Rätt produkt vid rätt tillfälle är en absolut förutsättning för att lyckas i affärer. Tajmingen kunde inte varit bättre än när Borgward Isabella presenterades 1954. Här kom en rymlig bilmodell med fart, komfort och kurvstabilitet. Den var modern med toppventiler, individuell hjulupphängning runt om och självbärande kaross. Framför allt var den lite tjusig och inte det minsta konstig.
Isabella kilade in sig perfekt på marknaden, strax över Opel och de andra folkliga märkena, hack i häl efter Mercedes. Försäljningen tog fart direkt och det var inget annat än drömläge.
Men för att lyckas krävs också att sunda affärsplaner, vilket inte var konstruktören Carl F W Borgwards paradgren. Och sedan är det bra om den förträffliga bilen inte spricker!
1949 kom Isabellans föregångare, Hansa 1500. Stressen med att ta fram Isabella hade sitt pris. Motor och och främre hjulupphängningar i en särskild hjälp-ram var väldigt modernt – men utprovningen var otillräcklig. Bilar sprack under golvet och till det kom en alltför vek framvagn som i ogynsamma fall släppte taget om framhjulen. Det kunde räcka med ett gupp.
Fabriken förlängde hjälpramens infästningar och importörern (Wulf & Co) byggde om färdiga bilar. Framvagnen fick kulleder. Men förtroendet hade fått sig en knäck och rostproblemen snart blev synonyma med modellen (”hon dansade en sommar”).
Myten säger att pionjärstolta Borgwardianer gasade ut på Autobahn och sköt kylfläktar genom motorhuvar, vilt snurrande maskinelement som beskrev dödliga parabler med storögda rådjur, husmödrar och barn som främsta mål. Men det stämmer bara delvis. I början var fläktarna undermåliga och ett och annat haveri rapporterades, men i likhet med de andra barnsjukdomarna botades de snabbt.
Nypris: 13 290 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med stötstänger. Aluminiumtopp.Solex dubbelportsförgasare. Vattenkylning. Volym 1 943 cm3. Max effekt 75 hk DIN vid 5 200 v/min. Max vrid. 113 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad låda. Rattspak.
Mått: L 439/B 171/H 147 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, delad bakaxel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. Vändcirkel
11 m, 3,75 rattvarv.
Bromsar: Trummor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 15,5 s.
Förbrukning: 0,8 l/mil.
1949 Den första helt nya tyska bilen efter kriget var en Borgward Hansa 1500, konstruerad av teknologie doktor Carl FW Borgward.
1954 I juni 1954 kom efterträdaren. Till en början hette den bara Hansa 1500, med redan i den första broschyren var namnet Isabella. Den hade en hjälpram för motor och främre hjulupphängning, en idé som Mercedes nätt och jämt satt i produktion med sin modell 180. Hårresande rostproblem i början.
1955 Isabella TS med 15 extra hästar och rikligare kromgarnering. Modellåret var späckat: man presenterande även en praktisk och småelegant kombi.
1957 Det förvirrande Hansa-namnet tas bort från nosen. Två cabrioletversioner kom att byggas i små serier. Det krävdes en hel del förstärkningar vilket gjorde produktionen hantverksmässig och dyr. När coupén presenterades 1957 räckte det med att ”bara” klä den självbärande stommen med ny utvändig kostym.
1961 Slutet. Carl Borgwards spretiga modellpolitik med flera olika utvecklingsavdelningar för varje märke blir till slut för mycket för finanserna. Konkursen är ett faktum.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 2 januari 2022 Begreppet krocksäkerhet var…
- 2 januari 2022 Motorn var ändå en lyckad…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.