Volvos bilar är och har varit predestinerade att bli så kallade klassiker, allihop. Ja, nästan. Lämmeltåget av glansögda spekulanter på Volvo 66 har hittills varit kort, men till och med Volvos 300-serie är numera intressant i genren.
Det kan man förstå, 343 och dess ätteläggar har annorlunda teknik och gedigen historia i Sverige.
Men hur ska det gå för Volvo 440 och 460? Ännu är den rätt iskall bland dem som söker en skattebefriad 30-åring, men tids nog så …
Annonsen ovan ingick i en serie i Vi Bilägare hösten 1992, inför 1993 års modell av halvkombin 440 och sedanversionen 460. Utseendet var vid denna tid fortfarande i stort sett det samma som för första årsmodellen 1989 men under huven hade det nu hänt saker: en ny, tvåliters bensinare med insprutning och 110 hk hade tagit plats. Det räckte för 190 km/tim och 0–100 km/tim på 10,2 sekunder.
”Hjärtat är alltså nytt, men själen ändrar vi aldrig på. Den är av det beskyddande slaget som i alla Volvo”, skrev Volvo och tonade in en krocksäkerhetsdocka, för säkerhets skull.
Uppgifterna om exakt produktion för 440/460 fram till nedläggningen 1996 spretar, men en siffra från bokserien Volvo Personvagnars historia är 384 682 exemplar av 440 och 238 401 av 460.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 2024-06-10 10:30 saabnisse skrev: Men om vi…
- 2024-06-10 10:00 Men om vi går tillbaka till…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.