Nästa artikel
Premiär för Renault 4 som elbil: Här är nya modellen
Nyheter

Premiär för Renault 4 som elbil: Här är nya modellen

Publicerad Idag 10:50 (uppdaterad Idag 12:06)
Renault återupplivar modellen som kallades ”Skrytbilen” i Sverige – nu med eldrift. Nykomlingen fokuserar på komfort och praktiska detaljer.

Renault har kört igång en ny strategi när det gäller märkets elbilsmodeller. Den klassiska småbilen Renault 5 har väckts till liv som elbil, och du kan läsa vår provkörning här.

Nu återupplivas också Renault 4 och även den blir eldriven. Renault kallar designen för ”retrofuturistisk” och den bjuder bland annat på belyst ram i grillen, flera praktiska detaljer och tygtak som tillval.

Bilen mäter 4,14 meter på längden vilket är 22 centimeter längre än Renault 5 men nio centimeter kortare än Captur. Den nya ”Fyran” har också 18 centimeters markfrigång vilket ger ett visst suv-intryck.

Renault 4 har 420 liters bagageutrymme och 23 liters förvaringsutrymme i kupén. Det finns flera praktiska tillbehör att köpa till och lasttröskeln är tio centimeter lägre än hos konkurrenterna.
Renault utlovar god fjädrings- och ljudkomfort i kupén. Infotainmentsystemet baseras på Googles operativsystem Android.

Renault 4 har även V2L- och V2G-teknik vilket innebär att den kan dela med sig av strömmen till andra prylar och till elnätet. Bilen har dragkrok och högsta släpvikt är 750 kilo.

Under det retroinspirerade skalet finns batteripaket på 40 eller 52 kWh som ger en räckvidd på ”över 30” respektive ”upp till 40” mil, enligt Renault. Effekten vid snabbladdning ligger på 80 respektive 100 kW och motoreffekten på 120 respektive 150 hk.

Renault 4 lanserades i början av 1960-talet och blev snabbt en försäljningssuccé. Den byggdes i över åtta miljoner exemplar och såldes i Sverige med en reklamkampanj som fick mycket uppmärksamhet. Där marknadsfördes bilen som ”Skrytbilen”, och den kallades även ”Laban”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • Idag 14:20 För en crossover i…
  • Idag 12:53 Vad bra att den får dragvikt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.