Vi Bilägare har nyligen publicerat ett kombitest, missa inte det. Vilken rubrik som ska sättas till det har denne skribent ingen aning om, men bilar med långa tak och lucka bak brukar få fart på både grå och apelsinfärgade hjärnceller hos redaktörer som letar efter de rätta vändningarna i Rubriks kub.
Ordet kombination får gärna ingå. Eller plats. Eller packa. Eller last. Eller lust. Lucka är fint det också. De mest luckade – jag menar lyckade – rubrikerna till kombitester uppstår när det går att vrida till ord och mening så att ett normalt uttryck får oväntad fjong. ”Linje lasta” är en klassiker i sammanhanget. Den anspelar på pjäsen ”A Streetcar Named Desire” av Tennessee Williams, den som blev en 1950-talsfilm med Marlon Brando och Vivien Leigh i huvudrollerna. Titeln översattes till ”Linje Lusta” på svenska, would you believe, så den var ju bara att skruva till för ett kombitest. På tv gick länge reseprogrammet ”Packat och klart”, mumma för en rubrikmakare men egentligen lika simpelt som alla förbenade katter som jämt ska tassa in i motortidningar så fort en Jaguar avhandlas.
”Rum och reson” är något bättre, nej, det är det förresten inte alls. ”Plats som i ett palats”, ja, du hör ju hur uselt det låter men rubriken har förekommit, jag säger inte var. Den kanske mest efterhängsna konstruktionen är den där någon form av ”kombination” krystats in, exempelvis i ”Sverigekombinationen”. En klar vink åt kombifaiblessen i vårt land, inget ont om den i övrigt.
Därmed är vi, äntligen, framme vid förstasidan här intill, den till Vi Bilägare nummer 10/81. Snacka om lucköppning mitt i maj, inte mindre än åtta kombibilar i kompaktklassen skulle skrutineras. Golfklassen kunde den inte kallas eftersom Golf inte dök upp som kombi förrän tolv år senare.
Känner du igen bilarna? Inte så lätt kanske, men låt oss börja bortifrån: VAZ 1500, Toyota Corolla, Opel Kadett, Peugeot 305, Mazda 323, Datsun Sunny, Citroën GSA och så nykomlingen Ford Escort. Den var Årets Bil 1981 med halvkombikaross, men kom nu som kombi, först enbart som tvådörrars med väldigt långa bakre sidorutor. Sju av de åtta kostade omkring 40 000 kronor i inköp, men VAZ 1500 gick loss på blott 29 900 kronor. Lågpriset var en stor del av dess framgång, den gamla ryssfiaten var annars just gammal.
I första ronden avhandlades köregenskaperna i tre moment: varvkörning på Mantorp Park (!), slalomkörning mellan koner och så ”lane change”, en föregångare till dagens undanmanövertest. Bäst lyckades nykomlingen Escort, tätt följd av Kadett och – VAZ! Klart sämst bedömdes den svajiga och tungstyrda Citroën vara. Det ni, alla glosögda gashydrauliker!
Backlastarligan togs hem av den slät- och långgolvade Peugeot 305 som svalde 36 backar med nedfällt baksäte och 18 med uppfällt. Lika rymlig var Opel Kadett, men med fördelningen 35/19. Datsun kom sist, med blott 24/11 var bilen sämst för den törstige. Tilläggas bör att backarna var av den gamla ”fyrkantiga” typen så jämförelser med dagens backlastarprov är futila.
Lågtrösklade Citroën fick revansch i delmomentet ”lastutrymmets utformning”, seger tillsammans med Peugeot som var ensam om delbart ryggstöd och vars baksäte kunde tas ur så att en 190 centimeter lång ”säng” bildades. VAZ och Datsun hade billigast reservdelar, Peugeot de dyraste. Bakåtsikten mättes med måttband, men ingen segrare kunde koras. Om backningskameror skrevs absolut ingenting.
Tre ättlingar i nedstigande led kommer för övrigt i testet i nästa nummer: Ford Focus, Peugeot 308 och Toyota Corolla. Om någon av de tre eller om någon annan tar hem segern kan förstås inte avslöjas här, men för 42 år sedan korades faktiskt ingen vinnare alls, trots all möda som lagts ner. ”Ingen vann”, precis som i skönhetstävlingen i Lars Ekborgs tidvis förbjudna monolog ”Bunta ihop dom” från 1968.
Och hur löd då rubriken till alltsammans? Jo, på följande självklara vis:
”Ford Escort mot sju konkurrenter”.
Med varm hand överlämnas härmed rubrikfrågan för nästa nummer till dagens redaktörer. Känn ingen press.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 26 december 2023 Kan bara instämma med…
- 25 december 2023 Peugeot 305 var en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.