Fram till årsskiftet var det enkelt. Då gällde en utsläppsgräns på max 120 gram koldioxid per kilometer för att bilen skulle klassas som miljöbil. I praktiken innebar det att tillverkarna tog fram bilmodeller som precis klarade den gränsen, ”119-grammare”.
Men med de nya miljöbilsreglerna blir det krångligare för bilköparna att veta vilken bil som är miljöbilsklassad. Det innebär också att en del bilmodeller som tidigare var miljöbilsklassade nu har förlorat sin status som miljöbil.
För den som ska välja bil ur ett miljöperspektiv blir valet mer begränsat. Av de tio mest sålda miljöbilarna under november 2012 blir åtta av med miljöbilsstatusen. Kvar av dessa tio blir endast Ford Focus med dieselmotor och Volkswagen Passat Eco-fuel med gasmotor.
En annan effekt av de nya reglerna blir att snåla bensinbilar, som exempelvis Toyota Aygo, inte längre klassas som miljöbilar.
Inte heller snåla dieselbilar får miljöbilsklassning i många fall framöver. Här försvinner exempelvis Volvo V70 Drive. V70 som miljöbil blir nu driven av antingen etanol eller gas. Det kan bli så att etanoldrivna bilar åter kommer i ropet. Av de 50 miljöbilsmodellerna i tabellen på nästa sida kan ett tiotal köras på E85-bränsle.
En del företag med miljö-profil har haft som krav att deras tjänstebilsförare ska köra miljöbilar. Nu blir det färre modeller att välja mellan och med motorer som inte tidigare varit så attraktiva.
Det finns också tecken på att vissa företag kommer att strunta i miljöbilsklassningen och låta tjänstebilsförarna välja fritt om de vill köra miljöbil eller inte. Eller att företagen inför egna interna regler för hur mycket deras tjänstebilsflotta får släppa ut.
– Vi har inga problem med att man skärper nivån för miljöklassningen. Men vi tycker att det här har gått för fort och skulle hellre sett nya miljöbilsregler från halvårsskiftet 2013. Det har varit väldigt kort framförhållning för vår del, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Lars Nilsson, miljödirektör vid Trafikverket:
– Syftet med de nya reglerna är att driva på teknikutvecklingen. Tidigare har bensinbilar kunnat klassas som miljöbilar enbart på grund av att de är bränslesnåla och lätta. Då har inte tillverkarna behövt jobba särskilt mycket för att få bilarna miljöklassade. Nu går vi ett steg längre och skärper kraven mot det som kommer att vara ett framtida EU-krav.
Men de nya reglerna kan få färre svenskar att välja miljöbilar. Det tror i alla fall Bil Sweden, som riktar viss kritik mot införandet av den nya miljöbilsklassningen.
– Vår prognos är att andelen miljöbilar blir 5–10 procent av bilförsäljningen i år mot cirka 45 procent under 2012, säger Bertil Moldén.
– Det är en dramatiskt minskad andel och det beror på att många köpare inte kan hitta någon miljöbil som klarar deras transportkrav.
–Det är inte realistiskt att tro att köparna kommer att gå från snåla dieselbilar till elbilar eller laddhybrider. Därför tror vi att många kommer att strunta i att välja en miljöbil och istället köpa en snål bil som kanske varit miljöklassad tidigare.
En effekt av den nya miljöbilsgränsen blir att vissa snåla mindre bilar väger för lätt för att klassas som miljöbil. Samtidigt kan en större och tyngre bil med högre utsläpp klara gränsen. Exempelvis blir Volkswagen Polo med snåldiesel inte miljöbilsklassad för att den väger för lite.
– Att ha en kombination av vikt och utsläppsgräns är inte helt optimalt, det får en del lustiga sidoeffekter. Det bli en försämring ur enkelhetssynpunkt, men det är priset man får betala för att driva på utvecklingen av miljövänligare fordon, säger Lars Nilsson.
– En stor bil kan leverera en annan transportnytta än en mindre bil och därför bör inte små bilar automatiskt gynnas för att de har låga utsläpp men gammal teknik.
Att miljöbilsförsäljningen troligen kommer att minska är inget som förvånar Lars Nilsson.
– Marknadsandelen för miljöbilar har gått upp väldigt mycket de senaste åren. Våra prognoser om hur mycket miljöbilar skulle sälja har tidigare varit väldigt fel. Därför är det svårt att sia om hur försäljningen kommer att bli. Men troligen kommer andelen miljöbilar att sjunka kraftigt i början av
2013.
Vill du läsa mer och se vilka bilar som är miljöklassade 2013? Klicka här.
Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?
Ta bilens tjänstevikt i kilo minus siffran 1372. Summan, negativ eller positiv, multipliceras sedan med 0,0457. Addera sedan 95.
Exempel: En Toyota Prius har en tjänstevikt på 1 425 kg.
1 425 minus 1 372 = 53.
53 gånger 0,0457 = 2,4.
2,4 plus 95 = 97,4.
97,4 är gränsvärdet för vad just den här bilen får släppa ut i CO2 för att klassas som miljöbil. Eftersom Prius, enligt Toyota, släpper ut 89 gram CO2/km klarar den gränsvärdet för miljöbilar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"En effekt av den nya miljöbilsgränsen blir att vissa snåla mindre bilar väger för lätt för att klassas som miljöbil. Samtidigt kan en större och tyngre bil med högre utsläpp klara gränsen. Exempelvis blir Volkswagen Polo med snåldiesel inte miljöbilsklassad för att den väger för lite."
(klippt och klistrat från artikeln)
En tyngre bil kräver ju mer plast/plåt (råvaror). Tär ju ochså på miljön.
Kostnaderna för att tilverka en större och tyngre bil, kräver mer råvaror som i tillverkningsprocessen ger mer utsläpp.
Tycker att politiker och myndigheter gör konstiga regler och bestämmelser.
( ju mindre och lättare bil med "mindre" utsläpp =miljövänligare.)
Enligt BilSweden och Bertil Moldén och alla biltidningar så har dieselbilen som är tyngre än bensinbilen alltid varit att föredra då den sägs vara 20-30 % effektivare med sin dieselmotor jämfört med bensinmotordrivna bilar vilket vore en fördel nu när bilarna inte skall vara så lätta men samtidigt ha mycket låga CO2 utsläpp enligt de nya miljöbilsreglerna. Men hur vart det, nästan varenda dieselbil försvann från listan över miljöbilar 2013 trotts att dom sägs vara så energieffektiva jämfört med bilar som går på bensin.
"–Det är inte realistiskt att tro att köparna kommer att gå från snåla dieselbilar till elbilar eller laddhybrider. Därför tror vi att många kommer att strunta i att välja en miljöbil och istället köpa en snål bil som kanske varit miljöklassad tidigare. "
Skriver diselbilsvännen här ovan, men man glömde att skriva att alla vanliga hybridbilar som drivs med bensin finns kvar i listan över miljöbilar. Så köparna kan fortsättningsvis köpa en miljöbil av olika storlekar och utförande.
Och fortfarande litar myndigheterna till de osannolika uppgifter om förbrukning som fabrikanter uppger...
Undrar när myndigheterna ska vakna till och se verkligheten?
Sen är ju många bilar betydligt tyngre i verkligheten än på papperet, ofta skiljer det 100-150 kg. Det kunde ju vara positivt förstås, om myndigheterna återigen kollat verkligheten. Dessa bilar är alltså s.k. miljöbilar (ovanligt dumt ord förresten) då de är tunga.
Previa glömmer bort att i praktiken alla bensinbilar som var miljöbilar med tidigare regler inte längre är det med de nya reglerna (exempelvis Fiat-gruppens extremt snåla bensinbilar), medan fortfarande flera dieslar är miljöbilar med de nya reglerna - och ja, det beror självfallet på att de är tyngre.
Hybrid-bilar har fördel för att de väger mycket mer än vanliga bilar och därför kan de fortfarande räknas som miljöbilar. En Toyota Prius är inte snålare än en Fiat 500, men då Fiat 500:an väger mycket mindre så är det Prius som räknas som miljöbil även fast den inte har lägre utsläpp. Att Prius, som är en större och tyngre bil, innehåller miljöfarliga ämnen i batterierna och använder jordens resurser mer vid tillverkning, det är en parameter som inte finns med ekvationen.
Om politikerna och deras experter skulle komma fram till att bilar med minst tiocylindriga motorer och över femhundra hästkrafter skulle vara miljövänligast så skulle det kunna bero på att man missat att räkna in vissa omständigheter samt att man till viss del överskattat andra omständigheter. Medborgarna skulle ju bara tycka att det där var konstiga regler...som vanligt.
haha. snacka om systemet.
Jo jag köpte min nya miljöbilen!
Vad är för skillnad då om man jämför den mot din gamle miljöbilen?
Jo den nye drar 0.95 i stan. gamle bilen tog 0.65!
Men. Varförr köpte du inte en likadan bil då?
Jo den gamle bilen klassas inte längre som miljöbil (väger för lite)
När skall man börja se till helheten när det gäller miljöpåverkan och bilar?
Alla dessa hybrid- och laddbara elbilar innehåller ju mängder av batterier med begränsad hållbarhet. Dessa batterier innehåller många dyrbara och ändliga råvaror som också behöver tas om hand på¨ett resurskrävande och ansvarsfullt sätt, efter de relativt få år de kommer att vara användbara som drivkällor till elmotorerna. Har inte denna hantering någon miljöpåverkan alls?
Nog tror jag att en partikelfilter renad diesel är det som totalt sett i dag är det som sliter minst på moder jords resurser och miljön. Trots det srtaffbeskattas dieselbilar kraftigt.
Lars-Erik
Verkar inte finnas många "normala" människor som tycker de nya miljöbilsreglerna är bra. Ordet "miljöbil" blir bara mer och mer utvattnat med åren, tycker jag. En snål bil med låga utsläpp är det som jag skulle köpa oavsett om den kallas miljöbil eller ej. Tänk på alla extra resurser och utsläpp som krävs för att tillverka en TYNGRE bil, och det extra bränsle som den drar under kanske 20 års tid!
Eftersom det skall vara relativt enkelt att tillverka gas från matavfall, stallgödsel mm varför händer ingenting.
"Lars Nilsson, miljödirektör vid Trafikverket:
– Syftet med de nya reglerna är att driva på teknikutvecklingen. Tidigare har bensinbilar kunnat klassas som miljöbilar enbart på grund av att de är bränslesnåla och lätta. Då har inte tillverkarna behövt jobba särskilt mycket för att få bilarna miljöklassade. Nu går vi ett steg längre och skärper kraven mot det som kommer att vara ett framtida EU-krav."
Alltså... här är något jag inte förstår. Är jag dum eller...
Är det dåligt att tillverka lätta bilar med mindre komplicerad teknik som totalt tär mindre på, ja, allt?
"– Att ha en kombination av vikt och utsläppsgräns är inte helt optimalt, det får en del lustiga sidoeffekter. Det bli en försämring ur enkelhetssynpunkt, men det är priset man får betala för att driva på utvecklingen av miljövänligare fordon, säger Lars Nilsson."
Så man konstaterar endast lakoniskt att sidoeffekterna är lustiga.
Och vad är det som är så våldsamt pådrivande beträffande utvecklingen mot mindre miljöförstörande fordon? I praktiken kan man ju ta någon av de befintlga, bränslesnåla motorer man redan har och stoppa in dem i en tyngre bil. Hur mycket utveckling var det?
Lars Nilsson påstår vidare:
"– En stor bil kan leverera en annan transportnytta än en mindre bil och därför bör inte små bilar automatiskt gynnas för att de har låga utsläpp men gammal teknik."
Hur många sitter det i varje bil i köerna på morgnarna?
Det vore kanske väsentligare att ta fram nya mätmetoder för bränsleförbrukning som ger relevanta värden. Något som även hultarn är inne på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.