När skulle en självkörande bil få körförbud?
Skulle en självkörande bil med ej fungerade automatisk broms och styrning men med fungerande manuell broms och styrning få körförbud? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vad händer rent regelmässigt/juridiskt om en bil som är utrustad med den nya sortens automatiska styrning och bromssystem skulle råka ut för missödet att båda systemen upphör att fungera, men där både manuell broms och styrning fungerar klanderfritt?
Skulle man då i sann svensk anda belägga bilen med körförbud eftersom den är typgodkänd med dom här finesserna?
Om så skulle vara fallet så betyder det i praktiken att myndigheterna betraktar alla bilförare som livsfarliga och inte ensamma kan anförtros ansvaret att framföra sin bil.
Det här borde vara en viktig fråga för framtida bilköpare.
Göran
Svar:
Först är det viktigt att komma ihåg att dagens regler är anpassade efter dagens typer av fordon. Regler kan självklart ändras allt eftersom utvecklingen fortskrider.
Men om vi leker med tanken att en bil med de automatiska styrningssystemen slutar fungera underkänns troligtvis fordonet vid ordinarie besiktning och körförbud inträder om man inte åtgärdat felen inom en månad.
Men det har inte att göra med om den är typgodkänd eller inte utan vad vi föreskriver nationellt.
Henrik Olars, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur tycker du att Transportstyrelsen borde agera om en bils självkörningssystem slutar att fungera?
Fråga:
Vad händer rent regelmässigt/juridiskt om en bil som är utrustad med den nya sortens automatiska styrning och bromssystem skulle råka ut för missödet att båda systemen upphör att fungera, men där både manuell broms och styrning fungerar klanderfritt?
Skulle man då i sann svensk anda belägga bilen med körförbud eftersom den är typgodkänd med dom här finesserna?
Om så skulle vara fallet så betyder det i praktiken att myndigheterna betraktar alla bilförare som livsfarliga och inte ensamma kan anförtros ansvaret att framföra sin bil.
Det här borde vara en viktig fråga för framtida bilköpare.
Göran
Svar:
Först är det viktigt att komma ihåg att dagens regler är anpassade efter dagens typer av fordon. Regler kan självklart ändras allt eftersom utvecklingen fortskrider.
Men om vi leker med tanken att en bil med de automatiska styrningssystemen slutar fungera underkänns troligtvis fordonet vid ordinarie besiktning och körförbud inträder om man inte åtgärdat felen inom en månad.
Men det har inte att göra med om den är typgodkänd eller inte utan vad vi föreskriver nationellt.
Henrik Olars, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur tycker du att Transportstyrelsen borde agera om en bils självkörningssystem slutar att fungera?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men om autobromsen är ur funktion kommer ju ett felmeddelande upp på instrumentpanelen likt de varningslampor som tänds då ABS eller ESP är ur funktion.
Detta ger inte körförbud vid besiktning, men väl en 2a.
Det där med oljan har hänt mig med...
samma fråga borde väl gälla när man får anmärkningar på att ABS inte funkar, med TS frågeställning så betyder det att idag finns ingen förare med nyare bil som kan pump-bromsa.
Varför kan inte fler förare få körförbud om det visar sig vid en flygande kontroll att de saknar styrfunktion eller motsvarande?
Antifeministen - vet du verkligen i vilket skede autobromsen slår till ? Kan aldrig tänka mig att människor undviker att bromsa och att ha dålig uppsikt bara för att bilen har autobroms. Med din hatiska inställning till denna banbrytande säkerhetsfunktion så upprepar jag vad jag tidigare sagt nämligen att jag hoppas att jag slipper ha dig i baken på min bil den gång du trots allt missat en inbromsning. För även om du normalt är en helt perfekt bilförare så händer det som aldrig borde hända till slut...
Tanken är ju ett fullt utbyggt system med enbart självkörande fordon med flertalet samverkande system och monitoreringar. Falerar ett fordon så styrs den undan till en nöd fil alternativt att systemen styr undan övrig trafik bromsar bakom och ökar framöver allt efter situation.
Det har gått om detta på TV , det kan inte gå fel då all trafik är sammanlänkad
Anti vet du överhuvudtaget hur autobroms funkar? Det är ett bra system, men det ersätter på intet sätt föraren. Det är dessutom jävligt obehagligt när autobromsen slår till, inget man utsätter sig för frivilligt genom att sitta och pilla på mobilen...
Jag välkomnar nog nya hjälpsystem som höjer säkerheten och underlättar för föraren men den dagen jag INTE får välja att själv köra helt på egen hand då säljer jag nog bilen. Nu är jag ju så pass gammal att jag knappast kommer att uppleva detta men man har ju underskattat takten på tekniska framsteg förut...
Ett autobromssystem har allt som oftast även ett avståndshållarsystem som använder samma radar... jag tror att det är den funktionen antifeminist syftar till
Jag har en ny MB 300 med alla hjälpsystem som finns och älskar dessa. VEM har något emot farthållaren idag tex? Jag behöver inte styra så länge det finns markerade filer, inte bromsa för framförvarande bil i någon situation så länge det finns en framförvarande och i stadstrafik finns nödbroms även för i sidled kommande cyklar mm som vinglar inåt framför bilen och för fotgängare som korsar gatan. Det sistnämnda är något jag inte kan koppla bort och vem skulle vilja det?
Tiden innan man började sitta att pilla med sin telefon fanns ingen autobroms men då satt förarna av bilarna och höll uppsikt på vägen och andra bilar. Nu när många har fullt upp med att sköta telefonen under körningen så är det nog bättre om tekniken tar över bilkörningen likt hissarna som förlorade hisskonduktören en gång i tiden. När vi flyger går det bra med att låta tekniken sköta hela flygningen utan att någon passagerare har synpunkter på tekniken håller i spakarna så varför inte i bilarna.
DeesL - antar att du syftar på den adaptiva farthållaren som "mäter" avståndet till framförvarande bil och anpassar farten så att man följer den bilen - om min farthållare är inställd på högre hastighet. Efter att man testat den funktionen, speciellt på "1-delen" på 2+1-vägar där tempot ofta sjunker rejält, så är det ytterligare en teknisk innovation som man (tyvärr) nästan inte vill vara utan...-
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.