Hur är ett kontinentalt vinterdäck på sommarväglag? Vi har testat sju sommardäck och ett europeiskt friktionsdäck i storleken 205/55 R16.
Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)
Att sätta på sommarhjulen är en härlig känsla – nästan som att ta fram cykeln efter vintern när man var liten. Men vårkänslorna kan ibland grumlas av en gnagande oro att sommarsulorna har gjort sitt.
Nya däck är en utgiftspost man gärna slipper i tider när sommarsemestern planeras för fullt. Då är det frestande att köra vidare på vinterdäcken och skjuta upp däckinköpet. Att nordiska vinterdäck – anpassade för snö och is – är olämpliga på sommarväglag är ett obestridligt faktum. Men hur är det med kontinentala friktionsdäck, utvecklade för regniga vinterdagar med plusgrader?
I årets sommardäcktest har vi inkluderat ett kontinentalt friktionsdäck för att visa vilka egenskaper man försakar om man väljer att behålla sina vinterdäck på sommaren. Den utvalda jokern har placerat sig högt upp i europeiska vinterdäckstester och har mer fokus på barmark än snöronder. Tuffast möjliga vinterdäcksmotstånd för de traditionella sommardäcken alltså.
De sju testkombattanterna med sommargummi kommer alla från etablerade tillverkare. Ingen av deltagarna underpresterar i testet. Alla har säkra köregenskaper utan att överrumpla sin förare vid plötsliga krissituationer. Men även mellan bra premiumdäck finns tydliga skillnader.
Goda egenskaper i vissa moment på blöt asfalt kan inte kompensera det faktum att friktionsdäcket blir hopplöst sist i många andra moment. Bromssträckan på torrt är skrämmande lång! Det stannar tio meter efter det sämsta sommardäcket. Det är skillnaden mellan ”nära ögat” och en rejäl kökrock! Än en gång ser vi att snåla lösningar inte hör hemma på vägarna. Det finns andra poster i hushållsbudgeten där besparingarna inte riskerar att få lika allvarliga konsekvenser.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2019. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Förra året testade vi såväl 6 premiumdäck som 7 budgetdäck. Här är testet av premiumdäck 2018 och budgetdäck 2018.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
Att sätta på sommarhjulen är en härlig känsla – nästan som att ta fram cykeln efter vintern när man var liten. Men vårkänslorna kan ibland grumlas av en gnagande oro att sommarsulorna har gjort sitt.
Nya däck är en utgiftspost man gärna slipper i tider när sommarsemestern planeras för fullt. Då är det frestande att köra vidare på vinterdäcken och skjuta upp däckinköpet. Att nordiska vinterdäck – anpassade för snö och is – är olämpliga på sommarväglag är ett obestridligt faktum. Men hur är det med kontinentala friktionsdäck, utvecklade för regniga vinterdagar med plusgrader?
I årets sommardäcktest har vi inkluderat ett kontinentalt friktionsdäck för att visa vilka egenskaper man försakar om man väljer att behålla sina vinterdäck på sommaren. Den utvalda jokern har placerat sig högt upp i europeiska vinterdäckstester och har mer fokus på barmark än snöronder. Tuffast möjliga vinterdäcksmotstånd för de traditionella sommardäcken alltså.
De sju testkombattanterna med sommargummi kommer alla från etablerade tillverkare. Ingen av deltagarna underpresterar i testet. Alla har säkra köregenskaper utan att överrumpla sin förare vid plötsliga krissituationer. Men även mellan bra premiumdäck finns tydliga skillnader.
Goda egenskaper i vissa moment på blöt asfalt kan inte kompensera det faktum att friktionsdäcket blir hopplöst sist i många andra moment. Bromssträckan på torrt är skrämmande lång! Det stannar tio meter efter det sämsta sommardäcket. Det är skillnaden mellan ”nära ögat” och en rejäl kökrock! Än en gång ser vi att snåla lösningar inte hör hemma på vägarna. Det finns andra poster i hushållsbudgeten där besparingarna inte riskerar att få lika allvarliga konsekvenser.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2019. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Förra året testade vi såväl 6 premiumdäck som 7 budgetdäck. Här är testet av premiumdäck 2018 och budgetdäck 2018.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
Testade däck:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental PremiumContact6
- Dunlop Sport BluResponse
- Firestone Roadhawk
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Michelin Primacy 4
- Nokian Hakka Blue 2
- ”EU-Vinter” Kontinentalt friktion
Så gjorde vi testet:
Sommardäckstestet gjordes i slutet av september 2018 på Mireval Proving Grounds, i södra Frankrike. Vädret var soligt med temperaturer strax över 20 grader, vilket är representativt för vacker skandinavisk sommar.
Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäck. Referensdäcket används även mellan testdäcken vid behov, exempelvis vid väder- och temperaturförändringar. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter.
Två manuellt växlade VW Golf 1,4 TSI användes vid testkörningarna. ABS-systemet användes men antisladdsystemet var avaktiverat för att inte slita ut bromsbeläggen vid körning på bana.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.