"Tar det längre tid för bensinmotorn att bli varm då den inte arbetar hela tiden? Och betyder det att hybridbilens utsläpp riskerar att bli högre än en bil som enbart drivs av bensin?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har funderat på det här med kallstarter och att köra korta sträckor. Man har en bild av att det varken är bra för motorn, avgassystemet eller miljön, eftersom motorn inte kommer upp i rätt arbetstemperatur. Hur ligger det då till med en hybridbil (jag är ägare till en Toyota Auris HSD), särskilt under vinterhalvåret? Tyvärr saknar bilen motortemperaturmätare. Tar det längre tid för bensinmotorn att bli varm då den inte arbetar hela tiden? Och betyder det att hybridbilens utsläpp egentligen riskerar att bli högre under samma sträcka som en bil som enbart drivs av bensin?
Daniel
Svar:
Bensinmotorn på en elhybrid från Toyota är helt avstängd i snitt hälften av körtiden vid blandad körning, men detta kan naturligtvis variera beroende på körsätt och yttre omständigheter som temperatur. Om motorn behöver startas, är den igång tiden som krävs för att värma upp systemet och nå rätt arbetstemperatur, oavsett om det gäller olja eller katalysator. Motorn når arbetstemperatur snabbt, men som förare kan man notera en något ökad förbrukning under vinterhalvåret jämfört med sommaren, just eftersom motorn behöver gå lite längre tid än vid högre temperaturer. Naturligtvis har du fortfarande hybridsystemets fördelar och väl i arbetstemperatur arbetar systemet lika effektivt oavsett årstid. Men för att minska kallstarter och därmed både utsläpp och bränsleåtgång rekommenderar vi motorvärmare, då minskar bensinmotorns driftstid markant och bränsleförbrukningen minskar. Generellt gör motorvärmare nytta vid temperaturer under +10 grader och desto kallare det är, desto längre bör den vara aktiverad innan avresa. Om det är kallare än -15 grader rekommenderar Energimyndigheten att motorvärmaren slås på 1,5 timme innan avresa.
Erik Gustafsson, Toyota Sweden
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har funderat på det här med kallstarter och att köra korta sträckor. Man har en bild av att det varken är bra för motorn, avgassystemet eller miljön, eftersom motorn inte kommer upp i rätt arbetstemperatur. Hur ligger det då till med en hybridbil (jag är ägare till en Toyota Auris HSD), särskilt under vinterhalvåret? Tyvärr saknar bilen motortemperaturmätare. Tar det längre tid för bensinmotorn att bli varm då den inte arbetar hela tiden? Och betyder det att hybridbilens utsläpp egentligen riskerar att bli högre under samma sträcka som en bil som enbart drivs av bensin?
Daniel
Svar:
Bensinmotorn på en elhybrid från Toyota är helt avstängd i snitt hälften av körtiden vid blandad körning, men detta kan naturligtvis variera beroende på körsätt och yttre omständigheter som temperatur. Om motorn behöver startas, är den igång tiden som krävs för att värma upp systemet och nå rätt arbetstemperatur, oavsett om det gäller olja eller katalysator. Motorn når arbetstemperatur snabbt, men som förare kan man notera en något ökad förbrukning under vinterhalvåret jämfört med sommaren, just eftersom motorn behöver gå lite längre tid än vid högre temperaturer. Naturligtvis har du fortfarande hybridsystemets fördelar och väl i arbetstemperatur arbetar systemet lika effektivt oavsett årstid. Men för att minska kallstarter och därmed både utsläpp och bränsleåtgång rekommenderar vi motorvärmare, då minskar bensinmotorns driftstid markant och bränsleförbrukningen minskar. Generellt gör motorvärmare nytta vid temperaturer under +10 grader och desto kallare det är, desto längre bör den vara aktiverad innan avresa. Om det är kallare än -15 grader rekommenderar Energimyndigheten att motorvärmaren slås på 1,5 timme innan avresa.
Erik Gustafsson, Toyota Sweden
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag blir mer och mer övertygad om att en laddhybrid - rätt dimensionerad - är den "bästa" lösningen för dom som kan ladda hemma.
Med effektivare/"lättare"/mindre batterier når man snart 100 km gränsen för batteridrift. Då klarar de allra flesta "arbetsresor".
I de fall man planerar en längre resa har de flesta hybriderna möjlighet att koppla in IC-motorn efter önskemål.
Om man dessutom lägger drivenheterna på skilda axlar, kan man skapa lite körglädje. Elmotorn svarar snabbare vid gaspådrag och om den sitter bak, får man en mycket positiv upplevelse vid halt väglag.
Jag åker ibland med grannens Auris och på vintern med minusgrader är det nog sällan eller aldrig den går på ren el.
Och under vinterhalvåret så tankar han nog oftare än vad jag gör och enligt han så handlar det om 0,6 eller drygt det.
Daniel har givetvis rätt i sina funderingar och om några år när mätvärden från körningar vintertid blivit kända så är hybrider och ladd hybrider verkliga miljöbovar med kraftiga miljöbonusar.
Toyota påstår ju i svaret att motorn går tillräckligt länge för att få upp arbetstemperatur om den startar, vilket den såklart gör rätt snart om inte omedelbart om det behövs värme i kupén. Alltså ingen skillnad mot en bil utan hybridsystem. Eller tolkar ni ovan toyotas svar annorlunda?
Det är väl av nån anledning man inte kan se motor och oljetemp. :)
Jag har svårt att se att Toyota motorn är snabb upp i temperatur vid minus10 och kallstart i stadsmiljö.
Ingen annan motor är det iaf.
:). Och Erik på Toyota har väl betalt för det han skriver.
Min fru åker Toyota laddhybrid o den motorn går tills den fått rätt temperatur, innan det är det omöjligt att köra på rent el läge.
På sommaren går den på 0.27 o på vintern stiger det till 0.42. Det ska tilläggas att hon pendlar ca 2 mil/dag då är det 50/50 mellan stadskörning o motorväg. Men biltypen blir lite tvärtemot alla andra. På långkörning tar den över halvlitern, men i stan går den riktigt billigt. Hennes bil har vi haft som ny sedan -13 o den har gått 13500mil nu, så vi har fått rätt bra koll på snittförbrukningen... Kan tillägga lite offtopic att den är rätt tråkig att köra men väldigt rolig att äga! Vi har inte haft några problem utan den bara tuffar o går
mso 1000 : Det är nog inte bara Erik på Toyota som har betalt...även en viss Sho….nånting :-)
Varken Toyota hybrider eller KIA hybrider har kamrem, så just de 20 kör lär ägaren få behålla, sen kan ju även kedjor behöva bytas, inte minst något som VW bevisat. Vill man köra bensin och automat så är hybrid svårslaget, EV kan ju vara ett alternativ för dem det passar. Kör man mestadels landsväg och ev. med släp, köp diesel oavsett man eller auto.
Varför är journalisterna på Vi Bilägare så intresserade av hybrider?.
Mer eller mindre skitiga fossilbilar är inte vår framtid, det vet alla utom ni (verkar det).
ViB går bilindustrins ärende. Bilindustrin försöker krama ut de sista kronorna ur skitiga motorer.
Ni skiter i klimatförändringen och gör er till megafoner för bilindustrin. Det är dagens och framtidens motorjournalistik i ett nötskal.
Anställ istället ett gäng kunniga, gärna unga skribenter, som kan skärpa upp tidningens urkassa behandling av dagens elbilar.
Jag har slutat att prenumerera - ni ViB-skribenter framstår bara som löjliga för oss elbilsförare.
Ni skriver om räckvidd - inga problem för oss - bara för er fossilkramare som inte begriper bättre!
Det krävs nya perspektiv för framtiden.
Kanske är det inte skribenterna som skall bytas ut, kanske är det chefredaktören som snöat in på avgasljud och andra fossila dumheter.
...eller ni kanske siktar på att bli en biltidning för enbart fossilkramare?
Snacka om att många som skriver inte har koll. Vi har bytt tyska "premium" bilar mot japanska kvalitetsbilar med hybriddrift. Det finns skäl till det. Vi har tre bilar plus en på företaget. Möjligtvis kan någon bil bytas mot el, men inte troligt då hybriderna fungerar otroligt bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.