Nästa artikel
DeLorean DMC-12: Sportbilsdrömmen som slutade med kokainskandal
Backspegeln

DeLorean DMC-12: Sportbilsdrömmen som slutade med kokainskandal

Publicerad 1 maj 2021 (uppdaterad 2024-11-29 09:45)
Det är många som drömt om att bygga sin egen sportbil. Men det är inte alla drömprojekt som slutar i att grundaren grips för narkotikabrott.

Många känner nog igen DeLorean DMC-12 som bilen från filmen ”Tillbaka till framtiden”. Det var där den blev känd för allmänheten, men historien om den udda modellen började långt tidigare.

Och den slutade på ett ännu mer spektakulärt sätt.

John DeLorean växte upp i Detroit och började jobba på Chrysler och senare General Motors, där han snabbt avancerade. Han utvecklade bland annat Pontiac GTO och Firebird.

John DeLorean var chefsingenjör för projektet som ledde till Pontiac GTO på 1960-talet.

På 1970-talet startade han sitt eget företag – DeLorean Motor Company – i Nordirland. Att det blev just där beror på att regeringen gav ordentliga skattelättnader.

Resultatet blev DeLorean DMC-12 med omålad kaross, måsvingedörrar och Renaultmotor på 130 hk. Trots den magra effekten var prislappen hög.

Kvalitetsproblemen hjälpte förstås inte heller. Fabrikspersonalen hade inte alltid erfarenhet av att bygga bilar och under bilens tvååriga liv ändrades 3 000 detaljer.

Problemen hopade sig och i oktober 1982 arresterades John DeLorean för narkotikabrott på ett hotell i Los Angeles. Han åtalades för att ha köpt och sålt 25 kilo kokain av en man som senare visade sig arbeta för FBI, för att få in pengar till företagets överlevnad.

Även om han friades två år senare hade de rättsliga problemen bara börjat. Han åtalades senare för bedrägeri och tvingades betala miljontals dollar till fordringsägare och advokater – en pr-mardröm som företaget inte överlevde.

Läs också: Bortglömda bildrömmen – som kan ha dumpats i sjö

New York Daily News den 20 oktober 1982.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.