Är det riskfyllt att ladda en elbil i villagaraget? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Om jag yrkesmässigt ska ladda en eltruck bör jag göra det i ett ventilerat rum med varningsskylt, brandsläckningsutrustning, skyddsglasögon och ögonskölj. Är det riskfyllt att ladda en elbil i villagaraget eller ihop med flera andra elbilar i ett större vanligt källargarage? Är det farligare med snabbladdning?
Anders Magnusson
Svar:
Du menar antagligen truckar med vanliga blybatterier som innehåller svavelsyra. Dessa måste laddas under säkra förhållanden eftersom de innehåller starkt frätande syra och avger lättantändlig vätgas vid laddning.
Det kan finnas äldre e-fordon, hembyggen, som drivs av ett batteri med vattenbaserad elektrolyt som öppna bly/syrabatterier, öppna nickelkadmium-batterier eller öppna nickel metallhydridbatterier. Dessa innehåller frätande basisk elektrolyt och är också riskabla eftersom de kan avge vätgas under laddning. Sedan 2006 är nickelkadmium-batterier förbjudna för privat bruk inom EU men får användas industriellt.
Moderna e-fordon drivs däremot av litiumjon-batterier. Dessa har en organisk elektrolyt (till exempel polykarbonat) och är konstruerade som slutna celler. De kan alltså inte läcka och är ofarliga att ladda i slutna utrymmen om deras övervakningssystem uppfyller kraven som i dag finns för seriemässigt tillverkade e-fordon. Minimikravet är att e-fordonen uppfyller ett globalt reglemente.
Snabbladdning måste ske med full uppsikt och kommunikation mellan laddare och e-fordon så att övervakningssystemet kan bryta laddningen om något blir fel.
Lars Hoffman, science park
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Fråga:
Om jag yrkesmässigt ska ladda en eltruck bör jag göra det i ett ventilerat rum med varningsskylt, brandsläckningsutrustning, skyddsglasögon och ögonskölj. Är det riskfyllt att ladda en elbil i villagaraget eller ihop med flera andra elbilar i ett större vanligt källargarage? Är det farligare med snabbladdning?
Anders Magnusson
Svar:
Du menar antagligen truckar med vanliga blybatterier som innehåller svavelsyra. Dessa måste laddas under säkra förhållanden eftersom de innehåller starkt frätande syra och avger lättantändlig vätgas vid laddning.
Det kan finnas äldre e-fordon, hembyggen, som drivs av ett batteri med vattenbaserad elektrolyt som öppna bly/syrabatterier, öppna nickelkadmium-batterier eller öppna nickel metallhydridbatterier. Dessa innehåller frätande basisk elektrolyt och är också riskabla eftersom de kan avge vätgas under laddning. Sedan 2006 är nickelkadmium-batterier förbjudna för privat bruk inom EU men får användas industriellt.
Moderna e-fordon drivs däremot av litiumjon-batterier. Dessa har en organisk elektrolyt (till exempel polykarbonat) och är konstruerade som slutna celler. De kan alltså inte läcka och är ofarliga att ladda i slutna utrymmen om deras övervakningssystem uppfyller kraven som i dag finns för seriemässigt tillverkade e-fordon. Minimikravet är att e-fordonen uppfyller ett globalt reglemente.
Snabbladdning måste ske med full uppsikt och kommunikation mellan laddare och e-fordon så att övervakningssystemet kan bryta laddningen om något blir fel.
Lars Hoffman, science park
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nästan alla olyckor relaterade till "batterier" uppkommer i samband med laddningen så visst finns risken. Den kan dock minimeras med väl konstruerade och tillverkade laddsystem med individuell övervakning på cellnivå. Men visst kan man ifrågasätta det lämpliga i att ladda i t ex ett villagarage som är hopbyggt med villan. Även de bästa konstruktioner kan av olika anledningar löpa amok men när man kör bilen så torde problemen uppmärksammas rätt snabbt men står bilen på laddning i garaget så är det inte lika enkelt... Nu skall man väl inte heller överdriva riskerna men faktum kvarstår att laddningsprocessen är den mest kritiska vad gäller risker för att t ex en brand skall utbryta i batteriet (eller i laddutrustningen).
Känns som att ha t.ex en frys ihop med en bensinbil i ett villagarage är betydligt farligare...
...gmogmo - då har du nog aldrig sett en batteribrand förorsakad av t ex en felaktig laddare känns det som - även om jag egentligen inte heller tror att risken är speciellt stor under de förutsättningar jag nämnt i mitt förra inlägg. Och utan att veta har jag ändå svårt att tro att ev gnistor från reläer el motsvarande i en frys exponeras helt öppet så att dessa skulle kunna tända ev "bensin-gaser" från t ex en läckande bensintank....
Jag har sett ett batteripack till en Segway som plötsligt självantänt. Det var plockat loss från maskinen och inte under laddning. Det kan ha fått någon skada tidigare, det vet jag inget om men det fungerade och användes regelbundet. Tror även att liknande saker inträffat med mobiltelefoner. Sådana relativt små batterier kan orsaka stor skada, så ett batteri till en elbil vill jag inte vara i närheten av. Jag rekommenderar nog att stå ute, med en lång sladd som medger säkerhetsavstånd till huset.
1storstark - detta med Segway-batteriet var intressant om det "självantänt" utan att stå på laddning eller vara under belastning. Jag har nog inte hört talas om den varianten tidigare men det innebär ju inte att det inte inträffat så har du mera info om detta så tas det tacksamt emot. Men fanns det en fysisk skada på batteriet så är det en annan sak även om det skall vara en speciellt motståndskraftig batterityp i just Segway - om det verkligen var ett original-batteri.
Jag har inte mera fakta i målet än vad ägaren sagt. Han hade lagt batteriet på sadeln till en moped. Han har en övervakningskamera där han kunde se vad som hände i efterhand. Mopeden stod mitt i bilden och ingen människa i närheten. Utan förvarning så tog det bara eld. Moppen blev naturligtvis rejält brandskadad också.
Jag kan inte svära på att det är just en original Segway. Det finns säkert kinakopior på dem också, som folk kallar Segway. Ungefär som Jeep, Vespa mm.
Låter inte helt osannolikt att det var en "kopia". Men oavsett så brukar inte ackarna löpa amok när dom ligger vilande (och fysiskt oskadade) utan vanligast är helt klart under laddning och när övervakningen av de individuella cellerna inte fungerar tillfredställande alternativt att laddströmmen är alldeles för hög - men det bör ju inte inträffa med laddare anpassade till ett specifikt fordon.
Faktum kvarstår - det inträffade!
Jo - att det inträffade tvivlar jag inte på men frågan är om acken hade nån fysisk skada, om den var helt urladdad, delvis urladdad eller full-laddad. Och inte minst - var det verkligen ingen laddare ansluten... Kan bara konstatera att trots många års erfarenhet inom Li-batteriområdet så har jag personligen inte hört något om att ett fysiskt oskadat batteripaket "under vila" löpt amok. Det är därför jag är så intresserad av omständigheterna runt detta olycksfall för om ett oskadat och till synes OK batteri under vila kan löpa amok så kommer det definitivt att påverka hur man med bibehållen säkerhet bör förvara Li-baserade batterier.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.