Ingen vet hur många personbilsmodeller som haft varumärket Chrysler, men i dag finns det bara på två amerikanska bilar: familjebussen Voyager och sedanmodellen 300, baserad på en gammal Mercedes-Benz. Ett bittert öde för ett en gång så stolt statusmärke.
Annat var det 1970 när Chryslerbilar av alla möjliga slag tillverkades i jordens alla hörn. Genom ett komplicerat fransk-amerikanskt samarbete, som bland annat innebar att den gamla engelska Rooteskoncernen försvann, uppstod 1970 en bil som hette Chrysler 160/180, beroende på motorisering. Den hade tagits fram av franska, engelska och amerikanska ingenjörer och resultatet blev blandat.
Bilen påstods vara en produkt av en bred kundundersökning för att tilltala en så stor europeisk publik som möjligt. Följden blev förstås att den knappt passade någon, en mer anonym konkurrent till Opel Rekord, Ford 17/20M etc. var svår att tänka sig. ”Transistoriserad tändning” löd ett desperat försäljningsargument när de alldagliga karosslinjerna inte förmådde slå an. ”Den här bilen är gjord för att köras” påstods det i en passage i den svenska annonstexten. Tänka sig vilken enastående modell Philipson & Söner AB hade på hand!
Med ytterst få förändringar, men väl namnbyten till Chrysler och Talbot 2 litre, levde skapelsen ändå vidare ända till 1982. Då ersattes den av nästa sagolika fiasko: Talbot Tagora.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2024-01-04 21:14 Men den var snygg, både ut-…
- 2024-01-01 10:29 Den var lite för stor för…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.