Mazda tänker utmana konkurrenterna med ett recept som BMW-entusiaster känner till väl: bakhjulsdrift och rak sexcylindrig motor.
Om uppgifterna från amerikanska Car and Driver visar sig stämma har märket stora planer för mellanklassmodellen Mazda 6. För att klättra på ”premiumstegen” kan Mazda byta från fram- till bakhjulsdrift (eller fyrhjulsdrift som tillval) och dessutom lansera en rak sexa.
Nyheterna kan dyka upp i nästa generation Mazda 6 som ska börja säljas mot slutet av 2022.
Det är känt sedan tidigare att Mazda utvecklar en rak bensinsexa. Den får ta del av märkets nya Skyacxtiv-X-teknik som innebär ett slags blandning mellan bensin- och dieselteknik för att sänka förbrukningen. Bilen får även ett 48-volts mildhybridsystem och motorn får förmodligen en effekt på ungefär 350 hästkrafter.
Raka sexcylindriga motorer gör just nu en storartad comeback i bilvärlden. Mercedes är en av flera stora biltillverkare som lagt stora resurser på att utveckla motortekniken och Mazda gör alltså likadant.
Hur nästa Mazda 6 är än så länge oklart, men det är inte otroligt att designavdelningen hämtar inspiration från konceptbilen Vision Coupé på bilden ovan.
När det gäller elektrifiering finns inga uppgifter om Mazda 6 vid sidan av mildhybridsystemet. Eventuellt kan modellen komma som laddhybrid, men Mazda har haft en försiktig inställning till eldrift och verkar hittills bara satsa på specialmodellen MX-30 med eldrift.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Raka sexor är de bästa motorerna tycker jag, de går oftast silkesmjukt.
Helt rätt, på 90-talet, nu är detta överspelat. Sträva framåt, inte bakåt.
Mazda håller fast vid det gamla och det är antagligen också för att de inte har resurser att anpassa sig till en ny teknik.
Idag spelar det kanske inte så stor roll, de får säkert sina produkter sålda, det kommer att dröja generationer innan fossila bilar är borta, men det gäller nog att få till samarbete annars hör man till de som snart är borta.
Gamla kända fabrikat försvinner och nya som man aldrig tidigare hört talas om kommer.
Ska man ha en motor som drivs med förbränning får den gärna gå mjukt och skönt. Då är en sexa eller tolva bästa valen.
Fast bäst vore en elmotor, förstås.
Äntligen en biltillverkare som vågar gå emot strömmen. Kolkraftsbilar säljs trots allt i väldigt små volymer jämfört med riktiga bilar så varför inte fortsätta göra de riktiga bilarna så bra som möjligt och då är en sexa utan turbo alldeles underbar, bra Mazda.
Tummen upp!
Rak sexa=fantastiskt len gång och ett härligt ljud, bra Mazda att ni går lite mot strömmen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.