Nästa artikel
Bilfrågan: Är det skillnad på rutor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är det skillnad på rutor?

Publicerad 13 september 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Vindrutorna blir allt tunnare för att spara vikt.
”Jag undrar om det är olika kvalitet på vindrutor. Har det någon betydelse vilken bilglaskedja man anlitar?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag undrar om det är olika kvalitet på vindrutor. Har aldrig sett något test på detta. Motstånd mot stenskott och vanligt slitage (blästring). Har det någon betydelse vilken bilglaskedja man anlitar?
Per-Inge Kindesjö
 
Svar:
Visst kan det förekomma skillnader i kvalitet, men de flesta större bilglaskedjor köper rutorna från samma leverantörer. Generellt gäller att vindrutorna med tiden blivit tunnare för att spara vikt. Det har också blivit vanligare med stenskott vilket kan ha flera orsaker. Vägarna grusas numera med stenkross, vilket är extra vasst och elakt mot glasrutor. Gruset fastnar lätt i däcken och sprätter iväg i högre farter. Dagens bilar har heller inga stänkskydd som skulle kunna stoppa stenar från att slungas mot en bakomvarande bil.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du bytt ruta på din bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-13 09:18
Leif Kavander

Visst har jag, glasverkstaden, bytt ruta på någon bil jag haft. Kanske dags att införa stänkskydd på nya bilar.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-13 10:59
Roger Skagerström

Finns väl typ bara två? Saint Gobain och Pilkington. Lite trist att det inte verkar gå att få tag i orginalrutor med orginalstämplar etc. Blir genast lite mer begagnat när det inte är tillverkarens logga på grejerna tycker jag :P

#3 • Uppdaterat: 2016-09-13 12:05
Världens vackraste man

Det är märkligt att det i denna miljötänkandets tid inte finns krav på stänkskydd. Dessa gummilappar borde bespara soptipparna många ton med oanvändbart glas varje år.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-13 12:39
Roger Skagerström

Ett evigt tjat ;) Stänklappar var aktuella förr när bilar hade en markfrigång på 40 cm. Idag när bilar generellt är lägre har de liksom spelat ut sin roll. De stenar som ett stänkskydd fångar tar stötfångaren idag. Har dessutom åkt bakom lastbilar som har stora gardiner som nästan släpar i marken - och nog fasen flyger det sten bakom dom med.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:12
jete

Låg 200 m bakom en annan bil häromdagen. Nog fasen fick jag stenskott i rutan som behövde lagas för 200 kr. Stänklappar gör nytta både fram och bak. Överhänget bak är för kort och ligger för högt för att ta stenarna. Söderut där man inte sandar asfaltvägarna behövs inga stänklappar. Det är väl därför de försvann.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:13
crylen

Skagerström , nä där har du fel, ligger du bakom en lastbil med dubbla däck bak där kan de sitta rejäla stenbumlingar som kan släppa när farten ökar blir en skaplig smäll i bilen om den släpper rakt bakåt, stänkskydden va inte obligatoriska för att bilarna va högre förr utan de va nog ett arv från grusvägarnas tid och vissa vägar ser ju nästan ut som såna numera, så att stänkskydden fyller nog sin funktion även idag.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:42
sorlan42

Återigen är diskussionen om stenskott igång. Den allmänna missuppfattningen är att stenar kastas iväg bakåt från däcken. Det sker bara om bilen körs med hjulspinn. I normala fall kastas stenar rakt upp i luften och blir "påkörda" av mötande eller bakomvarande bil. Därför är risken för stenskott lika stor vid möten som vid omkörningar (eller om avståndet till framförvarande bil är för kort) och blir kraftigare om farten är hög.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-13 21:32
celef

Om stenarna kastas "rakt upp i luften" så bör ju rimligtvis stenarna träffa den egna bilens underrede?

#9 • Uppdaterat: 2016-09-13 22:31
sorlan42

Ja celef, många stenar träffar den egna bilens underrede, men inte alla. Om stenarna skulle kastas bakåt borde inga stenskott ske vid möten, men de flesta stenskott jag har råkat ut för har skett vid möten.
Här har Redaktionen något att klargöra.

#a • Uppdaterat: 2016-09-13 22:59
O.V.E.

När stänkskydd är monterat, slungas stenar mot dessa och studsar ut på sidan på mötande bilar.
Hoppas inte att stänkskydden kommer tillbaka då dom ständigt slets bort och orsakade bilägarna stora kostnader.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.