Lexus, Subaru och Honda heter topptrion som jagas. Lyxbilsmärket Lexus vinner för övrigt tredje raka, och det på en indexpoäng som slår alla rekord – 900 jämnt av 1000 möjliga. Och om det inte hade varit för BMW hade till och med Japan toppat fyrdubbelt eftersom Toyota också avancerat ett pinnhål och nu innehar femteplatsen.
De japanska märkenas dominans är i sig ingen sensation. Den japanska offensiven inleddes redan under 1970-talet, då ledd av i första hand Toyota, Mazda, Datsun – sedermera Nissan – och Mitsubishi. Genom åren har det japanska inflytandet stadigt ökat som följd av förbättrad kundnöjdhet. Frånsett några år med försämrad yenkurs – och därmed dyrare bilar – har de japanska märkena ändå i stort kunnat behålla positionerna.
Intressant med utvecklingen är att märken som Mazda och Mitsubishi försäljningsmässigt tappat fart in på 2000-talet medan de i Europa historiskt ”mindre märkena” Subaru och Suzuki numera tar allt större plats. Subarus marknadsandel 2013 – 1,82 procent – är den högsta noteringen i Sverige någonsin.
Subarus kunder fortsätter att vara mycket nöjda, men med höga förväntningar – som också lett fram till ökad försäljning – har betygen blivit något mer återhållsamma under senare år. Gapet upp till Lexus har ökat samtidigt som Honda kryper närmare. Faktum är att Subaru, jämte Mercedes och Mazda, är de enda märkena som visar tillbakagång i samtliga fyra kategorienkäter i årets AutoIndex.
Näst efter BMW är Volvo bästa europeiska märke. Volvos ranking – sexa – är den bästa noteringen sedan 2008. Volvos satsning på verkstäderna de senaste åren, bland annat med välkomnande servicetekniker för varje enskild kund, ger uppenbarligen resultat. Det är just betygen från verkstadsenkäten som har gett Volvo en skjuts uppåt.
På premiumnivå har det skett förändringar bakom Lexus totala dominans. Den stora förloraren är Mercedes som tappat fyra placeringar. BMW och Audi som hade nedgång i fjol har återhämtat sig, Audi till och med tre placeringar upp. BMW:s tapp förra året berodde delvis på lägre betyg i verkstadsenkäten, och här är det uppenbart att man lärt av läxan, även om det fortfarande är en bra bit upp till de allra främsta. Vi ska återkomma till de undersökningsresultaten längre fram.
De allra största förbättringarna jämfört med i fjol visar GM-ägda Opel och Chevrolet. GM:s beslut att upphöra med Chevrolets försäljning i Europa har fått nuvarande kunder att känna mer lojalitet och framför allt att ge återförsäljarna, med dumpade bilpriser, högre betyg. Fortfarande är dock Chevrolet cementerat i botten av de 26 märken som ingår i undersökningen.
Opels betygsförbättring innebär ett rejält skutt uppåt i rankningen, från en medioker 22:a plats till en finfin tolfte plats i dag.
– Jag är förstås jätteglad, men egentligen inte ett dugg förvånad, säger Opels informationschef Annicka Troedsson. Förr eller senare måste vårt nya uppfräschade modellprogram ge resultat.
Eftersom AutoIndex är uppbyggt på att bilägare med upp till sju år gamla bilar kan delta skalas en äldre årsmodellgrupp av för varje år. I Opels resultat framgår det också tydligt att det är bilägarna med de yngre årsmodellerna som nu ”lyfter” märket. En liknande utveckling har Ford – upp sex placeringar – och Peugeot.
AutoIndex 2014
1. Lexus 900
2. Subaru 861
3. Honda 857
4. BMW 856
5. Toyota 849
6. Volvo 848
7. Audi 839
8. Mercedes 838
9. Mini 836
10. Mazda 828
11. Citroën 813
MEDEL 810
12. Opel 809
13. Skoda 806
14. Ford 801
15. Kia 799
16. Volkswagen 799
17. Peugeot 794
18. Hyundai 793
19. Saab 791
20. Mitsubishi 783
21. Suzuki 781
22. Nissan 781
23. Renault 772
24. Seat 758
25. Fiat 750
26. Chevrolet 732
Fotnot: Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1000 poäng. Rankingpoängen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. AutoIndex är uppdelad i olika enkäter där bilägarna betygsätter bilkvalitet/egenskaper, återförsäljare och verkstäder. Vidare mäts också lojaliteten till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars 2014. 15 000 svenska privatägare med bilar av årsmodellerna 2007–2012 har deltagit i undersökningen.
Diskutera: Vilken tycker du var den minst väntade placeringen av en biltillverkare på listan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vi bör komma ihåg, det är att detta handlar om nyanser. Majoriteten av bilägarna är väldigt nöjda, oavsett bilmärke. Det är väldigt få som är missnöjda. Intressant att artikeln nämner att Chevrolet ökar nöjdhet för att det ska läggas ner, bilägarna blir mer lojala. Chevrolet och Opel är i grunden samma bilar och säljs genom samma återförsäljare och har samma verkstäder. Tror mycket handlar om förväntningar och attityder.
Det viktiga är att man själv är nöjd med den/de bil/-ar man själv har.
Att Lexus är föredömliga är ingen nyhet, det är synd att de andra bolagen inte inser hur viktigt detta är.
Det är också intressant att fundera på hur märken ligger här jämfört med försäljningen, VW är ju en storsäljare, men ligger ändå strax under medel.
Sen är rubriken en smula missvisande då de andra japanerna konstigt nog ligger en bra bit under medel.
Jag fyller inte i autoindex längre pga av att man får oönskade mejl.
Tycker placeringarna är av mindre intresse i jämförelse mellan olika år. Jämför istället siffran. Vad hade t ex Volvo och Mercedes för Autoindex tidigare år? Är de själva som tappat eller har andra blivit bättre?
Jag tycker att placeringen för Seat på plats 24 borde ha legat högre med tanke på likheten med Skoda. Citroèn borde ha ett eget omdöme för bilarna med gashydralisk fjädring med tanke på den överlägsna åkkomforten där dom ligger på första plats.
Kan någon rangordna följande:
Supernöjd, Jättenöjd, Toknöjd, Galet nöjd, Helnöjd, Kungligt nöjd ...
Hur vet man att betyget 8 av 10 är bättre än betyget 7 av 10 om betyget satts av två olika personer för två olika produkter?
Som vi diskuterat i en annan tråd tidigare så är det enda som är (lite) relevant är om man är Nöjd eller om man INTE är det. Hur nöjd man är är helt omöjligt att jämföra mellan olika människor. Vissa är supernöjda bara bilen startar på morgonen och lyckas ta dem till jobbet. Andra är aldrig nöjda, oavsett.
Rubriken stämmer, det är verkligen japanskt i topp om man ser till tillverkningsland.
Lexus och Subaru är de enda japanska fabrikat vars svensksålda modeller alla tillverkas i Japan.
Övriga "japaner" tillverkas lite överallt i världen.
Paddan tycker du verkligen att gasvätskefjädringen är så överlägsen? Jag har åkt en hel del med en som har det och jag är inte så överväldigande imponerad.
Tobo: mycket intressant iaktagelse!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.