Bilden används i illustrativt syfte och visar inte den nya tvåtaktsmotorn.

Nästa artikel
Mazdas nya idé: Tvåtaktsmotor med kompressor
Nyheter

Mazdas nya idé: Tvåtaktsmotor med kompressor

Publicerad 28 februari 2022 (uppdaterad 28 februari 2022)

Bilden används i illustrativt syfte och visar inte den nya tvåtaktsmotorn.

Mazda kan ha planer på en ny tvåtaktsmotor med kompressor. Eventuellt kan den användas som räckviddsförlängare.

Tvåtaktsmotorer har inte funnits i moderna bilar på många år. Men Mazda har planer på att återuppliva tekniken, enligt tidningen Motor Trend.

Mazda ska ha sökt patentskydd för en modern tvåtaktsmotor med kompressor. Tekniken har testats av flera biltillverkare genom åren, men med hjälp av modern elektronik och direktinsprutning hoppas Mazda kunna lösa flera av de tekniska hinder som funnits tidigare.

Tanken är att motorn ska använda kompressionständning vid låg och medelhög belastning vilket sänker förbrukningen, men konventionell gnisttändning vid högre belastning för högre effekt. Det är samma så kallade Skyactiv-X-teknik som Mazda redan använder i konventionella motorer.

Det finns än så länge inga specifika planer på att använda motorn i produktionsbilar, men rent tekniskt skulle den kunna användas som räckviddsförlängare i exempelvis en elbil.

Fokuserar på förbränningsmotorer

Mazda har hittills bara lanserat en elbil och den första laddhybriden presenteras nu i mars. Elbilen ska snart även få en räckviddsförlängare i form av en wankelmotor. Den japanska tillverkaren har hittills fokuserat mer på att utveckla förbränningsmotorn, bland annat med tekniken Skyactiv-X, än på eldrift.

Tvåtaktsmotorer har använts av Saab och finns även i många motorcyklar och mopeder. Istället för att arbeta med fyra takter som en konventionell motor används två. Tvåtaktsmotorer har inte alltid separat smörjningssystem utan oljan kan istället blandas direkt med bensinen.

Fördelen är att tvåtaktsmotorer kan ge mer effekt i förhållande till sin storlek och vikt än en fyrtaktsmotorer. Nackdelen är ofta lägre verkningsgrad, men det ska Mazda alltså försöka lösa.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.