Nästa artikel
Rekordlåg försäljning av bilar i EU
Nyheter

Rekordlåg försäljning av bilar i EU

Publicerad 19 februari 2013 (uppdaterad 20 februari 2013)
885 159 bilar såldes på den europeiska bilmarknaden i januari. Det är de sämsta siffrorna sedan man började mäta.

Branchorganisationen ACEA presenterade i dag siffrorna för EU:s bilförsäljning i januari. Bilhandeln i Europa har varit på nedgång ett bra tag nu, men det går inte upp mot det bottenrekord som nu har satts.

Bilförsäljningen sjönk med 8,7 procent jämfört med januari 2012, efter att totalt 885 159 bilar sålts till sina första ägare. Det är de sämsta siffrorna sedan man började mäta den sammanlagda försäljningen för alla EU:s länder 1990.

Av de stora marknaderna lyckades bara Storbritannien se en ökning, då deras försäljning gick upp med 11,5 procent. Samtidigt sjönk de tyska, franska, spanska och italienska marknaderna kraftigt. Italien var värst av de stora marknaderna, med en minskning på 17,6 procent, tätt följt av Frankrike med 15,1 procent.

Den svenska marknaden backade med 15,9 procent under januari, jämfört med samma månad förra året.

Värst för Ford
Ford, Toyota och PSA, med både Peugeot och Citroën, var de tillverkare som hade störst problem med att mota trenden. Fords försäljning sjönk med nästan 26 procent, medan PSA och Toyota, inklusive Lexus, backade 16 procent.

För dem som tillverkar premiumbilar ser det dock bättre ut. BMW, Mercedes och Jaguar lyckades alla öka sin försäljning.

Volvos försäljning sjönk med 17,8 procent i Europa efter att ha sålt totalt 15 253 bilar under perioden.

Året 2012 var den Europeiska bilmarknadens sämsta på 17 år. De flesta biltillverkarna ser inte heller ljuset i tunneln, utan räknar med en minskning på mellan tre och fem procent under 2013.

Diskutera: Hur ser du på siffrorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-19 13:57
KaptenOberkommando

Vi kan glömma att bilförsäljningen någonsin kommer upp i gamla nivåer. Det är nya tider - bistra, sådana.

Det är både märkligt och inte märkligt att Toyota inklusive Lexus backade 16 procent. Sådana "fantastiska" bilar måste ju alltid sälja, trodde jag ... Men å andra sidan har folk väl fått upp ögonen för alla återkallelser till följd av fel och brister.

Precis som analytiker tidigare har räknat med klarar sig premiummärkena fortfarande riktigt bra. Att de franska tillverkarna ligger riktigt pyrt till har också varit känt sedan länge, men frågan är hur länge till de kommer att orka med de här negativa talen.

Utvecklingen kommer att bli ytterst intressant - tyvärr också väldigt oroande.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-19 14:05
Onehp

Som du säger Kapten, nya tider. Hur mycket jag än tycker om bilar så vet jag också att mer än en miljard sådana inte kan vara särskilt gynnsam för moder jord som nog tycker detta är en ganska bra utveckling.

Dags att uppdatera affärsmodellerna. Eller de nationalekonomiska modellerna för den delen.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-19 14:22
Audi A5 SB

"För dem som tillverkar premiumbilar ser det dock bättre ut." Ja inte för Lexus, då man backade med 47,4% (mest av alla bilmärken som sålt fler än 100 bilar i Europa). Bortsett från det vanliga gnabbet om "Tyskland/Japan", så finner jag det högst märkligt. (BMW +9,8%, MB +4,7% och Audi -1,9%)

#4 • Uppdaterat: 2013-02-19 14:52
PREVIA

Jo det är tungt för Toyota nu ser man här i siffrorna över sålda bilar där siffrorna i procent bara överträffar premiummärken som Mercedes med något i USA, och i Europa sålde Toyotagruppen mer än fyratusen bilar mindre än stora Europamärken som Mercedes vilket måste svida för Toyota.
“With a strong January we’re off to a great start in 2013,” said Tim Morrison, Lexus vice president of sales and dealer development. “With great inventories of our recently launched models and more exciting vehicles new to come, we expect the momentum to continue.”

Other Highlights:
Scion Division up 38.4 percent
TMS Hybrid sales up 45.4 percent on a DSR basis, with sales of 24,232 units
Prius Family best-ever January with sales of 15,772 units, up 36.5 percent
Camry sales of 31,897 units, up 12.7 percent
Corolla sales of 23,822 units, up 32.4 percent
Avalon, bolstered by sales of the all-new 2013 model, posted sales of 4,840, up 50.4 percent in its first full-month of sales
Total TMS truck sales of 63,852 units, up 25.5 percent
RAV4 sales of 11,610 units, up 18.2 percent
Lexus RX sales of 5,394, up 7.1 percent
Lexus ES sales of 5,186, up 115.2 percent
http://pressroom.toyota.com/releases/toyota+lexus+scion+sales+january+2013.htm
Även Mercedes som säljer bilar i nästan hela världen drabbas inte heller lika hårt av fattiga länder i Europa utan ökar i Kina och USA ser man här .
Mercedes-Benz has started the new year with record sales. The brand with the star sold a total of 94,895 units worldwide in January, a gain of 9.2%. This growth in sales was driven by strong sales in the United States as well as in China and Russia
PSA gruppen däremot som nästan bara har drabbade länder som sin marknad kommer nog behöva fler tillskott av pengar från skattebetalarna.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-19 15:13
KaptenOberkommando

PREVIA, det är direkt störande att du inte kan hålla dig till ämnet utan blandar hej vilt. Siffrorna i artikeln ovan handlar om försäljningen i EU (!!!) och INTE globalt. Till exempel skriver du: "Även Mercedes som säljer bilar i nästan hela världen drabbas inte heller lika hårt av fattiga länder i Europa utan ökar i Kina och USA ser man här."

Som sagt, siffrorna ovan gäller enbart för den europeiska marknaden och för att diskussionen skall bli begriplig får du allt lov att prata bara europeiska försäljningssiffror.

"85 159 bilar såldes på den europeiska bilmarknaden i januari. Det är de sämsta siffrorna sedan man började mäta." Vidare: "Bilförsäljningen sjönk med 8,7 procent jämfört med januari 2012, efter att totalt 885 159 bilar sålts till sina första ägare. Det är de sämsta siffrorna sedan man började mäta den sammanlagda försäljningen för alla EU:s länder 1990."

Och det är mot den bakgrunden som jag resonerar och även du måste resonera. Premiummärken som Mercedes och BMW har lyckats ÖKA sin försäljning på den hårt pressade europeiska marknaden (som inkluderar det du kallar "fattiga länder") medan de flesta andra märkena - inklusive Toyota och Lexus - har backat. Kan du inte bara låta det vara så och hålla dig artikelinnehållet? Varför dra in USA, Kina och Ryssland? Eller var det enda chansen att få visa att Toyota och Lexus visst säljer bilar?

#6 • Uppdaterat: 2013-02-19 15:14
Rustan Werling

Previa hämtar ALLTID sina argument hos Toyota själva. Antingen är det annonser som han tar som fakta eller också är det Toyotas egna pressreleaser som han tar som sanning.

Det är enklast för honom att ha det så, han vill nämligen inte veta något annat än Toyotas bild av verkligheten.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-19 15:20
KaptenOberkommando

AL, den samlade analytikerkåren är enig i att premiummärkena har bäst förutsättningar att klara sig i framtiden, mycket beroende på precis det som du skrev - nämligen att köparna till dessa bilar i regel har bättre finanser och därmed inte påverkas lika starkt av konjunkturnedgången som köparna till mindre och billiga slit- och slängbilar. Dessutom har premiummärkena starka varunamn, fabriker i flera världsdelar och organisationer på alla viktiga och framtida marknader. Att PSA och Opel ryker kan vi nog vara överens om.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-19 15:31
Vulture

Jag reagerar också på nyheten att Europeiska lyxbilar går framåt, med undantag för Volvo. Jag har inte ägt några Mercedes, BMW eller så men flera av mina bekanta talar bara om verkstadsräkningar och jag tankar nästa bara mina asiatiska bilar (att jag blev rammad av en taxi har inte med tillförlitlighet att göra).
Onehp - Bespara mig det snacket; bilar står för cirka 2% av koldioxidutsläppen inom EU, våra bostäder och kontor med uppvärmning för mellan 40 och 50%, sila inte mygg och svälj kameler!
Vill du göra en riktig insats, titta på hur vi kan spara energi i bostäder istället. En elbil som går på elkraft från tysk eller polsk kolkraft mer koldioxid indirekt motsvarande 250gram/km eller mer, betydligt mer än en effektiv bensin eller dieselbil (Vattenfall gör mer skäl för namnet Kolkraft idag).

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Misstänker också att de tyska premiummärkena kommer att minska sin försäljning inom en ganska snar framtid, om inte konjunkturen vänder förstås...
Tyskland går fortfarande bra och de inhemska märkena har en stark hemmamarknad, men det kommer att vända där också då Tyskland inte ensamt kan hålla EU på fötter.

En bidragande orsak till att premiumbilarna säljer bra beror också på att prisgapet mellan dessa och "vanliga" bilar har minskat, en del tack vare euron som Tyskland just nu tjänar på och länder som Frankrike och Italien förnärvarande förlorar på då de inte kan devalvera sin valuta och därmed få ner priserna på sina produkter.

En BMW eller Mercedes är idag kanske inte direkt billiga men de är i alla fall rätt så prisvärda, och det har de inte varit så länge jag kan minnas...

#a • Uppdaterat: 2013-02-19 17:00
Tobo

Instämmer med MVH AL´s långtidsprognos:
"PSA går under, Opel likaså. Volvo klarar sig, men främst tack vare insatser från Kina. VAG fortsätter som vanligt, BMW får det tuffare och MB likaså (på än längre sikt). GM fortsätter ett tag till och Toyota tar stryk i EU men balanserar upp sitt resultat med starkare försäljning i USA, Asien samt Afrika".

Att Toyota, trots minskningen i Europa, återtagit positionen som världens största biltillverkare, samt siktar på all time high 2013, påvisar det faktum att man bör placera ut riskerna över klotet, livsfarligt för en biltillverkare att vara beroende av en eller ett par enskilda marknader.

Toyotas återkallningar i USA verkar heller inte ha fått några långsiktiga negativa konsekvenser. Under 2012 ökade T. med 26 %, Camry är mest sålda personbil 11 år i rad. Lexus ökade med 23% samt Scion med 49%.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.