Nästa artikel
Bilarna som är miljöklassade 2013
Lista:

Bilarna som är miljöklassade 2013

Publicerad 15 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
VW vinnare – Kia förlorare. Här kan du se vilka bilar som är miljöklassade 2013, och vad tycker generalagenterna om reglerna?

Volvo, Volkswagen, Peugeot och Subaru kan bli vinnare med de nya miljöbilsreglerna. Förlorare blir bland andra Kia och BMW som inte längre har några miljöbilar.

Bland bilimportörerna är mottagandet av de nya reglerna blandat. Vissa importörer ser fördelar affärsmässigt. Men det finns också kritik mot regelverket, speciellt från generalagenter som inte längre har några miljöbilar att erbjuda. Bland dem finns Kia, BMW och Mini.

Cecilia Gustafsson är presschef på Kia:

– Vi tycker att det nya ramverket för definition av miljöbil är olyckligt. Det är mycket svårt för kunden att förstå beräkningsmodellen för miljöbilar och vi tror tyvärr att intresset från konsumenterna kommer att sjunka.

– Att på ett logiskt sätt förklara för en kund varför en bil med gammal konstruktion och högre vikt och högre CO2-utsläpp räknas som miljöbil när en nyare bil med lägre vikt och utsläpp inte kommer att rymmas i miljöbilskategorin tror vi kommer att vara svårt och uppfattas som negativt.

Hyundai såg till att börja med ut att förlora sin miljöbilsklassning av modellen i30. Genom kompletterad standardutrustning och därmed också högre vikt, lyckades man till slut få dieselversionen av modellerna i30 BusinessEco och Premium-Eco att kvala in som miljöbilar och därmed bli skattebefriade under fem år.

 Ann Sundfeldt är PR-ansvarig för Hyundai:

– Det har gått så fort det här med miljöklassningen. De bilar som vi har haft som varit miljöbilar blir inte plötsligt miljösvin efter första januari. Utsläppen är ju de samma som tidigare.

Varken Kia eller Hyundai tror att miljöbilsreglerna innebär minskad försäljning under helåret 2013 utan tidigare lagda säljmål ligger fast.  

BMW har ingen miljöbil för närvarande, men kommande elbilen i3 blir miljöbilsklassad när den anländer till Sverige sent i år.

– Den här skärpningen kan motverka syftet med miljöbilar om det blir så att färre väljer miljöklassade bilar, säger Michael De Geer, informationschef på BMW. Vi tror inte de nya reglerna påverkar vår försäljning, som till stor del går till företag, särskilt mycket. I den mån företagen haft en miljöbilspolicy kan de nog komma att ändra på denna.

Volkswagen ser både fördelar och nackdelar med de skärpta miljöbilsreglerna. Deras förslag till regeringen var att miljöklassa alla bilar under 90 gram CO2/km.

– Det skrev vi i vårt remissvar, men det har man inte tagit till sig, vilket vi ser som mycket olyckligt. På så vis hade man uppmuntrat såväl låga utsläpp som låg vikt, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen:

– Vi ser möjligheter rent affärsmässigt. Det är få stora bilar som är miljöbilsgodkända efter årsskiftet. Men där har vi Passat, som vi erbjuder med såväl  E85- som gasdrift. Det gör att den kan vara ett miljöklassat alternativ för privatpersoner, men framför allt för de myndigheter, organisationer och företag som styr sin inköpspolicy efter miljöbilsreglerna.

Enligt Volkswagen kommer fler miljöklassade bilar att lanseras på den svenska marknaden under året.
 
Även Volvo är positiva till de nya reglerna.

– Vi tycker i grunden bra om de nya miljöbilsreglerna eftersom det är ett regelverk som premierar energieffektivitet. Det innebär att en rejäl och säker bil kan vara miljöbil, säger Bo Larsen, informationschef på Volvo Personvagnar.  

Volvo och Volkswagen har det största utbudet av miljöbilar just nu. Franska PSA (Peugeot och Citroën) ligger inte långt efter.

– Det blir väldigt fördelaktigt för oss ur konkurrenssynpunkt eftersom vi har miljöklassade dieselbilar i flera olika segment, säger Maria Lantz, informationschef för Peugeot. Det blir en konkurrensfördel när det gäller offentlig upphandling till kommuner och landsting, men också till företag som har en miljöprofil eller som inte vill skriva om sin miljöpolicy.

– Däremot kan det bli lite konstigt när vikten blandas med vilket CO2-utsläpp en bil har. Många mindre och lättare bilar hamnar då utanför miljöbilsgränsen.

Subaru, som för ett år sedan inte hade några miljöbilar alls i programmet, vädrar nu morgonluft. Subaru Legacy och Outback kom med gasdrift under våren 2012. Märket räknar med att minst fördubbla försäljningen av miljöbilar under 2013 jämfört med förra året.

– De nya reglerna för miljöbilar innebär ett begränsat utbud av större bilar. Där tror jag att vi kommer att ha en god chans, om många företag behåller sin miljöbilspolicy. Då kommer vi kunna öka vår andel i försäljning av Outback och Legacy med gasdrift, säger Thomas Possling, informationschef på Subaru.

Läs mer om miljöbilsreglerna här.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?

Dessa är miljöbilar 2013:

Audi A4/Avant/Quattro (etanol)
Chevrolet Volt (laddhybrid)
Citroën C-Zero (el)
Citroën C3 (diesel)
Citroën DS5 (elhybrid)
Fiat Doblò (gas)
Fiat Punto (gas)
Fisker Karma (elhybrid eller laddhybrid)
Ford C-Max (etanol)
Ford Focus (etanol, gas eller diesel)
Hyundai i30 (diesel)
Lexus CT(elhybrid)
Mercedes-Benz E200 (gas)
Mercedes-Benz E300 Blue Tec (elhybrid)
Mitsubishi i-MIEV (el)
Nissan Leaf (el)
Opel Ampera (laddhybrid)
Opel Astra (diesel)
Opel Combo (gas)
Opel Corsa (diesel)
Opel Insignia (diesel)
Opel Zafira Tourer (gas)
Peugeot Ion (el)
Peugeot 208 (diesel)
Peugeot 308 (diesel)
Peugeot 3008 (elhybrid)
Peugeot 508 (elhybrid eller diesel)
Renault Clio (diesel eller etanol)
Renault Mégane (diesel)
Skoda Citigo (gas)
Skoda Fabia (diesel)
Subaru Legacy (gas)
Subaru Outback (gas)
Tesla Roadster (el)
Toyota Yaris (elhybrid)
Toyota Auris (elhybrid)
Toyota Prius (elhybrid eller laddhybrid)
Toyota Prius+ (elhybrid)
Volkswagen Up (gas)
Volkswagen Caddy (gas)
Volkswagen Golf (etanol)
Volkswagen Passat (etanol eller gas)
Volkswagen CC (etanol)
Volkswagen Touran (gas)
Volvo V40 (diesel)
Volvo V40 Cross Country (diesel)
Volvo S60 (etanol)
Volvo V60 (etanol eller laddhybrid)
Volvo V70 (etanol eller gas)
Volvo S80 (etanol)

Källa: Miljofordon.se

Fotnot: Under året kan det tillkomma bilar som miljöbilsklassas. De bilar som finns i listan är de som är miljöbilsklassade i januari 2013.

Miljöbilstoppen november 2012

 1. VW Golf Blue Motion
 2. Volvo V70 Drive
 3. Kia Cee´d Eco
 4. Volvo V60 miljödiesel
 5. Ford Focus diesel
 6. VW Passat Blue Motion
 7. Volvo V50 miljödiesel
 8. Toyota Yaris
 9. VW Passat Ecofuel
10. VW Polo TSI 90

Kvar som miljöbilar av dessa blir Ford Focus diesel, VW Passat Ecofuel.

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-15 09:36
Raphael

Även Citroën C4 e-HDI är miljöbilsklassad, den har tydligen fallit bort ur listan. Den delar teknik och har likartad vikt som Peugeot 308 som finns i listan. En förlorare med de nya reglerna är Fiat, som med de tidigare reglerna hade flera miljöbilsklassade bilar i sortimentet - faktiskt fler miljöbilar procentuellt sett i förhållande till modeller och versioner, än de flesta konkurrenter. Fiat leder även Europa-ligan när det gäller lägst Co2-utsläpp, och de gör det med god marginal till tvåan (PSA-gruppen). Men med de nya reglerna så är det bara Fiats gasbilar som är miljöbilar, och det är ju ytterst märkligt. Det blir så här därför att Fiats bilar inte bara är snåla utan även lätta. Om de hade varit tyngre hade det varit en annan sak. Fiat har också satsat på lättare motorer än sina konkurrenter, men vi kan se att den som har en tyngre dieselmotor får fördelar och klassas som miljöbil jämfört med den som har en betydligt lättare bensinmotor även om bensinmotorn har lägre utsläpp! Det är ju också märkligt!

#2 • Uppdaterat: 2013-02-15 10:11
Thommys

Det känns lite märkligt att en Mercedes A-klass eller en B-klass inte är miljöbil (B-klass finns som gasbil i Tyskland) men en E-klass, t om två modeller. Men jag tycker även att det är bra att även större bilar kan bli miljöbilar med tanke på att vi fortfarande har behov av att få plats i en bil.

När det gäller E-klass och taxibilar så kommer hybriden (diesel) bli den som säljer eftersom gasversionen inte finns som kombi. Det är dessutom avsevärt lättar att få tag på diesel än gas och går dessutom mycket snabbare att tanka.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-15 14:53
timerbeltkiller

These rules are completely counterproductive.
The only sensible parameter is what gets out of the exhaust pipe

#4 • Uppdaterat: 2013-02-15 21:23
laba002

När skall man börja se till helheten när det gäller miljöpåverkan och bilar?
Alla dessa hybrid- och laddbara elbilar innehåller ju mängder av batterier med begränsad hållbarhet. Dessa batterier innehåller många dyrbara och ändliga råvaror som också behöver tas om hand på¨ett resurskrävande och ansvarsfullt sätt, efter de relativt få år de kommer att vara användbara som drivkällor till elmotorerna. Har inte denna hantering någon miljöpåverkan alls?
Nog tror jag att en partikelfilter renad diesel är det som totalt sett i dag är det som sliter minst på moder jords resurser och miljön. Trots det srtaffbeskattas dieselbilar kraftigt.

Lars-Erik

#5 • Uppdaterat: 2013-02-16 11:39
Mistro

Ja Dieselbilar är nog lösningen på miljöproblemen! ;)
Fattar fortfarande inte hur t.e.x 308 mfl klarar de tuffare kraven?
Samma motor och vikt,..äldre bilar men ändå fortsatt miljögodkända?

#6 • Uppdaterat: 2013-02-18 18:13
PREVIA

Hur kan VB se VW som vinnare när det gäller nya miljöbilsreglerna? VW har inte några bilar som drivs av de vanligaste bränslet på marknaden, eller är det meningen att köpa en etanolbil för att få del av miljöbilsförmånen och sedan köra den på bensin vilket de flesta etanolbilsägarna verkar göra om man ser till försäljningen av etanol i landet jämfört med hur många etanolbilar det finns i landet.
Taxibilsägarna säger att gastillgången är rätt bra numera men det tar tid att tanka flera gånger säger en del av dessa.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-18 23:49
S-E S

Bibeln har nog alldeles rätt. Där står det " saliga äro de enfaldiga ty de skola ärva jorden". Vi är nästan där nu!

#8 • Uppdaterat: 2013-02-19 00:10
Hanzzon

laba002, Ändå är tex Toyota Auris Hybrid återvinningsbar till över 95 procent inkl sina batterier medans helt nya VW Golf med traditionell drivlina bara är återvinningsbar till 85 procent så på den punkten ligger Toyotas hybrider väldigt bra till.
Hybridsystemet inkl batteri är även konstruerat för att hålla hela bilens livslängd och jag har själv en Prius som strax passerat 20 000 mil som har 100 procent av hybridsystemet orört och det finns taxibilar som gått betydligt mer än det dubbla med orörd hybriddrivlina och batterier.

Att en diesel med partikelfilter skulle vara skonsammare mot miljön i längden köper jag inte då dessa förutom betydligt högre utsläpp normalt sett även är mer problemfyllda under sin livslängd än en hybrid av hög kvalitet med byten av partikelfilter Eolystillsatser och annat.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-20 22:45
Mistro

Om Auris Hybrid läste jag idag i nya Vib där den ställdes mot Golf och Leon.
Den största besvikelsen anser jag bränsleförbrukningen var som diffade med 55% på Hybriden.
Det är då inte lätt att välja bil även om Auris får anses som prisvärd.
Man vill ju gärna att tekniken skall märkas i plånboken också.

Skulle ju kunna tänka mig en Prius+ men om den inte är snålare i verkligheten än en Dieselbil så vet jag inte riktigt ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.