Volkswagen har haft en tuff höst på grund av att de pressas av höga kostnader. Samtidigt säger de sig ha stora planer för sitt elbilsortiment rapporterar brittiska Autocar som har pratat med Kai Grünitz, forsknings- och utvecklingschef på Volkswagen.
När produktionsversionen av ID.2 All lanseras om lite drygt ett år kommer ett helt nytt designkoncept för ID-serien introduceras. Dessutom ska prestandan och funktionaliteten förbättras samtidigt som batterikostnaderna minska.
Produktionsversionen av ID.2 All har i sin tur inspirerats av klassiska Golf-modeller från förr. Kai Grünitz menar att designen ”går tillbaka till våra rötter”. I september nästa år kommer även ett nytt koncept av ID.2 visas upp i form av en suv. Sedan tidigare är det även klart att en GTI-version av ID.2 kommer lanseras 2026.
Samtidigt fortsätter Volkswagens utveckling av plattformen SSP (Scalable Systems Platform) som på lång sikt anses vara helt avgörande för Volkswagengruppen. Där har samarbetet med elbilstillverkaren Rivian gjort skillnad eftersom de kan dra nytta av Rivians avancerade teknik inom elektriska arkitekturer.
– De är mycket smidigare och snabbare än traditionella biltillverkare. De liknar mer det vi ser i Kina. Vi kombinerar det med vår kunskap om att bygga bilar med hög kvalitet, och jag tror att detta är en bra kombination, säger Kai Grünitz till Autocar.
Volkswagens modellprogram kommer i framtiden erbjuda färre modellen på grund av de strängare utsläppsreglerna EU7. Samtidigt kommer fler mildhybridalternativ att introduceras. En modell som kommer att finnas kvar är Polo och modellen kommer även få en stor uppdatering.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Igår 18:17 gmogmo skrev: Alltså, det…
- Igår 17:40 Alltså, det står ju inget…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.