Är det fel att använda tätningsmedel om man råkat ut för punktering? Vi Bilägare svarar.
Vågar man använda biltillverkarens däckreparationskit eller finns risken att däcktrycksövervakning går sönder? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I nr 16/14 finns en artikel om däcktrycksövervakning där det framgår att man inte kan använda däckreparationskit när man har trycksensorer monterade. Vad jag vet levereras flera nya bilar numera med både trycksensorer och reparationskit, bland annat Mercedes. Vågar jag använda det från fabriken levererade reparationskitet om jag får punktering? Det är bra att Vi Bilägare som första tidning anger bilarnas frigångshöjd när ni testar bilar. Mäts frigångshöjden tom eller med full last?
Ingemar
Svar:
Att många bilar levereras med reparationskit beror på att det blir billigare och lättare än ett reservdäck. Men tyvärr förstör gummimassan däckstryckssensorerna. Däcktrycksövervakning är krav i alla nya bilar som registrerats efter 1 november 2014 och även på alla helt nya modeller sedan 2012. En ny sensor kostar från cirka 500 kr och uppåt. Alla bilmått anges utan last.
Marianne Sterner
Diskutera: Har du fått ptoblem med däcktrycksövervakningen efter att du lagat punktering med däckreparationskit?
Fråga:
I nr 16/14 finns en artikel om däcktrycksövervakning där det framgår att man inte kan använda däckreparationskit när man har trycksensorer monterade. Vad jag vet levereras flera nya bilar numera med både trycksensorer och reparationskit, bland annat Mercedes. Vågar jag använda det från fabriken levererade reparationskitet om jag får punktering? Det är bra att Vi Bilägare som första tidning anger bilarnas frigångshöjd när ni testar bilar. Mäts frigångshöjden tom eller med full last?
Ingemar
Svar:
Att många bilar levereras med reparationskit beror på att det blir billigare och lättare än ett reservdäck. Men tyvärr förstör gummimassan däckstryckssensorerna. Däcktrycksövervakning är krav i alla nya bilar som registrerats efter 1 november 2014 och även på alla helt nya modeller sedan 2012. En ny sensor kostar från cirka 500 kr och uppåt. Alla bilmått anges utan last.
Marianne Sterner
Diskutera: Har du fått ptoblem med däcktrycksövervakningen efter att du lagat punktering med däckreparationskit?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kan "skummet" förstöra sensorn? Vem har provat? Marianne? Någon?
Sverige har inte infört de här kraven, så det går att ta bort skiten och sätta dit standardventiler.
http://www.tjanstebilsfakta.se/inget-svenskt-krav-pa-dacktrycksovervakning
Vill man ha dem kvar kan man ju byta ventil innan man använder punkasprejen.
Sedan finns ju många bilmärken som använder ESP som övervakning, där finns inga dyra sensorer som kan förstöras av punkasprej.
saabnisse, jag tycker, faktiskt, om däcktryckssensorer - jag är nämligen kontrollfreak- men lat :o)
Jag har dom även på mina vinterhjul.
De system som använder ABS-sensorerna kan ju bara indikera om något hjul roterar snabbare - OK för många - men inte för mig.
Hur ska jag kunna byta ventil innan jag "skummar"? Jag använder ju bara skum i nödläge = på vägen.
Jag förstår fortfarande inte hur "skummet" kan sabotera sensorerna.
Nu har jag -på gott och ont - Run Flat Tires på min "långresebil", men skum till 9000.
Tjalle, om du är ett kontrollfreak är det ju både enklare och billigare att kolla däcktrycket var gång du ska använda bilen.
Men jag håller med, hur förstör sprejen sensorerna? Vet man det, eller är det något man tror?
Kan det vara så att kleten låser sensorn i tomt läge?
Verkar inte troligt.
Införande av TPMS är ett snilledrag för att ytterligare öka bilägarkostnaden. Bilen levereras utan reservhjul och det medföljande däckreparationskitet förstör TPMS-sensorn som då måste bytas. Genialiskt!
Låt oss leka med tanken att du har 8hjul (4vinter- och 4sommar-hjul) och merkostnaden för TMPS-ventiler är 500kr st, så kostar det 4.000kr extra för denna finess. Därtill så återkommer samma kostnad efter 5år då dessa måste bytas. Är det rimligt?
Nu behöver vi svenskar inte dessa på vinterhjulen men vill man ha en varningslampa som ständigt lyser i instrumentpanelen vintertid?
Jag är nöjd med att min bil använder ABS/ESP-sensorerna till att kolla om jag har punktering/lågt lufttryck eller ej.
saabnisse, du läste inte färdigt: Jag är lat.
Det sitter en trycksensor inne i fälgen. Jag har svårt att tro att den kan påverkas av "klet".
Jag har förstått att gummiverkstäderna är emot skum, därför att det inträffat någon olycka. Slarv?
Det kan vara elakt rykte. Jag hoppas att Marianne förklarar varifrån hon fått uppgiften.
Det är framförallt i den gängade delen med tillhörande packning som kan förstöras av de starka medel som finns i punkasprejen. Dessutom är det inte ovanligt att sprejen även tätar hålet i ventilen, så luft varken kommer in eller ut, vilket oftast resulterar i att ventilen får tas bort med våld när däcket ska lagas eller bytas.
I kombination med ett par vintrars salt så är ventildelen av sensorn ofta en stor korroderad aluminiumklump där alla spår av gängor (in och utvändigt) är som bortblåsta. Det finns TPMS-sensorer som har gummiventil, men de är ovanliga.
Olyckorna som hänt med punkasprejen är när det svetsats i fälgen, eller i dess närhet, utan att däcket plockats av. Drivgasen har då antänts med explosion som följd. Slarv? Kanske.. Frågan är om kunden informerat den som jobbat med fälgen att där är sprej i...
00:
-att svetsa en fälg känns o-bra.
-att skummet skulle antändas när man svetsar i närheten verkar inte sannolikt.
Den gängade delen kan inte utsättas för skum.
Att packningen skulle förstöras av skummet låter osannolikt.
Det är möjligt att skummet kan täta ventilen.
Det är mycket sannolikt att kunden inte informerat om spray.
Dom klantskallar som inte rengör sina fälgar på vintern, kan nog få problem.
Jag uppfattar dina kommentarer som partsinlaga, och det stärker min uppfattning att däcksbranschen försöker skrämma kunder och journalister från att använda skum - med mer eller mindre korrekta fakta.
För väääldigt länge sedan var bilar utrustade med reservhjul i samma dimension som ordinarie hjul, dessutom fanns det, oftast, också ett fälgkors och en domkraft i bilen.
Är det någon som provat däckspray efter en seriös punktering i tjugo minusgrader?
Det kanske inte var bättre förr, men det är i alla fall sämre nu.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.