Volkswagen har inget bytesintervall för oljan i den åttaväxlade automatlådan.
”I vissa automatlådor byts oljan efter cirka 6 000 mil. Hur är det med VW Touaregs
åttaväxlade låda?”
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I vissa automatlådor byts oljan efter cirka 6 000 mil. Hur är det med VW Touaregs åttaväxlade låda? Har frågat på två olika märkesverkstäder utan att få något övertygande svar.
Vid 6 000 finns ej något om att oljan ska bytas enligt verkstäderna. Behöver den bytas någon gång? Vad är den stora skillnaden mellan våt- och torrlamellskoppling i VW:s sjustegade DSG-låda?
1152227
Svar:
Det finns inget bytesintervall på oljan i den åttastegade automatlådan till Touareg. Skillnaden mellan våtlamell och torrlamell i DSG är uppbyggnaden med antalet lameller och val av friktionsmaterial. Våtlamellen har fler lameller samt att dessa roterar i ett bad av olja vilket gör att den inte överhettas lika lätt som en torrlamell. Torrlamellen har i princip samma material som en vanlig koppling.
Båda dubbelkopplingarna fungerar dock omvänt mot en manuell koppling på så sätt att de i normalläget är öppna och inte ger någon drivning alls.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige
Diskutera: Har du någon erfarenhet av Volkswagens åttaväxlade automatlåda?
Fråga:
I vissa automatlådor byts oljan efter cirka 6 000 mil. Hur är det med VW Touaregs åttaväxlade låda? Har frågat på två olika märkesverkstäder utan att få något övertygande svar.
Vid 6 000 finns ej något om att oljan ska bytas enligt verkstäderna. Behöver den bytas någon gång? Vad är den stora skillnaden mellan våt- och torrlamellskoppling i VW:s sjustegade DSG-låda?
1152227
Svar:
Det finns inget bytesintervall på oljan i den åttastegade automatlådan till Touareg. Skillnaden mellan våtlamell och torrlamell i DSG är uppbyggnaden med antalet lameller och val av friktionsmaterial. Våtlamellen har fler lameller samt att dessa roterar i ett bad av olja vilket gör att den inte överhettas lika lätt som en torrlamell. Torrlamellen har i princip samma material som en vanlig koppling.
Båda dubbelkopplingarna fungerar dock omvänt mot en manuell koppling på så sätt att de i normalläget är öppna och inte ger någon drivning alls.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige
Diskutera: Har du någon erfarenhet av Volkswagens åttaväxlade automatlåda?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla momentomvandlarlådor bör ha ett oljebyte var 7000-10000 mil. Och det bör göras ordentligt med tempererad sköljolja.
Det förlänger livslängden åtskilligt och lådan växlar som ny!
Har för mig att det är ZF8HP som sitter i Touareg (3.0 dieseln) och den behöver inga oljebyten under normala förhållanden.
Både Saab och Volvo hävdade att det inte behövdes oljebyte i deras automatlådor trots att tillverkaren Aisin rekommenderade oljebyte var 8000:e mil!
Efter ett antal år ändrade de sina serviceinstruktioner.
Är man rädd om lådan byter man olja, det är en billig försäkring och det oavsett tillverkare !
@saabnisse, Det här är dock ZF's egna instruktioner enligt deras "filled for life" strategi.
Swemba, vi kan ju jämföra med bilmotorer som ska köras på Longlife-olja som ska bytas var 3000e mil.
Det blir aldrig några "longlife"-motorer, kanske med undantag för taxi som är igång i stort sett kontinuerligt.
@saabnisse, i princip håller jag med dig. "Better safe than sorry". Kan man byta olja så ska man byta olja ..så ofta som man har råd. Long-life är en styggelse.
I ZF's fall tror jag dessvärre att lådan saknar både sticka och normal plugg. Men ska helt enkelt inte kunna göra detta själv, eller ens enkelt på en verkstad. Ett eventuellt oljebyte i lådan är i sådana fall en extraordinär åtgärd vid en felsökning.
När jag hällde ur oljan på en BMW jag hade, ZF5HP vid 16.000 mil såg den ut som dålig motorolja.
Med DSG verkar det vara lådan själv och inte oljan som behövs bytas efter 6000 mil...
Kapten, då undrar jag varför Aisin, som ju är världens största automatlådetillverkare rekommenderar oljebyte var 8000 mil?
Oljan är faktiskt ganska förorenad vid det miltalet.
Och växelådan innehåller komponenter som inte består av magnetiskt material och dessa fångas inte upp av någon magnetplugg och inte heller av kaffesilen till filter.
Swemba, man byter inte olja i en automatlåda genom stickan eller en plugg som man gör på motorn.
Då får man bara hälften av oljan bytt och ingen renspolning.
Man kopplar in ett filter/tvättaggregat i serie med oljekylaren och där byts även oljan till ny.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.