Enligt Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige innebär inte dieselåtgärden att EGR-ventilens livslängd förkortas.
Volkswagen bekräftar att EGR-aktiviteten ökar efter uppdateringen, men tillbakavisar påståendet om att det skulle påverka driftsäkerheten.
Vi har tidigare berättat om hur EGR-ventilen i Carl-Johans Golf lade av efter mjukvaruuppdateringen som är en del i Volkswagens dieselåtgärd. Marcus Thomasfolk är informationschef på VW Sverige. Vi ställde fem frågor:
Finns det en ökad risk för EGR-problem?
– Det är riktigt att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen. Dessa ventiler har alltid varit känsliga för sotbildning men det kan även vara andra fel. Det är också riktigt att det bildas mer sot när man återför avgaser in i förbränningsrummet. Av just den anledningen har man ändrat insprutningsförloppet för att på så sätt bränna bort den ökade sotbildningen. Det innebär också att bilen regenererar partikelfiltret oftare efter uppdateringen.
Bilarna som åtgärdas är upp till tio år gamla. Orkar de med en förändrad arbetsbelastning?
– Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant.
Hur ser ni på de fall där ägarna tvingats byta EGR-ventil strax efter motoruppdateringen?
– Skulle det av någon anledning uppstå någon form av problem efter mjukvaruuppdateringen så ersätter vi nödvändiga reparationer under förutsättning att vi kan dokumentera problemet.
Bör inte VW-ägarna få en förlängd garanti mot eventuella följdproblem?
– Eftersom vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att undvika följdproblem så är det inte aktuellt.
I USA ges en utökad garanti upp till att bilen är tio år eller 26 000 mil. Varför får svenska kunder inte samma skydd?
– Det är olika situationer i USA och Europa. I Europa har Volkswagen myndighetsgodkända åtgärder medan man i USA har ett annat läge med förmodat mer avancerade åtgärder som kan påverka bilen för att uppnå de sex gånger tuffare gränserna för kväveoxidutsläpp där.
Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.
Finns det en ökad risk för EGR-problem?
– Det är riktigt att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen. Dessa ventiler har alltid varit känsliga för sotbildning men det kan även vara andra fel. Det är också riktigt att det bildas mer sot när man återför avgaser in i förbränningsrummet. Av just den anledningen har man ändrat insprutningsförloppet för att på så sätt bränna bort den ökade sotbildningen. Det innebär också att bilen regenererar partikelfiltret oftare efter uppdateringen.
Bilarna som åtgärdas är upp till tio år gamla. Orkar de med en förändrad arbetsbelastning?
– Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant.
Hur ser ni på de fall där ägarna tvingats byta EGR-ventil strax efter motoruppdateringen?
– Skulle det av någon anledning uppstå någon form av problem efter mjukvaruuppdateringen så ersätter vi nödvändiga reparationer under förutsättning att vi kan dokumentera problemet.
Bör inte VW-ägarna få en förlängd garanti mot eventuella följdproblem?
– Eftersom vi vidtagit nödvändiga åtgärder för att undvika följdproblem så är det inte aktuellt.
I USA ges en utökad garanti upp till att bilen är tio år eller 26 000 mil. Varför får svenska kunder inte samma skydd?
– Det är olika situationer i USA och Europa. I Europa har Volkswagen myndighetsgodkända åtgärder medan man i USA har ett annat läge med förmodat mer avancerade åtgärder som kan påverka bilen för att uppnå de sex gånger tuffare gränserna för kväveoxidutsläpp där.
Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Marcus Thomasfolk ....... säger vad han är tillsagd att säga
Det enda logiska är att VW-ägaren helt enkelt vägrar åtgärden -det finns inget annat rimligt alternativ. På så vis slipper man alla problem, allt jidder och allmänt dålig kundvård VW ägnar sig åt med full kraft. VW lämnar heller inte ett enda incitament, bara strul & bekymmer -så vad är motivet för någon enda VW-ägare att acceptera åtgärden, om man nu inte söker problem och längtar efter en tommare plånbok.
VW hävdar att åtgärden inte har någon som helst inverkan på sotkänsliga prylars (EGR, partikelfilter etc) livslängd och ändå kan man inte, för att skapa trygghet hos bilägarna, utfästa en 10-årig/26.000 mil -garanti? VW hävdar ju att den här garantin inte vid något enda tillfälle kommer behövas, så det är ju helt gratis för dem att lämna garantin -att de då inte gör detta för att visa att de bryr sig om sina kunder låter en aning ologiskt.
"Hur ser ni på de fall där ägarna tvingats byta EGR-ventil strax efter motoruppdateringen?
– Skulle det av någon anledning uppstå någon form av problem efter mjukvaruuppdateringen så ersätter vi nödvändiga reparationer under förutsättning att vi kan dokumentera problemet."
Inte helt hopplöst då.
Nja, det är ju rätt hopplöst eftersom VW säger att de problem som kunderna upplever efter mjukvarubytet inte är relaterat till mjukvarubytet och därmed så ersätter de inte för följdreparationer, de hävdar ju att deras nya mjukvara är testad, utprovad och felfri och om kunder upplever problem så är det antingen fel på kunderna eller så har kunderna problem som inte alls är relaterat till den nya mjukvaran utan bara råkar vara en slump att de felen uppstår strax efter bytet av mjukvara. Finns mycket om detta hos Teknikens Värld som har suttit i möten med VW om dessa problem... VW blånekar att problem efter bytet av mjukvaran beror på mjukvaran.
Grejjen är, om VW hade gjort rätt från början så skulle den här situationen inte finnas. Jag anser att VW i Europa borde göra som i USA och köpa tillbaks bilarna och ersätta kunden. Varför ska kunderna i Europa behandlas sämre än i USA?
Kostar ventilen 11.000:- ? hur vet du det brut?
Vansinnigt pris men det är där märkesverkstäderna tjänar sina pengar idag.
Svaret på varför USA-kunder får bättre behandling än i EU är alltså:
volkswagen blir inte tvingade av EU, och de gör ändå inte mer än de absolut måste.
#5.
Hacken.
"....under förutsättning att vi kan dokumentera problemet" ser jag som en nära nog bombsäker friskrivning. Han börjar se sliten ut.....Thomasfolk!
Man kan lika gärna ersätta Thomasfolk med en telefonsvarare:
-Det är inte fel på våra bilar och det har aldrig varit fel på dem. Skulle någon uppleva ett fel är det fel.
Undrar hur hög månadslön man måste ha för att kunna sova gott när man går i ett företags ledband trots man vet bättre.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.