Det vilar ett lugn över Mercedes 180. Inredningen är måttfull och sval. Ljuden som reglage och dörrar ger ifrån sig är dämpade. Dofterna är mjuka, materialvalen vittnar om en tid med helt andra prioriteringar än i dag.
Mercedes 180 var dyra vagnar. Ändå ansågs modellen vara hyfsat prisvärd. Driftsekonomin var inte uträknad på månader efter inköpet, snarare på decennier av jämnhårt brukande.
När Mercedes 180 började säljas 1953 fick karosstypen mycket snabbt namnet ”pontonkaross”. Exakt vad som gav upphov till namnet har aldrig blivit helt klarlagt. En teori är att skärmarna som var ihopsmälta med huvar och dörrar svagt påminde om pontonerna på provisoriska sjöfarkoster från kriget.
Mercedes 180 var märkets första egentliga efterkrigskonstruktion. När produktionen upphörde 1962 hade nästan en halv miljon bilar tillverkats i olika utföranden. Över 80 procent av Mercedes totala produktion under tiden.
Det finns en hel del tekniskt raffinemang. De dubbla värmepaketen. Den gummiupphängda generatorn. Den gummiupphängda startmotorn. Den gummiupphängda hjälpramen i vilken både motor och styrinrättning är monterad. Det finns så oändligt mycket att titta på och förundras över. Hjulkapslarna hålls på plats med små fjäderbelastade stift som löper i cylindrar. En konstruktion som håller för att ta av och på kapslarna lika många gånger som en modern bildörr tål att stängas.
De första åren hängde sidventilsmotorn från Mercedes 170 med. 1954 började modellen säljas med dieselmaskin, även den hämtad från föregångaren. Mercedes hade inte resurser att ta jätteklivet från förkrig till efterkrig i ett enda steg. Men från 1957 fick 180 samma motor som sitt dyrare syskon 190 om än i något nedtrimmat utförande.
Nypris: 13 350 kronor.
Värde idag: 75 000–100 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 897 cm3. Max effekt 68 hk DIN (78 hk SAE) vid 4 400 (4 500) v/min. Max vridmoment 129 Nm vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad, helsynkroniserad, manuell låda. Rattspak.
Mått: L 450/B 174/H 150 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak pendelaxel. Teleskopstötdämpare och krängningshämmare fram och bak.
Styrning: Skruv och rulle. Vändcirkel 10,7 m.
Bromsar: Trummor fram/bak.
Fartresurser: Toppfart 135 km/tim. Acc 0–80 km/tim 13,6 s.
Förbrukning: 1,2 l/mil.
1951 Konstruktionsarbetet börjar på vad som ska bli 180-modellen, internt kallad W120.
1953 180 börjar säljas med motor och bakaxel från 170.
1954 Taxiåkarnas drömvagn! 180D med dieselmotor från gamla 170S-D. Hög utväxling gör att bilarna kan köras på under 0,6 liter per mil.
1955 Enkelledad pendelaxel bak.
1956 Mercedes 190 börjar tillverkas. En något glassigare 180 med nedtrimmad toppventilsmotor från sportkupén 190SL. Kedjedriven överliggande kamaxel och 75 hästkrafter.
1957 En ytterligare något nedtrimmad version av motorn från 190. 0–100-tiden kapas från 31 s till 21. Bredare kylargrill på ”180 a”.
1958 Vridbara ventilationsrutor i framdörrarna.
1959 Lägre kylargrill av samma typ som 220b. Ratt med polstrat centrum, blinkreglaget får egen spak. Kraftigare kofångare och 68 hk.
1961 Under namnet 180 c fortsätter modellen byggas ett år till, som ekonomimodell. Ny förgasare förbättrar driftsekonomin, bredare spårvidd bak ger något bättre vägegenskaper.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 27 september 2021 PVn var en dröm i jämförelse…
- 27 september 2021 Jo 61-62 var ju sista…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.