Nästa artikel
1980-talets Mercedes S-klass var tidlöst elegant
Backspegeln

1980-talets Mercedes S-klass var tidlöst elegant

Publicerad 14 november 2021
Mercedes-Benz S-klass från 1980-talet är ett äkta barn av sin tid. Snabbare, lättare och samtidigt med tidlöst elegant design.

Mercedes-Benz S-klass var kanske nästan för modern när den kom. När Vi Bilägare testade den 1981 konstaterades att den ”bryter mot det moderna recept som föreskriver låg midjelinje och stora glasytor”.  Fem år senare såg allt ut så.

Bruno Saccos designteam tog fram en form som i princip oförändrad skulle stå sig till 1991. Den nya S-klassen hade det för tiden låga cW-värdet 0,36 och den vägde upp till 280 kg mindre än föregångaren. Resultatet blev tio procent lägre bränsleförbrukning enligt Mercedes. Säkerhetsmässigt låg den i framkant, ABS-bromsar hade redan föregångaren haft och på senare årsmodeller infördes airbag på förar- och passagerarsidan, antispinn och bältessträckare.

Svulstigare än så här blev det inte i en Mercedes 1989, om du inte gick till en bilförädlare förstås och de tog sig gärna an S-klassen.

Här är till och med baksätet inställbart.

Den som är bekant med Mercedes-Benz känner igen mycket från andra generationer och modellserier. Det är bara lite mer av allt i S-klassmodellen. Ratten känns tunn och stolsryggen är ganska låg jämfört med moderna bilar. Du slås av hur makalöst komfortabel bilen är. Den går tyst och med 560-motorn finns mängder med kraft i reserv.

W126 är internkoden för den här generationen S-klass, W:et utläses Wagen och S:et betyder Sonderklasse, specialklass. 280 S har förgasarmotor och såldes aldrig i Sverige, SE har insprutning, SEL är en längre version och SEC en kupé. Den sistnämnda var bara åtta centimeter kortare än den vanliga sedankarossen, så kupén erbjöd fortfarande bra plats för baksätespassagerare.

S-klass har en design som stått tidens tand märkvärdigt bra. En praktisk, tålig och användbar bil som kan sägas vara en av de sista med den riktigt gedigna Mercedeskvaliteten.

Mercedes-Benz 560 SEL 1989

Nypris: 589 000 kr.

Motor: V8 med bränsleinsprutning. Två överliggande kamaxlar. Volym 5 547 cm3. Max effekt 279 hk vid 5 200 r/min. Max vridmoment 430 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift, fyrstegad automatlåda standard.

Mått: L 516/B 182/H 144 cm. Vikt 1 920 kg. Tank 90 liter.

Fjädring/hjulställ: Fram dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak snett bakåtrikade länkarmar. Skruvfjädrar fram och bak.

Bromsar: Skivbromsar fram och bak, ABS.

Fartresurser: Toppfart 235 km/tim. Acc. 0 – 100 km/tim 7,2 s.

Förbrukning: 1,42 l/mil vid blandad körning.

Livscykeln

1979 På Frankfurtsalongen intar den nya modellen en hedersplats. Hjulbasen är längre jämfört med föregångaren, men den är smalare, lättare och har oömma stötfångare.

1981 Första årsmodellen som säljs i Sverige. Här kunde Mercedeskunden välja mellan 280 SE med rak sexa och 380 SEL med V8. I Tyskland lanseras den nya kupémodellen SEC.

1982 introduceras 380 SEC i Sverige.

1984 500 SEC och SEL introduceras i Sverige.

1985 En uppdaterad S-klassmodell presenteras. Exteriört syns förändringen på att plastlisterna längs med karossen har blivit släta.

1986 14-tumsfälgarna ersätts med 15 tum stora fälgar. 280 ersätts av 300 och 380 av 420, en ny 4,2-liters V8 på 218 hk. 500 och nya 560.

1988 Effekten på alla V8-motorerna ökar med mellan sex och tio procent genom att bland annat kompressionen höjs. Nu finns 560 SEL och SEC i Sverige.

1991 Sista årsmodellen av W126. Modellen läggs ner efter tolv ex-tremt framgångsrika år och ersätts av den betydligt klumpigare W140.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 6 november 2023 MB gör inga bilar i…
  • 25 augusti 2022 Inte Jaguar. Skräp. Fina…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.