Är det olämpligt att köpa en dieselbil om jag bara kör 600-800 mil per år? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har läst att bilar med dieselmotorer har haft problem med igensatta spridare när man kört korta sträckor. Jag kör bara 600–800 mil per år och inga långkörningar. Är det då direkt olämpligt att köpa en dieselbil? I bilhallarna tycker jag man ser mest dieslar bland nybilarna.
Åke Söderlund
Svar:
För några år sedan gjorde Vi Bilägare en utredning av vad det kostar att köra dieselbil respektive bensinare och kom fram till att dieseln i de flesta fall kräver långa körsträckor för att bli billigare att äga. Brytpunkten låg hos de flesta märken väl över 1 000 mil/år.
Dieselbilar är i allmänhet dyrare i inköp och beskattas också högre om de inte klassas som miljöbil och blir skattebefriade i fem år. Dieselmotorerna är visserligen snåla, men de moderna, små bensinmotorerna har nästan lika låg förbrukning.
På senare tid har det dessutom varit billigare att tanka bensin än diesel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har läst att bilar med dieselmotorer har haft problem med igensatta spridare när man kört korta sträckor. Jag kör bara 600–800 mil per år och inga långkörningar. Är det då direkt olämpligt att köpa en dieselbil? I bilhallarna tycker jag man ser mest dieslar bland nybilarna.
Åke Söderlund
Svar:
För några år sedan gjorde Vi Bilägare en utredning av vad det kostar att köra dieselbil respektive bensinare och kom fram till att dieseln i de flesta fall kräver långa körsträckor för att bli billigare att äga. Brytpunkten låg hos de flesta märken väl över 1 000 mil/år.
Dieselbilar är i allmänhet dyrare i inköp och beskattas också högre om de inte klassas som miljöbil och blir skattebefriade i fem år. Dieselmotorerna är visserligen snåla, men de moderna, små bensinmotorerna har nästan lika låg förbrukning.
På senare tid har det dessutom varit billigare att tanka bensin än diesel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svar på frågan: det är inte olämpligt att köpa en dieselbil. Den kan dock vara oekonomisk, jämfört (!) med en bensinare, om man kör korta sträckor och man endast (!) jämför milkostnaden. Totalkostnaden ökar dock för varje mil.
Nej, diesel-insprutarna bryr sig inte om hur korta eller långa körningar du gör. Tänk efter: dieselmotorn jobbar med självantändningsprincipen så så fort motorn tänder är temperaturen kring spridarna uppe på driftstemperatur.
Komfortmässigt är dock en modern diesel ingenting att ha mellan höst - vår pga att det bildas för lite värme i motorn och därmed har man inte varmluft till kupén.
Om man kör korta sträckor och inte behöver släpa på en massa skrymmande bagage eller många välväxta personer blir det billigast och bäst att köpa en så ny, liten och bensinsnål bil som möjligt. Dieselbilar går bort då de oftast har högre inköpspris och dyrare fasta kostnader. Dieselvarianten av en småbil kan kosta 5 kr mer per mil än motsvarande bensinbil. Leta efter en fabriksny bil med lågt inköpspris och låg vägskatt.
Funderar själv på en diesel, kör 2000 mil/år men kör bara korta sträcker ca 1,5 mil till jobbet 50-70 väg. Är diesel ett alternativ?
Det är intressant att frågeställaren frågar om igensatta spridare när man kör kortare sträckor, och istället svarar ViB med att diskutera ekonomin. Men det var inte vad frågeställaren frågade om... Ingen motor mår dock bra av att bara köra korta sträckor i låg hastighet, som stadstrafik. Det har inte med diesel vs bensin att göra. Motorer mår bra av att hinna bli uppvärmda under körningen innan det är dags att stänga av motorn igen, och att motioneras på landsvägar. Det gäller både bensin- och dieselmotorer. Så utifrån frågeställarens fråga spelar det ingen roll om det väljs bensin eller diesel.
Med tanke på pumpen, det är alltså en pump bara för de som kör kortare sträckor? Sällan har väl ViB träffat så rätt med bildillustrationen som denna gång. :)
Ingen motor mår bra av att aldrig bli genomvarm. Moderna dieselmotorer tar ju ett bra tag att värma upp, dessutom så behöver partikelfiltret hög avgastemp då och då för att bränna ur.
Bensinbil är mer ekonomiskt vid så låg körsträcka, sen kanske man vill köra diesel av andra skäl...
Det viktigaste är att diesel och korta sträckor sätter igen partikelfiltret, det är väl det största bekymret.
Under 3000 mil/år tjänar man inga stora pengar på att köra diesel. Idag finns snåla bensindrivna bilar. Jag pratar på nivåer mellan 0.5-0.7 liter/mil (verklig förbrukning). Välj en lätt bil med lite mindre motor. Det finns stora kombibilar idag som väger under 1500 kg och då blir förbrukningen också låg. Undvik SUV/Crossover...dessa väger mer och har högre luftmotstånd.
Tack för svaren!
Simon no1 2015-02-20 10:23
Det viktigaste är att diesel och korta sträckor sätter igen partikelfiltret, det är väl det största bekymret.
Har hört att man bör räcka med att köra ca 2 mil. (är själv helt novis i frågan) med dom nya partikelfiltren.
Mitt problem är att det finns väldigt få begagnade ca 2 år (0-5000 mil) med bensin hos
bilhandlare!(tittar på v70, A6,Q5)
Martin 73 jag skulle nog ändå avråda dig från att köpa diesel, dom bilarna du tittar på är dock inte speciellt snåla som bensinare så rent ekonomiskt går det jämnt ut kanske, men kolla gärna vad du får betala för ett kamremsbyte på en Audi innan du slår till :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.