Nästa artikel
Volkswagen planerar lågprismärke
Nyheter

Volkswagen planerar lågprismärke

Publicerad 12 oktober 2012 (uppdaterad 15 oktober 2012)
Volkswagen har långt gångna planer på att lansera ett lågprismärke som ska utmana Dacia, rapporterar tyska medier.

Förutom Volkswagen och Volkswagen Transportbilar omfattar Volkswagen Group i dag Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Skoda, Seat, Ducati, Man och Scania.

Den märkesportföljen kan så snart som 2015 utökas med ett ännu icke namngivet lågprismärke, enligt tyska medier. Märket är tänkt att stärka Volkswagens position i framför allt Kina, Indien, Ryssland, men också i östra Europa.

En talesperson för Volkswagen bekräftar att ett lågprismärke länge funnits på koncernens agenda, men betonar att inget beslut är fattat. Om planerna blir verklighet får VW en utmanare till rumänska Dacia, som ägs av Renault-Nissan.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-12 10:37
Foxhunter

Ganska märkligt. Skoda finns ju redan. Visserligen är säkert Skoda en mycket bättre bil än vad Dacia är, så jag vill inte vanära er som kör Skoda. Ni är ju förnuftiga!. Men Volkswagen kan ju förenkla Skodas bilar så de blir billigare och samtidigt måste ju en billig Skoda förefalla lite av "premium" i lågprissegmentet för en kines.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-12 11:07
Mistro

Med sådana planer måste det väl ha varit retligt då Renault/Nissan köpte Lada?
Vw brukar väl använda äldre modeller på andra marknader men det räcker alltså inte längre?

#3 • Uppdaterat: 2012-10-12 11:09
Gäst (ej verifierad)

De kanske återupplivar DKW då?

Isof måste man ju sluta reta Audi-fantasterna att de kör just en DKW ;-)

#4 • Uppdaterat: 2012-10-12 11:14
Tobo

Instämmer med foxhunter, VW har ju faktiskt två lågprismärken, Skoda samt SEAT (som ViB glömde i sin uppräkning av VW Groups varumärken).

Skoda har förvisso klättrat uppåt på prestigestegen en hel del de senaste åren, men SEAT har inte riktigt hittat sin plats på marknaden.

Å andra sidan tog ju VW över Trabant-fabriken i Zwickau, Sachsen (där bl.a. karosserna till Phaeton pressas), så varför inte återlansera Trabant-varumärket som ett lågprismärke?
http://www.volkswagen-sachsen.de/

#5 • Uppdaterat: 2012-10-12 11:23
Raphael

Renault försöker ju med Dacia göra samma resa som VW gjorde med Skoda. Skoda Favorit var kanske inte bästa höjdaren, det tog några generationer innan Skoda tog över VW som folkbilen. Dacia är på väg att bli en modern folkbil, men de är inte helt framme än för att attrahera en nordeuropeisk publik. I detta tror jag Renault önskar stiga på prestigetrappan med sitt eget märke - Renault. Och när Dacia stiger i kvalitet och säkerhet och komfort så finns det ett utrymme under som kan komma att fyllas upp av Lada.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-12 13:05
S-E S

De kan ju försöka att introducera Wartburg på nytt. Gärna 3-cylindrig som tidigare men med 4-taktare denna gång.
Det stora problemet med VW är de höga servicekostnaderna. Producera en genomtänkt bil där servicen kan genomföras på 30 minuter med enkla oljor som kostar max 50 kr per liter.
Eller varför inte efterapa salig Wartburg och installera centralsmörjning! Ett tryck på centralsmörjningsknappen var 100:e mil och bilen är god som ny igen. Ta gärna efter Wartburgens Thermocifonkylning också ock spara in vattenpumpen och en drivrem.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-12 15:04
Leif R

Helt rätt tänkt, det finns faktiskt folk som har sin/sina bilar som bruksfordon inte som en statussymbol ! Ska du kunna existera som tillverkare framöver får inga vägar vara omöjliga. Titta bara på "lilla" Volvo Pv som söker en samarbetspartner för tillverkning av en mindre bil, där är väl närmast ett måste med tanke på den prisbildning som Volvo nu intagit?

#8 • Uppdaterat: 2012-10-12 15:11
Roy J

Ja, Skoda är ju inte längre någon direkt lågprisbil och Seat står väl för det lite mer personliga (vilket ju annars sannerligen inte utmärker VW). Vi får väl se vad det blir.

Termosifonkylning (det vill säga självcirkulation) hade alla bilar i begynnelsen.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-12 15:29
saabnisse

S-ES, javisst gärna Wartburg, det var ju den östtyska vidareutvecklingen av DKW F9 även den med trecylindrig motor, men varför skulle det behöva vara en fyrtaktsmotor?
En modern tvåtaktare vore ju utmärkt att lansera i en sådan modell.

Men egentligen var ju varken DKW eller Wartburg några lågprisbilar.

#a • Uppdaterat: 2012-10-12 15:35
stressulf

det kunne vara bra å fåtilbake wartburg navnet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.