Frågeställaren har en Citroën C5 som under körning slutar att fungera.
"Är det möjligt att det kan vara tändspolen som orsakar problemet med att bilen stannar? Bör bilen kanske genomgå en mer omfattande undersökning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Citroën C5 -02 som under körning helt plötsligt slutar fungera. Vid besiktning konstaterades det att det var problem med en tändspole. På besiktningsprotokollet står följande: ”Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad P0352 Tändspole ”B”, primär-/sekundärkrets.”
Besiktningsmannen menade på att problem med tändspolar kan leda till att bilar ”dör” under körning och min egen efterforskning har lett till samma slutsats. Men jag vill gärna ha en tredje parts åsikt. Är det möjligt att det kan vara tändspolen som orsakar problemet med att bilen stannar? Bör bilen kanske genomgå en mer omfattande undersökning?
Ariana Carlén
Svar:
Vi har lite svårt att tolka vad kunden menar med ”slutar fungera”. Innebär det motorstopp eller att den inte går som den ska? En tändspole kan orsaka driftsstörningar, men sällan totalt motorstopp. Om bilen stannar helt kan det röra sig om ett problem med motorns reläbox (BSM).
Det kan också röra sig om ett mjukvarufel i motordatorn. Därför kan det vara läge att uppdatera denna i samband med eventuell felsökning.
Vårt råd är att bilägaren kontaktar en Citroënverkstad för en felsökning. Var noga med att tydligt beskriva vad som händer när felet uppstår, hur många gånger det har hänt eller om det finns ett sätt att provocera fram felet.
Lena Rönelius Ericson, Citroën Sverige
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?
Fråga:
Jag har en Citroën C5 -02 som under körning helt plötsligt slutar fungera. Vid besiktning konstaterades det att det var problem med en tändspole. På besiktningsprotokollet står följande: ”Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad P0352 Tändspole ”B”, primär-/sekundärkrets.”
Besiktningsmannen menade på att problem med tändspolar kan leda till att bilar ”dör” under körning och min egen efterforskning har lett till samma slutsats. Men jag vill gärna ha en tredje parts åsikt. Är det möjligt att det kan vara tändspolen som orsakar problemet med att bilen stannar? Bör bilen kanske genomgå en mer omfattande undersökning?
Ariana Carlén
Svar:
Vi har lite svårt att tolka vad kunden menar med ”slutar fungera”. Innebär det motorstopp eller att den inte går som den ska? En tändspole kan orsaka driftsstörningar, men sällan totalt motorstopp. Om bilen stannar helt kan det röra sig om ett problem med motorns reläbox (BSM).
Det kan också röra sig om ett mjukvarufel i motordatorn. Därför kan det vara läge att uppdatera denna i samband med eventuell felsökning.
Vårt råd är att bilägaren kontaktar en Citroënverkstad för en felsökning. Var noga med att tydligt beskriva vad som händer när felet uppstår, hur många gånger det har hänt eller om det finns ett sätt att provocera fram felet.
Lena Rönelius Ericson, Citroën Sverige
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur dum fråga får man ställa??
Kvinnligt ordbajseri:
"Besiktningsmannen menade på att problem med tändspolar kan leda till att bilar ”dör” under körning och min egen efterforskning har lett till samma slutsats. "
Min slutsats att frågeställaren inte borde ha gjort bort sig med att ställa frågan.
Den kan ha 4 separata tändspolar. I så fall stannar inte bilen.
Jag hade tidigare en C5 av liknande årgång och den hade en klump ovanpå motorn med samtliga spolar i. Skulle inte alls förvåna mig om det kan bli glappkontakt i anslutningen till den eller rentav inuti med allehanda lustiga fenomen som resultat.
Förstår inte varför vissa insändare måste löja sig inför frågeställarna. Typ också franska bilar är skräp. Blir helt vansinnig på dessa j-vla svar en del har för sig...Barnarumpor helt enkelt.
Att en besiktningsman uttalar sig så behöver inte betyda ett dugg. Kan vara tändspolen om det inte är separata tändspolar. Men först måste frågeställaren beskriva ordentligt hur motorn beter sig. Sedan kan man kanske svara. Men sluta för f-n att löja er utan ge bra svar istället!! Väx upp!
Bra Benny! Håller fullständigt med dig. Det är trevligare att läsa positiva, konstruktiva svar än negativ skit som en del kastar omkring sig.
Att endast skriva att något bilmärke är skräp är ett inlägg man inte tar på allvar. Det är endast en personlig åsikt och ger oss andra inget mervärde.
Bortse från dessa infantila inlägg.
Det mesta Japsen skriver är bara fjanterier. Jag brukar få radera hans dumheter direkt så slipper alla andra ta del av trollerierna
Men om endast en tändspole dör borde det väl endast påverka tändningen på just den påvrkade cylindern? Tyskjäveln här hade ju problem med tändspolarna i början. Den startade ju tom med defekta spolar, bara att den inte gick på alla cylindrar. Ballade de ur under drift fick man ett check engine light och den gick ner i limp home mode. Funkade ju dock fortfarande att köra med.
Nu kanske fransoserna kopplat det på nåt annat vis ifs... Via kupefläkten eller höger blinkers eller nåt.. ;)
Troligen inte tändspolarna dom läggerinte av alla på en gång, evt matarpumpen i tanken den kan börja med att tillfälligt lägga av brukar hålla 15-2000 mil,svårt att konstatera om den fungerar igen det finns inga felcoder på tillfällig bränslebrist
Nu står det ju inte vilken typ av motor det är. Men just V6'n är känd för sina dåliga tändspolar så...
I övrigt finns ett utmärkt forum för citroenägare, http://www.citroenakuten.com/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.