Det var säkert många av landets 400 000 Saabägare som oroligt undrade över hur framtiden skulle te sig efter konkursen i december 2011. Garantier, service och reservdelsförsörjning blev diskussionsämnen som överskuggades av stora frågetecken.
Räddningen blev Saab Automobile Parts AB, Saab Automobiles fristående dotterbolag, som aldrig rycktes med i konkursen. Först tog Riksgälden över när ett utvecklingslån beviljades från Europeiska investeringsbanken. När pant och lån löstes togs företaget över av svenska staten. Sedan januari i år sorterar reservdels- och logistikföretaget under finansdepartementet.
Under den korta tid som Saab Parts fungerat under annat ägarförhållande har förtroendet för de auktoriserade verkstäderna ökat allt eftersom. Faktum är att Saab i dag har fler auktoriserade verkstäder, närmare 160 anläggningar spridda över hela landet, än före Saab Automobiles konkurs Saabs kunder har i alla händelser tagit till sig nyordningen och prisat verksamheten i större omfattning än tidigare.
– Det är ju otroligt roligt att vårt arbete ger resultat i sådana här undersökningar, säger Thomas Sundström, chef för Sverigemarknaden.
Verkstadsdelen av AutoIndex toppas femfaldigt av japanska tillverkare med Lexus som det högst prisade märket. Det är också Lexus som gått framåt mest sett till fjolårets noteringar, upp 4,5 procent. Mazda och BMW-ägda Mini är andra stora klättrare. För svenskt vidkommande redovisar också Volvo bra resultat, näst bästa europeiska tillverkare efter Saab.
De tyska premiummärkena med högt ställda krav från sina kunder har haft svårare att göra sig gällande. Mest har BMW rasat, enligt säkra källor på grund av långa väntetider inom storstadsregionerna. Tendensen var tydlig redan i fjol och i år rankas BMW inte bättre än som 17:e märke.
Volkswagen-gruppen befinner sig i vanlig ordning på den nedre halvan, men betygen från VW- och Seatägarna har trots allt höjts. I genomsnitt för alla Sveriges märkesverkstäder noteras en marginell höjning av betygen på 0,2 procent.
De enskilda frågor som genererat de högsta betygsförbättringarna handlar om förhållandet mellan servicekvalitet och pris – ett tecken på att den ökade konkurrensen gynnar konsumenten - och verkstadspersonalens genomgångar av utfört arbete. Däremot backar betygen på verkstäderna i frågor som rör flexibilitet med garantier och goodwill och prissättningen för mer ovanliga reservdelar.
Läs mer om Saabs verkstäder i Vi Bilägare 12/2013, ute nu i butik!
Diskutera: Hur ser du på resultatet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket glädjande. De som jobbar på Saab-verkstäderna kan känna sig stolta och det är de väl värda.
Det känns ganska skönt ändå att jag fick rätt då jag tvivlade på domedagsprofeterna som fick för sig att det varken skulle gå att få reservdelar eller service på Saab.
Jag hade ganska god inblick i reservdelshållningen och det var bara en kort period som det var problem med vissa delar.
Servicen var det aldrig problem med, ja alltså inte mer än på någon annan bil :-)
Jes_ Du menar att man ska ha en bil man inte vill ha bara för att nån annan ska ha jobb? Typ som att jag skulle åka omkring i en Volvo bara för att Göteborgare ska ha jobb? :P
Att man kan betygsätta verkstäder som jobbar med icke-tyska märken är pga att man måste serva alla bilar, och att ALLA bilmärken går sönder ibland. Dock med lite skiftande frekvens ;)
Det är kul att SAAB ligger bra till men det kan inte gälla I Trollhättan. Sedan flytten av verkstaden har det bara gått utför. Senast försökte man blåsa mej på 3400:- genom att säga att försäkringen inte täckte skadan. När jag ringed SAAB försäkringar så visade det sig att försäkringen galled men ANA hade inteskickat in skaderapporten och då kunde inte försäkringsbolaget godkänna skadan. Jag fick tillbaka pengarna av försäkringsbolaget 2 dagar senare. Vad det gäller delar så kan ni försöka få tag I en framruta med HUD till nya 9-5:an. Lycka till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.