Nästa artikel
Motorfel efter Volkswagens dieselåtgärd
Nyheter

Motorfel efter Volkswagens dieselåtgärd

Publicerad 6 maj 2017 (uppdaterad 8 maj 2017)
Vissa Volkswagen-ägare får problem med EGR-ventlien efter mjukvaruuppdateringen. En av de drabbade är Carl-Johan Danielsson i Mellbystrand.
Kort efter mjukvaruuppdateringen tappade Carl-Johans Golf kraft och EGR-ventilen byttes för 11 000 kronor. Ett troligt följdfel av VW:s dieselåtgärder enligt en motorexpert.
Carl-Johan Danielsson i Mellbystrand är en av de VW-ägare i Sverige som fått sin motor åtgärdad efter VW:s utsläppsfusk. Men bara en vecka efter uppdateringen blev hans Golf 1,6 TDI -12 kraftlös och bärgades till närmaste verkstad. Den hade då rullat 8 900 mil.
– Jag körde på E6:an när motorn började att förlora kraft. När en varningslampa tändes svängde jag av vägen och ringde en bärgare, berättar Carl-Johan.
Bilen togs till Toveks Bil i Varberg där EGR-ventilen byttes ut till en kostnad av 11 000 kronor. Verkstaden hävdade att det inte hade något samband med den nya mjukvaran.

EGR-systemet återcirkulerar avgaserna tillbaka till cylindern för att få renare utsläpp. Fel på EGR-ventilen är inget ovanligt, men Carl-Johan är inte ensam om att få problem kort efter VW:s motoruppdatering.
Tyska medier har uppmärksammat att flera VW-ägare rapporterar att motorn tappar ork efter VW:s uppdatering, med dyra reparationer som följd.

Enligt Andreas Cronhjort, docent i förbränningsmotorteknik på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, är det rimligt att tänka sig att belastningen på EGR-ventilen ökar med VW:s mjukvaruuppdatering.
– Vill man sänka NOx-utsläppen är det sannolikt med mer EGR-aktivitet. Det sänker förbränningstemperaturen som ger lägre NOx-utsläpp, men även mer sotpartiklar. Det innebär dubbel belastning för EGR-systemet – dels mer arbete, dels mer sotpartiklar som kan sätta igen EGR-ventilen, förklarar han.

Men det är inte bara EGR-systemet som riskerar att ge dyra reparationer, enligt Andreas Cronhjort.
–Med den ökade mängden sotpartiklar finns det också en risk att livslängden på partikelfiltret minskar.
 
Sedan Carl-Johan Danielsson
kontaktat sin lokala verkstad i Laholm, som utförde motoruppdateringen, har han blivit lovad ersättning för de kostnader han haft i samband med motorfelet.
 
Har du gjort uppdateringen och drabbats av fel med EGR-ventilen? Hör av dig till Vi Bilägare på redaktionen@vibilagare.se
 
Vi Bilägare håller just nu på med att testa Volkswagenbilar före och efter dieselåtgärden. Resultaten kommer vi att publicera här på webben och i tidningen inom kort.
 
Läs mer: Volkswagens svar på EGR-problemet.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-06 10:25
LeifV

Med tanke på alla skriverier, vilka var motiven att låta genomföra "åtgärden" istället för att avvakta? Det har ju dykt upp en hel del frågetecken som lämnats obesvarade och då är det ju bara att vänta in svaren. Ett frågetecken är naturligtvis vem som, under bilens hela livstid, tar ansvar för ev kostnader (fler byten av EGR-ventil, partikelfilter etc) som kan dyka upp när dessa får jobba hårdare.

#2 • Uppdaterat: 2017-05-06 10:31
Raphael

Bilar som inte åtgärdas är inte godkända enligt typgodkännandet. VW åtgärdar ju inte bilarna för att de tycker det är kul, utan för att de måste göra det enligt deras uppgörelse med EU. Men åtgärden fungerar ju uppenbarligen inte, det VW borde göra är som de gjort i USA - alltså köpa tillbaka bilarna.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-06 10:38
LeifV

#2 Raphael: Det finns inga "måsten". Åtgärden är frivillig och behöver inte genomföras, utan den som vill avstå, eller bara avvakta att VW/Audi/Skoda/Seat bemöter och löser alla problem/frågor har all rätt att göra så.

VAG ser dessutom "åtgärden" som en ren goodwill gentemot myndigheterna, alla risker (som kassa EGR-ventiler) på bilägarnas bekostnad, naturligtvis (även om VAG byter ventilen gratis så ersätts inte bilägarens besvär...)

#4 • Uppdaterat: 2017-05-06 10:42
Vidstige

Ja inte skulle man våga äga VW-aktier nu, kan bli en katastrof om man måste börja köpa tillbaka flera miljoner bilar i EU. Mycket tråkigt detta för ägarna och dom ha ju bara köpt det Vi bilägare rekommenderar.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-06 11:18
Styggavargen

Jag reagerar mest på priset, hur är det möjligt att detta arbete skall kosta 11000 kr? EGR ventilen i sig kostar 400 kr till bilen på bilden. Så de tar 10600 kr för att utföra jobbet. Jag hade kört tillbaka och krävt tillbaka nästan hela arbetskostnaden.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-06 11:26
Styggavargen

Jag är inte ens säker på att de bytte mot en ny ventil, kanske rengjorde de bara den? Jobbet borde ta mindre än 30 minuter att göra, kanske max 1 timme om EGR ventilen sitter dåligt till.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-06 11:34
GF

Det var chock dyr för 11.000 kr på EGR ventil med inkl arbete, i vilken verkstad vill ha för 7000 kr på arbete. Hittat på Mekonomen för 4179 kr.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/avgasrening/egr-ventil-ps555a14-83--998-Nsv

#8 • Uppdaterat: 2017-05-06 11:36
LeifV

#8 GF: Priset handlar inte om tidsåtgång, eller hutlöst reservdelspris -utan om vad man anser att den normalt inkompetente bilägaren kan tänkas betala. Kan man bara förklara att det är en extremt komplex operation och att delen är gjord av homogent guld så gäller fri fart rätt in i den här kundens plånbok.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-06 11:43
GF

#9 LeifV
Ok uppfattat då det menar bara material kostnad utan arbete.

#a • Uppdaterat: 2017-05-06 11:44
Vidstige

Ja detta är ju extra illa i ett land som har EUs högsta verkstadspriser. Då gäller det att ha en bil som kräver mycket lite underhåll, annars går det inte ihop. Stort frågetecken för VWs bilar att äga när dom blir lite äldre i vårt land pga det, alltså då inte bara just dessa dieselgate-bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.