"Vågar dottern behålla bilen, hur stora blir kommande kostnader? Vad är känt angående elektronikstörningar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min dotter äger en Citroën C4 Picasso, en fin familjebil som dock drabbats av en del problem. Det senaste är omfattande elektronikstörningar som ledde till utbyte av kabelhärva ovan bränsletanken. Den reparatör som fixade detta klagade över låg kvalitet på bilens kablage och förutsåg kommande problem i än större omfattning. Den insats som gjordes kostade 9 000 kronor. Nu undrar dottern om hon vågar behålla bilen, hur stora blir kommande kostnader? Vad är känt angående ovanstående?
Ett vanligt och dyrt problem?
Å Östlund
Svar:
Det finns tyvärr inte statistik att tillgå från exempelvis bilbesiktningar. Dekra lade nyligen ner sin öppna rapportering från årliga besiktningar. Länsförsäkringars rapport från ersättningar för maskinskada där elektronik kan ingå är tre år gammal. Där låg Citroën i nivå med medelbilen, lite högre på elektronik. Ser vi till vår egen AutoIndex framkommer det att Citroënägarna av bilar 2011-2017 totalt sett är mer nöjda än medel. Går vi däremot på just C4 som modell, jämfört med konkurrenterna i samma storlek och ägarnas uppfattning om kvalitet, placerar sig bilen på 20:e plats av 24 bilar. Men ägarnas poäng är klart över medel. Vi Bilägare hade en hel del problem med C4 Picasso som långtestbil 2007. Och söker jag på nätet hittar jag också problem, bland annat just elfel. Det kan man i och för sig nog lyckas hitta på i stort sett alla bilar. Men tappar man förtroendet för sin bil tror jag nog det är bättre att byta.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenheter av Citroën C4 Picasso?
Fråga:
Min dotter äger en Citroën C4 Picasso, en fin familjebil som dock drabbats av en del problem. Det senaste är omfattande elektronikstörningar som ledde till utbyte av kabelhärva ovan bränsletanken. Den reparatör som fixade detta klagade över låg kvalitet på bilens kablage och förutsåg kommande problem i än större omfattning. Den insats som gjordes kostade 9 000 kronor. Nu undrar dottern om hon vågar behålla bilen, hur stora blir kommande kostnader? Vad är känt angående ovanstående?
Ett vanligt och dyrt problem?
Å Östlund
Svar:
Det finns tyvärr inte statistik att tillgå från exempelvis bilbesiktningar. Dekra lade nyligen ner sin öppna rapportering från årliga besiktningar. Länsförsäkringars rapport från ersättningar för maskinskada där elektronik kan ingå är tre år gammal. Där låg Citroën i nivå med medelbilen, lite högre på elektronik. Ser vi till vår egen AutoIndex framkommer det att Citroënägarna av bilar 2011-2017 totalt sett är mer nöjda än medel. Går vi däremot på just C4 som modell, jämfört med konkurrenterna i samma storlek och ägarnas uppfattning om kvalitet, placerar sig bilen på 20:e plats av 24 bilar. Men ägarnas poäng är klart över medel. Vi Bilägare hade en hel del problem med C4 Picasso som långtestbil 2007. Och söker jag på nätet hittar jag också problem, bland annat just elfel. Det kan man i och för sig nog lyckas hitta på i stort sett alla bilar. Men tappar man förtroendet för sin bil tror jag nog det är bättre att byta.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenheter av Citroën C4 Picasso?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur går det då med den stackarn som köper bilen? Bäst är väl att skrota den...
Jag har haft ett antal Citroenbilar och i minst 2 av dem har irriterande elektronikfel indikerats. Det har inte varit någon C4 Picasso men väl en Xsara Picasso och en Berlingo. I båda bilarna tändes plötsligt motorstörningslampan, den ena gången under färd och den andra gången efter tankning. I det första fallet (Picasson) så åkte jag till Citroenverkstad i Västerås där de via diagnosuttaget nollställde systemet och därefter var problemet borta. I Berlingon stannade jag bara motorn, slog ifrån tändningen och startade igen och vips var lampan släckt. Då åkte jag till lokal verkstad som gjorde kontroll via diagnosuttaget och det visade på att jag haft fel på insprutningen på två av cylindrarna. Mysko.
Har påven en lustig mössa?
Sälj skiten!
Jag tror nog att både Östlund och Rönnblom förväntar sig seriösa svar.
Jar haft både tyska bilar och en fransk, dock inte C4, och när det kommer till elektronikproblem så leder den franska jag haft överlägset.
Det är inte så lite tragiskt att Citroen är bäst på att bygga in trivsel och komfort i sina bilar och jätteduktiga på praktiska detaljer men förmodligen sämst på tillförlitlighet och då speciellt på elektronikområdet.
Jag är inne på min tredje Citroën, min C3 Picasso har gått runt 19 000 mil. Dessa mil har den fungerat väldigt bra. Har fått byta en ABS sensor pga rost i kontakten. Det är typ det enda elektronikfel som jag haft.
Vi hyrde en C3 aircross i Skottland förra sommaren. Underbar bil när den fungerade. Fick konstiga meddelanden om låg oljenivå fast nivån var normal och en gång ville den inte starta så vi fick ringa efter hjälp. Inte helt lätt att få tag på i nordligaste Skottland.
Vet ej varför man bromsar Raphaels inlägg. Det är väl bara han som vet om det han skriver stämmer. Ibland så slinter väl bara handen. Själv har jag haft 14 st Citroen av årsmodeller mellan 1989 och 2009 och med dessa bilar har jag haft 3 st med elektronikfel. Detta har gällt varningslampor till motorstörning och kontaktfel till krockkudde.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.