Frågeställaren undrar om en dieseldriven bil är rätt val.
”Jag kör mest korta sträckor, nu undrar jag om diesel verkligen är lämpligt för mig?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är på väg att skaffa en ny bil som jag tänker behålla en längre tid. Mina tankar går till en diesel. Jag kör mest korta sträckor och varannan vecka några fler mil, i snitt 1 300–1 500 mil per år.
Nu undrar jag om diesel verkligen är lämpligt för mig. Volvo säger att om man mest kör korta sträckor så hinner inte partikelfiltret bränna ur och följden kan bli kostsamma reparationer, men jag har inte hört detta från BMW eller Mercedes… Betyder det att de har bättre teknik i sina dieslar än Volvo?
Fuad
Svar:
Om du inte kör så långt är det ingen vits med att skaffa en dieselbil. Det kan bli problem med partikelfiltret vilket märke du än väljer. En bensinbil är i allmänhet billigare i inköp och skatt och dagens moderna bensinmotorer går nästan lika snålt som dieslarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Svar:
Om man har en begränsad körning med mestadels korta sträckor så är det en bra regel att välja en bensinmotor framför en dieselmotor. Moderna dieselmotorer med avgasrening/efterbehandling kräver att motorn körs inom ett bestämt temperatur/arbetsområde för att renbränning i bland annat partikelfiltret ska ske. Körs bilen korta sträckor och utsätts för upprepade försök till renbränning som inte slutförs kan man riskera driftsstörningar med påföljd att man behöver uppsöka en verkstad för kontroll och åtgärd. Samtidigt riskerar man även att motoroljan späds med oförbränt dieselbränsle vilket kan leda till sämre smörjförmåga i motorn.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Håller du med?
Fråga:
Jag är på väg att skaffa en ny bil som jag tänker behålla en längre tid. Mina tankar går till en diesel. Jag kör mest korta sträckor och varannan vecka några fler mil, i snitt 1 300–1 500 mil per år.
Nu undrar jag om diesel verkligen är lämpligt för mig. Volvo säger att om man mest kör korta sträckor så hinner inte partikelfiltret bränna ur och följden kan bli kostsamma reparationer, men jag har inte hört detta från BMW eller Mercedes… Betyder det att de har bättre teknik i sina dieslar än Volvo?
Fuad
Svar:
Om du inte kör så långt är det ingen vits med att skaffa en dieselbil. Det kan bli problem med partikelfiltret vilket märke du än väljer. En bensinbil är i allmänhet billigare i inköp och skatt och dagens moderna bensinmotorer går nästan lika snålt som dieslarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Svar:
Om man har en begränsad körning med mestadels korta sträckor så är det en bra regel att välja en bensinmotor framför en dieselmotor. Moderna dieselmotorer med avgasrening/efterbehandling kräver att motorn körs inom ett bestämt temperatur/arbetsområde för att renbränning i bland annat partikelfiltret ska ske. Körs bilen korta sträckor och utsätts för upprepade försök till renbränning som inte slutförs kan man riskera driftsstörningar med påföljd att man behöver uppsöka en verkstad för kontroll och åtgärd. Samtidigt riskerar man även att motoroljan späds med oförbränt dieselbränsle vilket kan leda till sämre smörjförmåga i motorn.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Håller du med?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt rätt svar. Kör man mindre än 1800-.2000 mil är det helt fel med diesel. Gör som jag titta noga på vad Subaru kan erbjuda, annars har Opel mycket trevliga motorer.
Om du mest kör korta sträckor och ibland långa, skulle jag absolut rekommendera en Laddhybrid med en räckvidd upp till fem mil, och som klarar motorvägsfart. Många korta sträckor medför många kallstarter med hög bränsleförbrukning, höga avgasföroreningar, samt onormalt högt slitage av motorn.
Elmotorn är helt oberoende av korta körningar. När du sedan ska ut på långkörning, tar bensinmotorn över.
Om du ska korta sträckor så tycker jag du ska cykla, det är bättre av massor med anledningar - det finns cyklar som passar alla. Särskilt om du har ekonomi att köpa en ny bil finns det varianter som man bara längtar att komma ut på.. 2 tons bensin och dieselfordon är inte för persontransporter korta sträckor, eller hur?
Att det är mer ekonomiskt att åka diesel även om man åker kort är ju skitsnack. Det leder ju till dyra reparationer i slutändan.
Om du bara har tänkt att ha kvar bilen 3 år så spelar det egentligen ingen roll. Det är ju ägaren efter dig eller till och med efter han som får problemen.
Nästa bil som jag köper blir en bensin eftersom jag kör mindre än 2000 mil om året och att dagens bensinare är såpass effektiva att bränsleåtgången inte längre är speciellt hög i kombination med automat.
En bekant till mig har en 308 sw bensin som går på dryga 0,58 blandad. Min i40 (diesel) går på 0,55 blandad. Alltså en skillnad på 3 cl. Skatten på 308 sw (bensin) är 426:-/år Skatten på min i40 är 1.560:- per år. Till detta bör sägas att min i40 är manuell och hans 308 sw är automat.
c k.. Det finns något som heter turbo. Då blir inte bensinaren så sur längre. Numera finns inte heller ketchup-effekten på turbon utan den är med från börjar vilket gör att bensinare är riktigt trevliga att köra med bra drag från början.
Hej esselius Du kanske inte hajar det här, men här handlar det om bilar INTE om cyklar.
ck:
Om du läser noggrant, så skrev jag upp till fem mil på el. Det finns nyare laddhybrider nu. ex. VW GTE. Inga problem med att köra 4-5 mil på en laddning.
Sedan finns det alltid olyckskorpar som alltid ska kritisera. Man behöver inte tro på allt som skrivs. Många gånger är det vinklat för att passa avsändaren. Minns ägghysterin på 70-talet.
Håller med Deeds i det mesta. Dagens bensinare, i alla fall de modernare, är inte alls "sura" och har en betydligt mera kultiverad gång än dieslarna. Förbrukningen skiljer inte heller alltför mycket men visst kan det bli typ 1 dl/mil mera men det beror lite på körmönstret. Vi har både en ny Mazda 3 med 2,0/120 och en Golf med 1,2t/110 och båda fungerar utmärkt och drar ungefär lika mycket per mil i praktiken. Golfens motor kanske är lite trevligare att köra men Mazdan är ju enklare eftersom den saknar turbo och det kan ju ha sina fördelar. Åkte diesel tidigare men skulle helst ha en laddhybrid men tycker fortfarande att de är alltför dyra att köpa som privatbil. Känns inte som att en diesel är aktuell igen med det körmönster och årlig körsträcka som vi har idag (1500--2000 mil/bil).
Flera gånger i veckan kommer en kille samtidigt som jag till parkeringshuset vid jobbet i sin BMW 5-serie diesel. Trots att jag hör den ofta reagerar jag på hur illa den låter och tänker att ljudet skulle passa bättre i ett jordbruksredskap. Kan inte för mitt liv begripa att någon vill utsätta sig för sånt för att spara någon krona per dag.
Är det något här som är surt så är det just dieselmotorer, dåliga utsläpp för hälsan och begränsat varvtalsområde, kostsamt underhåll om man kör korta sträckor och dyrare mil.
c k, det finns ett problem i din än så länge påstådda klimatrapport, men du har kanske en länk, problemet är att det inte är kall motor i hybrid då motorn alltid går varm vid en kallstart innan bilen ens går över till hybriddrift, så motorn är aldrig kall i en hybrid, det trodde jag du hade koll på
Bilar som BMW 5-serie, XC70 eller XC60 och andra extremt tunga bilar går inte att köra på bensin. Vem accepterar en förbrukning på närmare 1 liter/mil bensin?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.