Nästa artikel
Provkörning: Dacia Lodgy (2012)
Provkörning

Provkörning: Dacia Lodgy (2012)

Publicerad 13 juni 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Dacia Lodgy är en sjusitsig familjefraktare till rena lågpriset – en motsvarande Renault Grand Scénic är minst 100 000 kronor dyrare.

Rumänska Dacia är Renaults lågprismärke och sakta men säkert droppar nya modeller i olika klasser ut.

Fjärde modellen ut i Dacias program kan vara den som ger märket ett genombrott i Sverige. Precis som Dacias övriga utbud är det inte med lyx eller flärd den sjusitsiga familjebussen Lodgy ska konkurrera utan med ett urstarkt förhållande pris/utrymmen/utrustning. Vad sägs om drygt 150 000 kronor för en maxutrustad och mycket rymlig och flexibel familjebil?

Exakta priser är förvisso inte klara, Lodgy kommer till Sverige först kring årsskiftet, men med största turbodieselmotorn på 1,5 liter, 110 hk, sexväxlad låda och den högsta utrustningsgraden (av tre) kan Lodgy bli cirka 100 000 kronor billigare än Renaultkonkurrenten Grand Scénic. Den allra enklaste versionen av Lodgy börjar i dagarna att marknadsföras på en del europeiska marknader för rekordlåga 9 900 euro.

En 90-hästars diesel, en 1,6-liters bensinare på 82 hk (samma som i Dacia Sandero), samt på lite sikt också en helt ny 1,2-liters turbobensinare på 115 hk kommer också att erbjudas. Jag har kört alla utom 90-hästarsdieseln och uppfattar den största dieseln och 1,2-motorn som valen att överväga, medan 1,6-motorn var ovillig och träig.

Lodgy är måhända inte särskilt insmickrande att se, trots att den ska representera ”a new visual brand ID” som det heter i presentationsmaterialet. Den enda designflärd formgivarna tillåtit sig finns kring baklamporna, annars är det en hög midjelinje och lite gammaldags upprätt stil som dominerar. ”Det ger en känsla av säkerhet” säger man mig på presentationen som sker i Marocko.

Detta har sin förklaring i att bilen faktiskt byggs där. Vid årsskiftet startades tillverkningen i en ny Daciafabrik i Tanger, en anläggning som första året ska bygga 130 000 bilar och som vid maxdrift klarar 400 000 exemplar. Det blir inte bara Lodgy för de marockanska bilarbetarna, under pressvisningen skymtar ännu en ny modell under skynke på en bild. Min gissning är att det handlar om en större suv eller en familjebuss med skjutdörrar. Motsvarande nio miljarder kronor har fabriken kostat Renault och förhoppningen är väl att ”göra en Skoda”.

Lodgy bygger på Logans plattform, har bakvagnsupphängning från Renault Kangoo och är bara 450 cm lång – men utrymmena är förbluffande. Tacka inte minst det rejäla axelavståndet 281 centimeter för det.

Det går faktiskt att hyfsat bekvämt sitta sju personer i bilen och få med sig åtminstone två stora kabinväskor. Med det bakre stolparet antingen urtaget eller framvikt mot mittradens ryggstöd ryms ledigt nästan 650 dm3 bagage, plus fem åkande. Viks det ordinarie baksätet framåt blir Lodgy snudd på lika rymlig som en Renault Grand Espace: över 2,6 kubikmeter lastutrymme.

Utförandet överlag är förstås ganska enkelt, men långt ifrån dåligt. Krokar och lås för stolsfällningarna ligger i öppen dager på ett sätt man inte ser hos konkurrenterna och golvmattor, dörrklädsel etcetera är enklare, men rakt igenom känns Lodgy robust och ”ärlig” på ett befriande och numera ovanligt sätt. Gammaldags tryckknapp för bakluckan och trumbromsar bak, kombinerade med en riktig handbromsspak där man i handflatan känner hur hårt man dragit åt – det är rakt och redigt det mesta. Under provturerna i de olika motorversionerna fick jag för mig att detta kan vara vår tids Renault 4.

Moderna grepp saknas ändå inte: Lodgy är första Dacia som kan beställas med (en riktigt bra) navigator, pris bara 430 euro. Mittradens baksäte har tre Isofix-fästen och det finns en fartbegränsare (inte hastighetshållare). Till alla som undrar: ESP är standard i Sverige.

Körningen sker på ömsom fina asfaltvägar, ömsom rena tortyrvägarna. Lodgy är ganska mjukt avfjädrad men stabil och lugn att köra, inga överraskningar alls. Någon större känsla i ratt, fjädring eller motorreaktion märker jag aldrig men hade inte förväntat mig heller. Ett bruksföremål, precis som alla stackars laståsnor jag ser längs vägarna.
Framför allt rullar Lodgy tyst. Varken väg-, vind- eller motorljud hörs. I 110 hk-dieseln lyckas jag dessutom nästan nå den angivna förbrukningen på bara 4,4 l/100 km.

Kanske krävs ett visst sinnelag för att falla pladask för Lodgy, men att det är en duglig, lågmäld och rationell familjebil är ställt utom allt tvivel.

Dacia Lodgy dCi 110

PRIS, FRÅN KR: Cirka 150 000 kronor.
MODELL: Sjusitsig kombi/minivan.
SÄLJSTART: Årsskiftet 2012–13.
MÅTT, CM: L 450/B 175/H 171.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 350.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig turbodiesel, två ventiler/cylinder. Volym
1 462 cm3. Max effekt 110 hk vid
4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,6 s.
FÖRBRUKNING: 4,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 116.
KONKURRENTER: Renault Grand Scénic, Opel Zafira, VW Touran, Seat Alhambra m fl.

Plus: Pris, utrymmen, enkel och robust.
Minus: Säkerhetsnivån ej dokumenterad ännu.

Vad nytt? MPV från franska Renaults rumänska grens nya marockanska fabrik.
För vem? Den som söker en enkel och mycket rymlig ny bil till oslagbart lågt pris.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-13 17:47
JorgenE

-"Framför allt rullar Lodgy tyst. Varken väg-, vind- eller motorljud hörs."...?
Jaså? Hörs inte alls? Vilken hastighet har ni vågat rasa fram med?
15 km/h?

-"lyckas jag dessutom nästan nå den angivna förbrukningen på bara 4,4 l/100 km."
Färddatorvärde kan man anta, hur korrekt visning de har vet de flesta, så i all välmening, varför ens försöka tro på den?
Hur blir det med det dieselblask som finns i Sverige månntro?
6,5 l/100km i vanlig ordning?

Som de flesta redan upplevt ett par gånger... Lyriska biltestare varit i ett varmt halvtropiskt land och provkört en extra noggrant fabrikspreparerad bil några svängar, och imponeras av olika egenskaper... och ett halvår senare undrar den svenske bilköparen var dessa egenskaperna tagit vägen...

Bilar som lovsjungits som bekväma och tysta har här nästan krävt hörselskydd i 100 km/h.
Vid -20 så har man kört i toppluva och vantar medan man skrapar rutan från insidan.
Ett riktigt test på hemmaplan med en bil ur vanlig konsumentproduktion blir intressant att se.
Gör gärna ett sådant om ni har möjlighet.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-14 17:34
Raphael

Det är den grova asfalt som används i Sverige som skapar bullermattor i bilar. I södra delarna av Europa och i flera andra länder används en asfalt med finare grus som låter mindre. Däremot så påverkar asfalten inte vind- och motorljud, så uppfattning om dessa parametrar gäller även i Sverige.

Min erfarenhet av färddatorn i franska bilar, eller bilar med fransk teknik (som Dacia använder), är att dessa är tämligen exakta. Den franska bil jag kör nu (Citroën) skiljer sig i snitt 0,02 l/mil från värdet jag mäter vid pumpen, och den franska bil jag hade innan - som råkade vara en Renault - låg också inom den marginalen. Så ett värde på 4,4 l/100 km kan då vara 0,42 - 0,46 l/mil i verkligheten. För en så stor bil som denna Lodgy tycker jag det är helt okej.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-14 17:56
Irvor

Så befriande !
En bil som inte vill/påstår sig vara premium.
Om den rullar tyst på svenska vägar återstår att höra.
Förhållandet pris/utrymmen/utrustning ser väldigt bra ut.
Återstår att se om det finns tillräckligt många smarta familjer som väljer denna, och sparar hundra tusen kronor jämfört med en del konkurrenter.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-15 08:30
Hackenbush

Måste säga att prestanda, drivmedelsförbrukning är helt ok med detta stora skåp och otroligt att de lyckats hålla vikten nere på 1350kg för det innebär ganska låg vägtrafikskatt. Frågan är nog vilken säkerhetsklass den får och hur rostskyddet är.
Priset kan man absolut inte klaga på.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-16 13:38
Raphael

Manuella fönstervevar istället för el-hissar, manuellt inställbara sidospeglar, tunnare stoppning i dynor och ryggstöd, tunnare stoppning i dörrsidor, tunnare material i instrumentpanel och massa annat som saknas - det spar vikt. Ingen magi eller revolution bakom låg vikt således. Enkelt utförande med få finesser = låg vikt. :)

#6 • Uppdaterat: 2012-06-16 17:48
lsoderlund

Jag tror att denna bil kommer bli vanlig bland de familjer med många barn. 150 000kr för denna bil är billigt, dock är detta något som inte passar mig personligen. Att ha så många barn att man behöver en minibuss = för många barn, det är ialla fall min åsikt.

Men för de, med begränsad ekonomi, många ungar och kanske ngra djur, passar nog denna bilen i handsken. Du får ju förvisso en några år gammal dito av annat märke, men då är den ju inte ny.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-09 14:55
Antonkn3

Är så trött på folk som Klagar på bagateller och på Dacia som bil som vissa här ovan. Och tar till hjärtat det skit snak som folk slänger om kring sig om dem här bilarna. Jag har själv en Mcv 1,6 87 hk. från 09.12.01. Och har kört med den redan 8500 mil. Har bytt broms klosar en gång och en nr. skylts lampa. Under den här tiden. Och jag jobbar Inom FM. Som soldat. Har jobbat i norrland och pendlat ner till skåne mellan åt har 2 barn och hund. bor i villa på landet. Och nu ska jag berätta vad jag har utsatt bilen för och hur den har bettet sig jag har lastat. 33 säckar pellets @ 16 kg räkna vad det blir i skuffen och hella familjen med . Och fortfarande spel i fjäddringen. har fått in en madras på 200cm x 120. stängt dörrarna när jag skulle hjälpa en polare att flytta obäkvämt att köra men det gick. Har kört på skjutfällt med sten och jord o dynga och plåtskölden under motorn är ett under jag är en gammal fartdårre och jag har gassat och slängt i och maxat varven till 6000. så varvspären slår till i både 1, 2 ån. Och vet du vad den går som en skålad råtta än.Har kört i 165 . på bilens mättare även om det är en glädje mättare är det ändå gott nog. Har haft den stilla stående i 14 dar i Boden utan motorvärmare mitt i januari föra året -28/-34 ute och gissa om den bara hostade till lite och starta med en gång. med glyckolen blandad för skåne. till minus 25. Min är en laureat model med fönsterhissar runt om servo och abs och ac fjärrlås och sidokrok kuddar. samt panik broms assistans. Kan man inte köra bil utan Esp ska man fan inte ha nån körkort. köpte den som ny flr 115 papp. Vad mer jan du bäggera. Bästa bilen jag har haft. Och jsg måste säga en sak till. Om ni tittar p hemsidan för Dacia. Så ser ni förbrukningeb på mcv jag kan säga att min dricker precis som marknads fört . min dricker 7,6 blandat. Och jag har blandat i den upp till 80% etanol funkar hur bra som helst trots att det inte är flex motorn. men förbrukningen går upp till nästan 10. Och klart att bilen inte riktigt klarar kylan i norrland men du alka som inte har motorvärmare har en kartong bitt mellan kyllaren och grillen och vips är problemet löst och det har jag sett på v70 och saabar och andra utländska bilar. Så snälla om ni är så duktiga på att krittisera varför inte ta och testa en fultsmokat version . eller köp en det är väll små pengar för er som kan slänga 300 papp på en saab eller en volvo ni ser hur bra det går för dem. Mvh.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.