Nästa artikel
Bilfrågan: Blir kamremmen gammal?
Bilfrågan

Bilfrågan: Blir kamremmen gammal?

Publicerad 10 juni 2015 (uppdaterad 10 juni 2015)
"Har inte tiden också betydelse för byte av kamremmen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har inte tiden också betydelse för byte av kamremmen? Funderar på om jag ska behöva byta på min Golf 2006 som gått 4 500 mil.
Weine Johansson
 
Svar:
Egentligen ska kamremmen på din VW Golf 1,6 bytas först vid 18 000 mil, men bilens ålder har också betydelse. Volkswagen rekommenderar byte av remmen efter högst åtta år. Jobbet innefattar också byte av vattenpumpen och kostar omkring 7 500 kronor på en auktoriserad verkstad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-10 08:55
Hackenbush

Även om kamremmar är bättre idag så självklart åldras de och bör bytas även om de ser ok ut. Det kan finnas fina sprickor som är svåra att se.
7500:- för byte av rem och vattenpump tycker jag är i värsta laget.
När jag bytte på min förra Skoda Octavia så kostade det 4500:- och det är kanske inte direkt billigt det heller men varför är det 3000:- dyrare till golf? Är det sån skillnad på hur den sitter?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-10 10:03
Bortom

Det står alltid i instruktionsboken hur ofta man ska byta kamrem (körsträcka / ålder; det som först inträffar).
Byteskostnaden på 7500 är rätt normalt om man byter vattenpump och spänn- och stödrullar samtidigt. (På min gamla Mazda kostade 8000: 3000 för arbetet, 1500 för vattenpumpen 500 för remmen och 3000 för en spännrulle och två stödrullar). Men om vattenpumpens och rullarnas lager är OK kan man bara byta remmen. En vattenpump rasar inte från ett ögonblick till andra så man har tid på sig att byta den. Tilläggas kan att om man kör lugnt då kan en rem hålla dubbla bytesintervallet (egen erfarenhet).
Men om du tänker behålla bilen 9 år till, DÅ är det kanske värt att lägga ner 7500kr på att byta allt.

#3 • Uppdaterat: 2015-06-10 10:38
hultarn

Visst kan det vara bra att byta vattenpumpen, och spännrullar samtidigt, men... den största anledningen till att det görs, är säkert att företagen vill ha in mer pengar.

På en bil som gått endast 4500 mil, ser jag ingen anledning att byta mer än enbart remmen.

#4 • Uppdaterat: 2015-06-10 11:27
Axelman

Man blir lika irriterad varje gång. Grejjerna på bilden kostar några hundringar. Jobbet max två timmar. Men lika fullt tar man betalt som om grejjorna var av guld och mekanikern gud själv. Hopplöst. Suck.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-10 13:08
hultarn

Axelman: Exakt. Fantasipriser är det.

På mister auto kostar kamremssats, med rem, spännrulle och vattenpump 1049 kr (Hella), 1222 för SKF.

Kanske lika bra att ta hem det och låta någon småskutt byta, så kostar det bara hälften...

#6 • Uppdaterat: 2015-06-10 15:22
1storstark

På vissa bilar är det nästan samma kostnad att bara byta remmen eller vattenpumpen. Att byta rem och inte vattenpump är att vara dumsnål.

#7 • Uppdaterat: 2015-06-10 18:06
jete

Har just beställt byte av kam- och genrem för min 6 år gamla Megane, körd 60' km. Byter inget annat. Kostar 3' på ickeauktoriserad pålitlig verkstad. Vår 13 år gamla Golf, köpt begagnad, byter vi "allt" på nu för 4'. Körd 100' km ?

#8 • Uppdaterat: 2015-06-10 19:06
Rikard

På VW 1,6 brukar pumpen ge upp före remmen, skovelhjulet är i plast och lossnar från axeln. Jag har bytt flera st innan kamremsintervall.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-17 11:39
Kandidat

Kort svar på grundfrågan: Gummi blir gammalt så ja, åldern har betydelse.

#a • Uppdaterat: 2020-04-22 14:06
lsoderlund

Visst har åldern betydelse. Men kan hålla med om att verkstäderna generellt tar sjukligt betalt för att göra denna manöver. Riktiga motorbyggare bygger med kedja, som är en markant mycket dyrare motorkonstruktion, men håller bilens livslängd och mer där till om den sköts enligt boken och intervall. Är väl typ bara Saab, Bmw och Honda som gjort det under längre tid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.