Peugeot 205 var en av 1980-talets mest lyckade modeller. Den fick Peugeotköparna att vända på kepsen och den tillverkades i mer än fem miljoner exemplar fram till 1999.
Pininfarina stod för designen. Modellprogrammet blev med åren enormt och sträckte sig från tanigaste 900-kubikaren till biffiga rallybilen 205 T16 med mittmotor och 200 hk. Det fanns massor av kul specialversioner med konstiga namn, en hette Roland Garros, en annan Lacoste. Men mest lyskraft har nog ändå 205 GTI som kom 1984.
Det fina med 205 GTI var att den var färdigförädlad redan i originalutförande. Inte ens fälgarna från Speedline behövde bytas ut.
En del hävdar att 205 GTI är den främsta busbilen av sin generation, att den till och med slår Golf GTI. Extremt lätt och med ny tredörrarskaross, tuffa hjul och breda dekorlister skiljde den sig rejält från övriga modeller. Mattorna var knallröda och instrumenteringen riklig. Kopplingen till rallybilen 205 T16 var tydlig men motorn bara hälften så stark. Men 105 hk räckte alldeles utmärkt för att sätta sprätt på den lilla bilen och priset låg 10 000 under Golfens. Klart att köparna strömmade till!
Bilar som 205 GTI tillverkas inte längre. De modeller som i dag kallas för GTI-bilar är visserligen starkare men också tyngre, klumpigare och mer tillrättalagda. Med en tjänstevikt under ett ton, reptilsnabb gasrespons och knäckebrödskrispig styrkänsla har man 205:an med sig i varje läge.
De första åren hade 205 GTI en varvglad 1,6-litersmaskin på 105 hk men kapprustningen i klassen gjorde att man ett par år senare även lanserade 1,9 GTI med 130 hk. Längre slaglängd gav betydligt bättre bottendrag. Den kom inte till Sverige förrän 1988 men med katalysator och låg kompression var kraftuttaget oförändrat 105 hk. 1989 ökades effekten till 122 hk och toppfarten var nu över 200 km/tim!
Nypris: 69 900 kr.
Motor: Rak fyra med en remdriven, överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Vattenkylning. Volym 1 580 cm3. Max effekt 105 hk DIN vid 6 250 r/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 242 cm. L 380/B 160/H 140 cm.
Tjänstevikt: 970 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram, torsionsfjädring bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång, ej servo. Vändcirkel 10,8 m.
Bromsar: Skivor fram. Servo.
Fartresurser: Toppfart 190 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 9,5 s.
Förbrukning: 0,78 l/mil.
1984 205 GTI 1,6 debuterar. Tredörrarskaross, djup frontspoiler, breda dekorlister och skärmbreddare i plast, tuffa aluminiumfälgar från Speedline och en bränsle-insprutad, varvglad motor på 105 hk.
1985 Peugeot 205 GTI börjar säljas i Sverige som 1985 års modell.
1986 lanseras Pininfarinabyggda cabrioleten CTI.
1986 1,9-litersmodellen med 130 hk lanseras i Frankrike och börjar säljas parallellt med 1,6:an.
1987 Ny instrumentpanel, treekrad ratt, annan klädsel, bättre ventilation och rostskydd. Den svenska varianten får 1,9-litersmotorn men den är nedtrimmad till 105 hk och kopplad till en katalysator. (122 hk från och med 1989.)
1989 Mönstret på klädseln i stolarna ändras.
1990 Ny form på bakljusen och vita blinkers fram.
1991 Sista årsmodellen i Sverige, ABS är nu standard men inte servostyrning.
1994 Produktionen av 205 GTI 1,9 och 205 CTI läggs ned. Totalt tillverkades 332 942 GTI och 72 125 cabrioleter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 8 maj 2022 De 3 testades många gånger…
- 8 maj 2022 205 Gti. Köpte en ny sådan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.