Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver Golf rostskyddas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver Golf rostskyddas?

Publicerad 26 november 2014 (uppdaterad 26 november 2014)
Jag ska behålla min Golf i tio år till, bör jag rostskyddsbehandla den? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Behöver min VW Golf från 2010, som gått drygt 600 mil, extra rostskydd? Den är ju galvad och vaxskyddad från fabriken. Jag tänkte behålla bilen i tio–elva år. Jag har själv sprutat rostskyddsmedel på underredet på allt jag ser, men inte under plastsköldarna och inte bakom filtinnerskärmarna i bakre hjulhusen eftersom filten inte ligger an mot plåten. Jag tvättar bilen ofta. Men den svarta lacken är inte bra, den blir lätt repig.

Steve Karlsson

Svar:
Om du ska behålla bilen i tio år bör du låta göra en professionell rostskyddsbehandling. Den aktuella årsmodellen av Golf har visserligen ett rostskydd från fabriken, men det är långt ifrån perfekt. Vid en professionell efterbehandling sprutas skyddande medel både under plastsköldar och innerskärmar och på andra ställen där du själv har svårt att komma åt. Och det behövs! Bakom filtinnerskärmarna blir det fuktigt – rena drivbänken för rost – och under sköldarna kan det samlas massor av vått grus. Det har vi upptäckt vid besiktningen av våra testbilar. Det är viktigare att skydda bilen på ställen som du själv inte ser, för allt som är synligt ventileras när bilen körs och går också att hålla rent.

Marianne Sterner, Vi bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-26 08:00
Pi

Alltså - snittar man på 150 mil/år och räknar med att behålla bilen under 10 år så har jag ytterst svårt att tro att en kompletterande rostskyddsbehandling skall behövas. Sen kan man fråga sig om denna frågeställare överhuvudtaget behöver en bil men det är trots allt en annan fråga.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-26 08:00
Mistro

Ständigt dessa frågor om rostskydd och kanske kunde det även vara intressant att få veta hur långt ägaren kör om året. ( Har svårt att tro på att bilen bara har rullat 150 mil/år och kommer att fortsätta med det )
Frågar ni mig så anser jag fortfarande att det är bortkastade pengar att rostskydda en så "ny" bil.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-26 08:01
VW Polo 2012

Hej Steve Karlsson , 600 mil på fyra år ska du fortsätta att köra så lite hädanefter så tror inte jag du behöver något extra rostskydd.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-26 08:17
PREVIA

Man frågar sig om rostskyddsbehandling verkligen behövs på en Golf som fått toppenbetyg i VB rostskyddstest när ens egen Prius som inte ansågs ha ett tillnärmelsevis så bra rostskydd fortfarande ser bra ut trotts att den i fjorton år körts i Stockholms drivor av salt på vägarna i fjorton år och stått utomhus hela tiden. Inga nedslag eller påpekanden på besiktningen än.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-26 09:13
Meganmannen

Det är förmodligen billigare att strunta i rostskyddsbehandling och annat underhåll om man kan acceptera att åka runt i en bil som har rostskador och kanske inte är lika säker som när den var ny. Varför inte strunta i att tvätta bilen och hoppa över en kanske inte helt nödvändig årsservice? Moderna kvalitetsbilar fungerar ofta otroligt länge, även om de missköts eller inte sköts över huvud taget. Lackbehandlingar eller att vaxa bilen är helt onödigt då den bara ser bättre ut men inte fungerar ett dugg bättre efter att bilägaren vårdat sin bil.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-26 10:53
Mistro

Till att börja med så är det inget som säger att angivet miltal är korrekt. Artikeln säger heller ingenting om att det är samma ägare som ställt frågan som har köpt bilen som ny varpå vi måste bortse ifrån de angivna milen. Sen är det väl som så att det inte är vi som avgör huruvida någon behöver en bil eller inte?
Mitt råd är som sagt att inte lägga ner dessa pengar på bilen då det inte är nödvändigt.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-26 11:45
saabnisse

Kör man bilen så lite och tvättar ofta kan det vara bättre att avlägsna filsinnerskärmar och plastsköldar, då har man bra koll på om det börjar korrodera och kan smeta på gegga själv.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-26 11:05
1storstark

Saltmaffian blir starkare och starkare för varje år. Snart badar vi i saltlake. Gör en extra rostskyddsbehandling och behåll bilen 10 år. Kostnaden, utslaget per år blir då inte farlig. Både ägaren och bilen mår gott.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-26 12:29
VW Polo 2012

Hej saabnisse . Kanske inte så bra tänkt där, för en del bilar har elektronik mellan innerskärmen och vanliga flygeln ;)

#a • Uppdaterat: 2014-11-26 13:45
Pi

Tja - med så korta körsträckor så kanske merkostnaden blir typ 10 kr/mil för en komplett rostskyddsbehandling - vilket i alla fall jag tycker är rätt mycket. Så jag säger som tidigare - skippa extrabehandlingen och tvätta istället lite oftare (om det behövs). Om bilen dessutom råkar stå i garage så är det nog rätt "safe" att skippa behandlingen med tanke på de korta körsträckorna (om du dessa är representativa). Längre körsträckor kan ju definitivt ändra rådet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.