000 och 9-5 riktigt lika motorer, 9000 var befriad från den tid då klåfingriga miljömuppar lade sig i teknikernas jobb och det var en av anledningarna till oilsludge, som f.ö. drabbade väldigt många andra märken.
Modifieringssatser togs fram och helt säkert är de bilar som nu finns kvar i drift åtgärdade så något kedjebyte behöver säkert inte göras, men lyssna om det skramlar, som Desmoholic skriver, det är ett säkert tecken till skillnad från den otäcka kamremmen som är ljudlös tills den plötsligt går av och orsakar mörker likt en Lucas belysning!
Har en Saab 95 årsmodell 1999, med 13-tusen mil, med den gamla vevhusventilationen och köpte den som 5-tusen milare, och har sedan dess bytt olja med ca 700-mils mellanrum. Frekventa oljebyten och koll på oljenivå är det som gäller för denna bil. Enligt en mycket erfaren Saab mekaniker fungerar den gamla vevhusventilationen bra bara man kollar oljenivån regelbundet, om vevhusventilationen är dålig så att motorn börjar konsumera olja tills oljan är slut är det som leder till katastrof. Tror mig kunna köra många år till med den gamla ventilationen, och gamla kedjan, den drar ju ingen olja f.n. och går som en klocka
Svenne60. Även jag har haft en 9-5 utan uppdaterad vevhusventilation. Det var en 2,3t med 170 hkr. Köpte den lagom inkörd med 19000 mil på mätaren. Det var företagsläkaren på Saab som haft den och låtit ingenjörerna på Saab sköta den. Det innebar täta oljebyten och betydligt bättre bussningar i bakvagnen än original. Bilen gick som en klocka, utan rassel från kedjan ända tills 23000 mil när jag sålde den.
Saabnisse har helt rätt. Sådana bilar görs inte längre.
MVH AL
Det var - för en gångs skull - INTE miljömuppar - utan GM:s "beancounters" som bäddade för sludge.
Ok Tjalle, samma skrot och korn....
Milkylainen: SCANIA!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.