Nästa artikel
Bilfrågan: Ändrade regler för belysning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ändrade regler för belysning?

Publicerad 23 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Vad är det för ändringar som skett och som tillåter flera att ha dubbla halvljuslampor tända på båda sidor samtidigt? De bländar rejält mycket." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vad är det för ändringar som skett och som tillåter VW, Mercedes, BMW med flera att ha dubbla halvljuslampor tända på båda sidor samtidigt? De bländar rejält mycket, speciellt när det är våt vägbana. Var/när/hur ändrades vad som gällde enligt TSFS 2013-63 34 § ”Bil får dock ha fyra halvljusstrålkastare om de är anslutna så att bägge paren inte kan lysa samtidigt.”
Tomas Björnerbäck

Svar:
Nej det finns ingen ändring som tillåter personbilar att köra med fyra ljus tända framåt.  Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Tillsammans med det vanliga halvljuset får man alltså inte ha varselljus, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare. Det finns dock vissa bilar där dimljuset bak inte kan tändas utan att dimljuset lyser fram. Det beror på att helbilsgodkännandet innebär att dimljus får lysa på halv- och helljus. Men det är inte tillåtet i alla EU-länder, bland annat inte i Sverige. Dimljus används ibland också som kurvljus och kan då lysa någon sekund då man svänger vid ett avtag. Men det gäller alltså för alla att inte köra med annat än halvljus vid mörker, oavsett vilket bilfabrikat man har.
Erik Rönnblom, Vi bilägare

Tillägg juni 2020:
Vi har fått ett flertal frågor om de strålkastare på bilar som innehåller flera ljuskällor i samma armatur – en fråga som jag, Erik Rönnblom, tyvärr missförstod och därför gav ett för läsaren irrelevant svar på. För oss som testar bilar har vi ju sett fenomenet med så kallade AFS-strålkastare i ett antal år och även testat dem i vår egen ljusdator. I en del fall har de då visat på högre bländningstal än konventionella lysen med bara en ljuskälla. Jag har också personligen upplevt vid mörkerkörning att vissa bilar kan ge större bländning på halvljus vid möte, precis som frågeställarna, bland andra Tomas Björnerbäck, Göran Guth, Lars Ahlestedt, signaturen ”H” och signaturen ”Ove” uppger. För att få ett adekvat svar har vi bifogat läsarreaktioner till transportstyrelsens presstjänst, som via en sakkunnig expert lämnat följande svar:

Svar
I bilaga 1 i TSFS 2016:22, kapitel 20 regleras installation av belysning, som sedan hänvisar vidare till antingen EU-direktiv, EU-förordning eller ECE-reglemente. På senare år har utvecklingen av regelverken flyttats från EU och Bryssel till FN (UNECE) och Geneve. Därmed bedrivs utvecklingen inom respektive område genom ECE-reglementen. ECE-reglemente 48, om man vill läsa på i detalj. I bilaga 1 i TSFS 2016:22, kapitel 25A-25E regleras regler för olika typer av strålkastare, som sedan också hänvisar vidare till antingen EU-direktiv, EU-förordning eller ECE-reglemente. Och här blir det ganska många ECE-reglementen att hålla reda på, beroende på typ av strålkastare och vilken typ av lampa som används. Sammanfattningsvis kan man dock säga att de fordon som sätts på marknaden i EU ska ha giltigt typgodkännande enligt direktiv 2007/46 och därmed uppfylla de krav som står i det direktivet eller i vår egen föreskrift TSFS 2016:22, som i sin tur kommer att hänvisa vidare till EU-direktiv, EU-förordningar eller ECE-reglementen för de områden på fordonet som typgodkännandet omfattar. De fordon som nämns av Vi Bilägares läsare omfattas alla av typgodkännanden och uppfyller därmed tillämpliga krav, då fordonet sattes på marknaden. Sedan kan diverse omständigheter under fordonets brukandefas medföra att tekniken inte fungerar helt perfekt och då kan det förmodligen inträffa situationer där strålkastarna bländar. Från och med 20 maj 2020 kommer Transportstyrelsen att införa nya regler för kontroll av fordon där tillverkarspecifik information ska användas vid fordonsbesiktning. Ett av områdena som där är utpekade och ska omfattas av tillverkarens instruktioner för kontroll av systemet och bedömning av underkännandekriterierna för systemet, är belysningsområdet. De här reglerna omfattar alla bilar som registrerats från och med 20 maj 2018. Så om det finns fordon som åker omkring med felaktigt inställda strålkastare, oavsett om det är gamla fordon eller nyare fordon, ska dessa uppmärksammas vid den periodiska fordonskontrollen.              
Patrik Sveder, utredare på Transportstyrelsen

Diskutera: Upplever du samma problem som frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-23 10:00
L West

Nu frågades det väl inte om dimljus...

#2 • Uppdaterat: 2020-03-23 10:10
Thommys

Här svarade inte Rönnblom på frågan. Hur det kan vara möjligt för flera biltillverkar att bli godkända med flera lyktor fram lysandes samtidigt på halvljus.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-23 10:27
bgl

Det är ju inte bara 2 lampor på vissa bilar, utan en hel flock med lysdioder som flipprar!

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Ja, bra med en påminnelse om vilka regler som gäller, för det finns en hel del bilister som använder fel ljussättning på sina bilar samt yrkeschaufförer i lastbilar.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Det är inte svårare att finna detta än en googling undan

37 § Halvljusstrålkastare och ljuskälla till sådan strålkastare får även vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 98 (se 3 kap. 1 §) och ECE-reglemente 99 (se 3 kap. 1 §).

ECE.reglemente 99 säger följande (det är alltså EU som gett oss denna möjlighet)

”25F. Justerbara framljussystem
Justerbara eller adaptiva framljussystem (AFS) på en bil ska uppfylla kraven i rad K1 i tabellen nedan.
Installationskraven finns under punkt 20 i denna bilaga.”

Den vetgiriga kan läsa här
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202016_22k.pdf

#6 • Uppdaterat: 2020-03-23 18:44
PNI

Ja och glöm för allt inte nyare Volvos med torshammare automatiska avbländningsfunktionen är så förbaskat långsam, att de hinner och bländas. De tänds och släcks vid möte. Och ligger de efter så ser man i backspeglarna, hur det blinkas när man får möte. Och då sitter jag i en lastbilshytt. Stackars de som sitter lägre.
Det är ett faktum att nyare Volvo, BMW, VW, och Mercedes är de som bländar. Tyvärr har besiktningen ingen utrustning för att kolla dessa moderna strålkastare som består av flera ljuskällor och reflektorer. De utför en enpunktsmätning.
Tackar vet jag att få möta klassiska H4 strålkastare, en vaken förare som bländar av i tid, och riktiga blinker som som syns tydligt och inga flipperspelsblinkers.
Tydligt är att det på senaste tiden har blivit fria kriget på fordonsbelysning. Lastbilar som i känd läsk-reklam vid jul, och personbilar som blinkande tivolin. Inga tända bakljus trots mörker, ösregn mm.
Egna egot framför hänsyn.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-25 13:24
Solemio

Förr var det förbjudet att ha på dimljus för dom bländar??? Pyttsan jag har aldrig blivit bländad av dimljus.Däremot halvljus med led lampor bländar.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-25 20:50
Hundter

Bra PNI! Vissa lastbilar framförs som rullande tivolin! De flesta moderna bilar har vare sig halvljus eller bakljus tända, oavsett väderlek! Däremot bländande positionsljus! Har jag råkat glömma mina dimljus är detta åtalbart!
Hur resonerar Trafikverket ??

#9 • Uppdaterat: 2020-03-25 20:50
Hundter

Bra PNI! Vissa lastbilar framförs som rullande tivolin! De flesta moderna bilar har vare sig halvljus eller bakljus tända, oavsett väderlek! Däremot bländande positionsljus! Har jag råkat glömma mina dimljus är detta åtalbart!
Hur resonerar Trafikverket ??

#a • Uppdaterat: 2023-06-09 12:31
Gäst (ej verifierad)

Precis som på bilden har jag en bil årsmodell 1999 tillverkad 1998! Det är två halvljus och två positionslampor. Men bakljusen är också på!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.