Nästa artikel
Bilfrågan: Är diesel lämpligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är diesel lämpligt?

Publicerad 16 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om en dieseldriven bil är rätt val.
”Jag kör mest korta sträckor, nu undrar jag om diesel verkligen är lämpligt för mig?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är på väg att skaffa en ny bil som jag tänker behålla en längre tid. Mina tankar går till en diesel. Jag kör mest korta sträckor och varannan vecka några fler mil, i snitt 1 300–1 500 mil per år.
Nu undrar jag om diesel verkligen är lämpligt för mig. Volvo säger att om man mest kör korta sträckor så hinner inte partikelfiltret bränna ur och följden kan bli kostsamma reparationer, men jag har inte hört detta från BMW eller Mercedes… Betyder det att de har bättre teknik i sina dieslar än Volvo?
Fuad
 
Svar:
Om du inte kör så långt är det ingen vits med att skaffa en dieselbil. Det kan bli problem med partikelfiltret vilket märke du än väljer. En bensinbil är i allmänhet billigare i inköp och skatt och dagens moderna bensinmotorer går nästan lika snålt som dieslarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Svar:
Om man har en begränsad körning med mestadels korta sträckor så är det en bra regel att välja en bensinmotor framför en dieselmotor. Moderna dieselmotorer med avgasrening/efterbehandling kräver att motorn körs inom ett bestämt temperatur/arbetsområde för att renbränning i bland annat partikelfiltret ska ske. Körs bilen korta sträckor och utsätts för upprepade försök till renbränning som inte slutförs kan man riskera driftsstörningar med påföljd att man behöver uppsöka en verkstad för kontroll och åtgärd. Samtidigt riskerar man även att motoroljan späds med oförbränt dieselbränsle vilket kan leda till sämre smörjförmåga i motorn.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
 
Diskutera: Håller du med?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-16 10:50
L. Mäkinen

Flera gånger i veckan kommer en kille samtidigt som jag till parkeringshuset vid jobbet i sin BMW 5-serie diesel. Trots att jag hör den ofta reagerar jag på hur illa den låter och tänker att ljudet skulle passa bättre i ett jordbruksredskap. Kan inte för mitt liv begripa att någon vill utsätta sig för sånt för att spara någon krona per dag.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-16 10:56
Simon no1

Är det något här som är surt så är det just dieselmotorer, dåliga utsläpp för hälsan och begränsat varvtalsområde, kostsamt underhåll om man kör korta sträckor och dyrare mil.

c k, det finns ett problem i din än så länge påstådda klimatrapport, men du har kanske en länk, problemet är att det inte är kall motor i hybrid då motorn alltid går varm vid en kallstart innan bilen ens går över till hybriddrift, så motorn är aldrig kall i en hybrid, det trodde jag du hade koll på

#a • Uppdaterat: 2016-03-16 15:02
Styggavargen

Bilar som BMW 5-serie, XC70 eller XC60 och andra extremt tunga bilar går inte att köra på bensin. Vem accepterar en förbrukning på närmare 1 liter/mil bensin?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.