Nästa artikel
Renaults missade chans: ”Ge mig en funkis-Fyra”
Krönika

Renaults missade chans: ”Ge mig en funkis-Fyra”

Publicerad Idag 9:36 (uppdaterad Idag 9:43)
Renaults nya version av den klassiska ”Fyran” är överdesignad. ”Jag vill ha en version utan allt krimskrams”, skriver Erik Söderholm.

Efter fem kommer fyra – åtminstone enligt Renault. Efter att ha väckt liv i småbilen Renault 5 och gjort om den till en modern elbil kommer nu Renault 4 få samma behandling.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är ett slappt sätt att mjölka sin märkeshistorik för att locka nostalgiker, eller en genialisk idé som de nya uppstickarna från Kina inte kan kopiera.

Kanske lite av båda?

Klart är att Renault 4 blev en legendarisk modell med fokus på bruksnytta, komfort och utrymme. Den avskalade basmodellen döptes till ”Laban” i Sverige och byggdes i flera decennier, långt in på 1990-talet.

Den nya versionen med eldrift har visserligen också flera praktiska detaljer, som låg lasttröskel och stor bagagelucka. Men ungefär där tar likheterna slut.

Den nya ”Fyran” är extremt överdesignad med klisterdekaler, enorma fälgar och mängder av små detaljer. Renaults designavdelning verkar tro att den som skriker högst hörs mest.

Men så behöver det inte alltid vara. Den gamla ”Fyran” var stor i sin litenhet – en ganska anspråkslös bil. Det fungerar uppenbarligen inte i dagens bilvärld. Och Renault vill förstås öka sin vinstmarginal genom att sälja färgkombinationer och tillbehör till nya Fyran – fullt förståerligt.

Jag tror inte det kommer bli så, men jag hoppas ändå Renault lanserar en ”funkis-Fyra” utan allt krimskrams. Stålfälgar, fri från klisterdekaler – och kanske en analog klocka i stället för de fräsiga mätarna på den digitala instrumentskärmen?

Ibland kan mindre faktiskt vara mer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • Idag 11:32 Nu finns det lagkrav på…
  • Idag 11:27 Ibland har budgetversioner…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.