Nästan alla nya bensinmotorer har någon form av överladdning. Oftast handlar det om en turbo som ökar motorns effektivitet, men ett fåtal bilar har kompressor i stället.
Ännu ovanligare är ”dubbelöverladdning”, där motorn har både turbo och kompressor. Det är något Volkswagen tidigare provat på och som också funnits i Volvos bensinmotor T6.
Även om Volvo fortfarande säljer den här motorn i vissa modeller är den på väg ut. Sedan flera år tillbaka är den till exempel borttagen i laddhybridversionen av XC90. Där försvann kompressorn när bilen fick uppdaterat batteripaket 2021.
– Det är en väldigt komplex lösning att kombinera hybridteknik med turbo och kompressor, och med det nya hybridsystemet fanns en möjlighet att förenkla drivlinan, säger Stefan Molén, programchef för hybriddrivlinor på Volvo Cars, till Carbuzz.
Kommentarer till artikeln (3)
- Idag 15:15 Penta ingår i Volvo AB…
- Idag 12:00 Inom båtmotorvärlden är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.