På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Passat Variant årsmodell 2012. Den 2/6 går låset i bakluckan sönder utan minsta förvarning. Två dagar senare ska jag köra med bilen 30 mil till en begravning. Jag beger mig till den lokala VW-verkstaden. De är mycket tillmötesgående och efter kontroll av reservdelslagret behåller de bilen för jag ska få den lagad dagen därpå.
Nästa dag ringer de. Tyvärr har de inget lucklås hemma. Det finns inget lås i Sverige och ej heller i Tyskland, där det tillverkas. Det går inte att få någon uppgift om när låset kan levereras. Min bil är alltså inget användbart transportmedel: backluckan går inte att låsa, färddatorn visar bara öppen baklucka, bakrutetorkaren och bakrutespolningen är utslagna ovanpå detta är stöldlarmet satt ur funktion.
Låset fanns för montering den 23/6, efter cirka tre veckor. Verkstaden har varit hjälpsam men vad ska man säga om VW:s lagerhållning? Jag tycker det är värt bottenbetyg. Är detta normalt?
Jan Gustavsson
Svar:
Tillgängligheten på reservdelar är generellt mycket god, av de drygt 700 000 artiklar som finns i vårt sortiment har vi en servicegrad som ligger stabilt på 96 procent – av 100 beställda artiklar kan vi omgående leverera 96 från vårt lager i Nykvarn. Inom tre arbetsdagar kommer vi upp till 99,5 procent med de leveranser som vi får från de olika huvudlagren.
Resterade 0,5 procent av delarna är det som saknas i huvudlagren. I detta fall är det en artikel som det är brist på vid huvudlagret i Kassel och har varit så i några veckor. Nu har delen börjat komma hem och vi får leveranser enligt den kö som finns på beställningarna. Exakt när denna del har normal tillgänglighet beror på hur fort den kommer till Kassel för att skickas vidare.
Marcus Thomasfolk,Volkswagen group sverige
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, jag säger då det, 3 veckor för att fixa ett förhållandevis enkelt fel på en VW, inte okej
Jag har bekanta med samma erfarenhet av VAG´s reservdelshållning. De 0,5 procenten är tydligen vanligt förekommande!
Men man kan också se att denna detalj tydligen går sönder på en oerhört stor mängd bilar.
- Föranleda reaktion?
Det är säkert en dålig detalj på passaten som gjort att efterfrågan ökat rejält.
På min bil (2012:a) fick jag byta låset efter ett år och efter två år (alltså höll utbytesdetaljen ett år). Båda gångerna hade man delen på hyllan.
En dålig del på en annars bra bil tycker jag.
Simon - vill minnas att det var en Toyota som det skrevs om för ett par år sen där det tog betydligt längre tid än dessa 3 veckor att få tag i en ny tank till. Så det är nog lämpligt att vara liiite ödmjuk - nästa gång kanske det drabbar ditt märke. Sen borde detta lås givetvis funnits i Tyskland men ibland händer sådana här saker och blir man bara väl behandlad av verkstan så ser jag inga stora problem.
Detta är inte specifikt för VW. Det är sällan delarna finns hemma i de nästan obefintliga lager som finns i mindre städer. I bästa fall ligger delarna och snurrar runt på lastbil, i sämsta fall går det som ovan nämnts.
Ordrika, ibland fantasfulla och till intet förpliktigande förklaringar är en del av "spelet". Minns en gång för ca 30 år sen när Subaru behövde månader för att få fram vissa delar. Förklaringen var: en container hade kommit bort på Transsibiriska järnvägen!
Tips!!
Jag är Passat-ägare och drabbades också av samma oväntade fel i somras. Mutter, mutter...
Efter att ha fått samma dystra besked om leveranstid från verkstaden hittade jag och köpte ett lås till bagageluckan på skroten. Eftersom bilmodellen är så pass vanlig finns det alltid någon som skrotats. Just lucklåset var lätt att hitta via nätet och fanns på skrotar över hela landet.
Brorsan fick vänta 2 veckor.
Min kollega fick sitt lås bytt på sin Passat så att dom tog den från demobilen dom hade inne. Tyckte det var ganska smart gjort av dem!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.