Brittiska staten lånade ut 530 miljoner pund för att DeLorean skulle lägga sin nya fabrik i Belfaststadsdelen Dunmurry i Nordirland och på så sätt heltidssysselsätta 2 000 personer. John Z DeLorean hade köpt patentet till en plastgjutningsmetod som möjliggjorde en stark, lätt och billig grundstomme. På denna skulle en kaross med ytterpaneler i rostfritt stål monteras. Mitt i bilen skulle en wankelmotor placeras. Karossen med måsvingedörrar var ritad av ItalDesign.
För produktionsanpassningen anlitades Colin Chapman och hans folk på Lotus. De dömde ut DeLoreans plastmetod och försåg bilen med en kryssram av samma typ som i Lotus egna bilar. Motorn blev en V6 och för att den och de åkande i kupén skulle få plats fick den flyttas bakåt, mittmotorbilen DeLorean fick svansmotor. Men Giugiaros grunddesign förblev i stort sett oförändrad.
I januari 1981 rullade de första bilarna av bandet. Kvaliteten var katastrofal men alla förseningar gjorde att man var tvungna att pressa på.
Försäljningen gick inte alls så bra som man hoppats. Bilen var för slö och för dyr. Av de 40 000 kunder som fanns på väntelistan vid produktionsstart återstod bara ett par tusen spekulanter. Snart stod man med ett enormt lager osålda bilar. I slutet av 1982 försattes DeLorean Motor Company i konkurs. Alla var arga. Brittiska staten, arbetarna i fabriken, kunderna…
Totalt byggdes 8 563 DeLorean, vid konkursen var omkring 3 000 av dem fortfarande osålda.
Artikeln är publicerad i samarbete med Klassiker och publicerades i Vi Bilägare nr 3/14.
Diskutera: Vad tycker du om DeLorean?
Nypris: 25 600 dollar.
Värde idag: 250 000–300 000 kr.
Motor: V6 90 grader med en överliggande kamaxel per cylinderrad, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 849 cm3. Max effekt 132 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 207 Nm vid 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda eller trestegs automat. Golvspak.
Mått: L 421/B 185/H 114 cm.
Fjädring/hjulställ: Centralram. Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre triangellänkar och nedre tvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar.
Styrning: Kuggstång, ej servo.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 209 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 9 s.
Förbrukning: 0,8–1,25 l/mil.
Livscykeln
1965 40 år gammal är John Z den yngste toppchefen i GM:s historia. Trendigt klädd med fräsig frisyr och yviga polisonger sticker han ut.
1973 Med buller och bång lämnar John Z General Motors.
1975 John Z startar DeLorean Motor Company (DMC).
1976 Första prototypen färdig, ritad av Giorgetto Giugiaro.
1978 Fabriken i utkanten av Belfast står klar.
1981 Produktionen kommer igång.
1981–1982 Ett antal förändringar sker löpande men bilen behåller sitt utseende och motor under hela produktionstiden.
1982 Fabriken bommas igen. Totalt byggdes 8 563 bilar.
1985 Filmen Tillbaka till framtiden har premiär. En DeLorean får i den agera tidsmaskin. Filmens framgång smittar av sig på bilen. Produktplacering tre år för sent.
2005 John Z. DeLorean avlider i sviterna av en stroke.
2013 DeLorean Motor Company of Texas säljer ”nya” bilar – färdigställda med delar från konkurslagret.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant historia om bilen men det är inte en bil jag skulle vilja äga. Dåliga fartresurser för en sportbil, dålig kvalitet och jag har aldrig gillat måsvingedörrar.
Jag undrar hur det hade gått om man kunnat behålla den ursprungliga plaststommen och wankelmotorn, om nu Comotor velat leverera förstås.
Jag minns en DeLorean som jag såg på en bilfirma i mitten av 80-talet, spännande bil! Tror de begärde runt 50.000, tyckte det var dyrt...
De rostfria karossplåtarna var ett elände att hålla snygga, de var alltid mer eller mindre flammiga. Det fanns ett kit med diverse svampar och medel för att återställa finishen. Fast många gav upp och gav bilen en vanlig lackering istället.
Att bara stoppa i en 132-hästars motor i en bil med det utseendet är väl nästintill ett tjänstefel.
Sigge, här kan du se lackerade DeLorean i olika färger:
https://www.google.se/search?q=delorean&hl=sv&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&tbm=isch&imgil=8AgoglAIv6c2JM%253A%253BxGwFZq2OnETxwM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fen.wikipedia.org%25252Fwiki%25252FDeLorean_DMC-12&source=iu&pf=m&fir=8AgoglAIv6c2JM%253A%252CxGwFZq2OnETxwM%252C_&usg=__xTGuxk5LbRh-W3lRHrmigPZ5Qqg%3D&biw=1536&bih=677&ved=0CC4Qyjc&ei=qBahVPOrMKbOyQOhioH4BA#facrc=_&imgdii=_&imgrc=8AgoglAIv6c2JM%253A%3BxGwFZq2OnETxwM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fb%252Fb7%252FDelorean_dmc12_rear.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fen.wikipedia.org%252Fwiki%252FDeLorean_DMC-12%3B1600%3B1200
Sedan var ju hultarns prisuppgift från 80-talet, kom ihåg att bilen var väldigt svårsåld.
Motorn var ju på 170hk, det var avgaskraven i USA som gjorde att effekten sänktes.
Vill man ha en bil som människor vänder sig efter så är nog DeLorean en mkt bra val.
Hade jag haft ett garage och pengar över så hade denna varit en given bil att äga hur tråkig den än är att köra.
Benny, den anses inte särskilt tråkig att köra, speciellt inte med 150hk och det finns ju uppskrämda exemplar.
Den vägde ju bara drygt 1200kg.
Och bilen är inte så ovanlig i Sverige....
http://www.dmc12.se/
Det är populärt att ersätta standardmotorn med 3-litern från 605/XM. Då får man 170 eller 200 pigga hk. :-)
Avdelningen nördkunskap på hög nivå: det lär vara John Z DeLorean som uppfann det fjädrande filbytarläget på blinkersspaken!
Tyckte då och tycker fortsatt att bilen ser ut som en hemmapimpad Simca 1307.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.