PANG! Larmet från tjutande däck följs av det isande ljudet av deformerande plåt. Den upphinnande föraren såg den stillastående bilkön för sent och den hårda smällen var oundviklig. Eller? Våra bromsprov visar att när det bästa däcket stannat efter en tvärnit från 100 km/tim på våt asfalt håller det sämsta fortfarande i 43 km/tim. Detta trots att sämsta däcket i testet lovar sportiga köregenskaper med större kontaktyta mot asfalten än de övriga deltagarna. Fel däckval kan vara skillnaden mellan ”PUH, det var nära!” och en rejäl kökrock.
Som joker till de vanligaste premiumdäcken i dimensionen 205/55 R 16 – Europas vanligaste däckstorlek – testar vi ett 18-tums sportdäck i 225/40 R 18 från den kinesiska budgettillverkaren Sailun.
Visst kittlas fåfängans känslocentra av tanken att piffa upp sin bil med större fälgar och det är frestande att låta ett billigare däckval förverkliga dagdrömmarna. Många tror att ett bredare lågprisdäck, med mer gummi mot marken, matchar greppet hos ett smalare premiumdäck. Hur det ligger till med det får du veta i vårt test.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 04/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Vi har också testat sommardäck i budgetklassen. Det testet hittar du här.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
- Bridgestone Turanza T005
- Continental ContiPremiumContact5
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Hankook Ventus Prime 3 K125
- Nexen Nblue HD Plus
- Nokian Hakka Blue 2
- Sailun Atrezzo ZSR (18 tum)
Testet av sommardäck gjordes i november 2017 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var mestadels mulet strax under 20 grader, vilket är representativt för svenska asfaltsförhållanden under barmarkssäsongen. På torr asfalt har vi kört i solsken och drygt 20 grader – som en skön svensk sommardag.
Alla tester inleds och avslutas med körning av ett set referensdäck och vid behov även mellan testdäcken. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter, främst väderförändringar.
I år testar vi även vattenplaning i kurva, hur många g ger däcken som bäst i högt stående vatten innan greppet släpper? Det är inte säkert att ett däck med bra motståndskraft mot vattenplaning rakt fram är lika bra när vägen svänger.
Testbilen var en manuellt växlad Golf GTI. ABS-systemet var aktiverat, men antisladd-systemet fick stängas av helt för att inte den aktiva momentstyrningen skulle slita ut bromsbeläggen. Vid bromsprov, vattenplaning samt bränsleförbrukning användes en Golf TSI som testbil.
Med premiumdäck menar vi bästa produkt från de stora, välkända däcktillverkarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.