Vi Bilägares forum

Irriterande låg kvalitet i bilarna idag.

Irriterande låg kvalitet i bilarna idag.

Med en stor risk att även den här tråden förvandlas till "Fablernas värld" utav våra märkestrogna vänner så försöker jag ändå eftersom att jag anser att sanningen är viktigare och tillför mer än den fantasibild som tyvärr ofta målas upp här. Den som inte håller med om det kan ju bara låta bli att yttra sig i den här tråden.

Förhoppningsvis så vill ändå några delge oss vilka problem som deras nya/nyare bilar har vållat för inte blir väl bilarna bättre utav att vi tiger?

Har sedan en tid tillbaka noterat hur dåliga t.e.x bromsbelägg och skivor numera är på flertalet bilar och man kan ju undra vad detta beror på?
Är materialet sämre i delarna eller vad beror detta på?
Två av våra bilar har nu haft problem med bromsarna som tillverkaren inte tar på sig. Bakbromsarna blir anliggande och sliter därmed ner beläggen i förtid. Bromsarna smörjes inte upp under service så om de ligger an efter service så är det ju "tråkigt" för kunden men slitagedelar ersätts inte.
Tittade också på frambromsarna på min bil som nu har rullat 5500 mil och det tråkiga är att även de troligtvis snart också behöver bytas. Det värsta är att jag då förmodligen även måste byta skivorna också och man kan ju undra hur detta är möjligt? Har tidigare kört både 20 och 30.000 mil med bilar utan att byta skivorna.

Tydligen så accepterar vi bara detta och betalar vad verkstaden vill ha då det rör sig om slitagedelar men är det verkligen rimligt?
ÄR det rimligt att våra svindyra nya bilar inte kan köras 6000 mil utan problem och att det skall kosta skjortan för en service där ingenting görs?
Problemet med anliggande bromsar är vanligt men detta skyller man på att bilägaren "kör fel" ...Hen skall nämligen tvärbromsa lite oftare för att hålla bakbromsarna i funktion!? ( ingen som tycker att det är märkligt att detta inte var ett vanligt fel förr?)

Uppdaterat: 2014-05-05 13:07

Kommentarer

Absolut är det så, bilarna har aldrig tidigare varit säkrare, driftsäkrare och bättre överhuvudtaget än idag. Men som sagt har vi en förmåga att glömma det dåliga, som tur är får man väl säga.

Uppdaterat: 2014-06-05 20:23

Sen beror det nog lite på vad det är för bil med..

Mina erfarenheter
Mazda6 2,3 Sport köpt 2003 (köptes begagnad 2005)
- Rostbubblor i bakskärmar, bakdörrar, baklucka. Lackades om på garantin utan problem
- Förardörren vibrerade lite när man drog på volymen. Orsak hittades ej.
- Fick själv bekosta två metallbitar som fått lite ytrost (satt mellan brandvägg och stötdämpartorn) - 800 kr
- Annars inga fel under de 3 år jag hade bilen. Bytte P-ljus 2 gånger fram. 4 x 12 kr Några bromsbelägg var det nog med utöver service.

Mazda6 2,5 Sport 2008 (köptes ny)
- Förardörren vibrerade lite när man drog på volymen. Orsak hittades ej. ;) För fet stereo helt enkelt ;)
- Hade körde nog runt 8000 mil med den under 4 år. En uppsättning belägg och ordinarie serivce varje år - annars inga fel jag minns.
- Mot slutet började dörrstoppet på förardörren "knaka" när det gick över klackarna. Minns inte om jag bytte det eller inte...

BMW 325i 2009 (köptes beg 2012 vid 3500 mil)
- I början återkommande check engine lights, gick ner i limp home mode
- Fick tändspolarna bytta på garantin, ingen märkbar skillnad
- Fortfarande CEL's. Ibland startade den inte. Bytte högtryckspumpen. 8000 kr på maskinskadeförsäkringen. Självrisken var mindre men inte roligare för det :P Nu funkar den. Bara väntar på att den sista delen i den veka kedjan BMW kallar insprutningsystem ger upp - injektorerna. Bara hoppas att man har maskingarantin kvar då, annars är det väl bara att skrota'n ;)
- Hade dålig värme i den sedan köpet (köpte den mitt i sommaren , funkade bra när det var varmt). Ett påpekande under garantitiden - inga fel hittades. Ett påpekande vid stor service (6000 kr) - inget fel hittades. Ett påpekande EFTER stor service (ett par veckor) - systemet luftades och man fyllde på kylarvätska (som man då inte hade gjort vid servicen..?). Fick betala 500kr. Kanske lite bättre. Men funkade inte. Nu i vintras - påpekade igen då bilen frös igen när man kört flera mil. Fick använda spolarvätska för att se nåt...

Då konstaterar man att utgående ledning från termostaten "var ju kall". Fick 50% rabatt på jobb och delar så det kostade mig 1500 kr. Tog dom 2 år att överhuvudtaget titta på termostaten.

- Innerbackspegeln knarrar, likaså hatthyllan.
- Nu varnar den om att det bara är 800 mil kvar på bakbeläggen - trots att besiktningsmannen sa att de var långt ifrån slut.

Varken BMW's kvalitet eller serviceåtgärder är speciellt imponerande i mina ögon. Vågar dock inte svära på att jag inte köper en igen då de är fasligt trevliga när de väl funkar :P

Uppdaterat: 2014-06-05 21:49

BMW är trevliga bilar att köra men de är inte helt utan fel och brister. Jag har ägt 3 stycken men nu blir det inte fler för min del.

Uppdaterat: 2014-06-06 09:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En BMW som absolut var otrevlig var 2002 tii från1977, den hade miserabla vägegenskaper och kunde få nästan okontrollerbara bakvagnskast vid kurvtagning på ojämn väg. Och det var ju extra otrevligt eftersom bilen inbjöd till lite tuffare körning.
Man hade ju experimenterat fram och tillbaka på 2000- serien med hårdare/mjukare fjädrar och stötdämpare, men hittade aldrig riktigt rätt.
Jag fick en väldig respekt för den bilen och jag tyckte den var obehaglig när det gick lite för fort.

Uppdaterat: 2014-06-06 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes_ Ja vår Caddy på jobbet har gått lika långt som BMWn utan ett enda fel faktiskt ;)

Nån som vet om det ligger nåt i det jag hört vissa säga - att BMW gör varannan bra? Att typ E36 inte var nån vidare kvalitetsbil, medans E46 var betydligt bättre, E90 inget vidare - och då borde F30 vara en bättre bil... Microsoft lyckas ju följa det schemat på sina operativsystem så det är ju inget osannolikt scenario ;)

Uppdaterat: 2014-06-06 12:11

Farsan har köpt en ny VW Golf 1.2 TSI som än så länge fungerar bra men ingenstans finns det att läsa i instruktionsboken hur mycket motorolja med filter det går vid byte? Letade till slut upp ett VW Golf Forum och fick besked att det går 3,9 liter motorolja med filter vid byte av motorolja. Jag undrar varför de inte skriver detta i instruktionsboken? Det verkar som att de verkligen inte vill att man ska byta motorolja själv. När serviceavtalet som är på 36 månader går ut så ska motorn få en lite tjockare motorolja eftersom den drar så himla mycket med 5w-30 longlife-3, sedan att den kommer att dra några droppar mer bensin gör faktiskt inte så mycket.

Uppdaterat: 2014-06-06 17:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
Den vi tänkte byta till är Mobil1 0w-40 & läser man vilka omdömmen den motoroljan får så tycker dom allra flesta att den största fördelen är att den inte förbrukar någon motorolja. Vi får väl se hur det blir på Golfen. På min Audi har den dragit 1 dl på 13 månader. Ska börja med en service på min Audi som är för äldre bilar & är lite billigare än longlife. Tänkte göra den i höst & måste göras 1 gång per år. De använder då en halv syntetisk motorolja men jag skickar med min egen som bilen gått på sedan den var ny.

Uppdaterat: 2014-06-06 22:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer - är oljan generellt sett OK enligt berörda specar så har väl inte VW speciellt mycket att göra med vad jag använder för olja i min gamla bil - eller ? Och en olja som är något mera lättflytande kall och aningen "tjockare" varm har nog ingen bilmotor dött av....

Uppdaterat: 2014-06-07 10:29

På den tiden man körde Hundkoja så kunde man snacka om oljeförbrukning och då var det typ 5W-50 eller liknande som gällde...:)
Men tyvärr hade det nog ändå ingen avgörande betydelse för oljetörsten vilken tycktes "inbyggd" i BMC's A-motor. Men det var väl priset man fick betala för att köra en för den tiden kul liten bil med inspirerande vägegenskaper...:)
Så även om man byter till en olja med lite "bredare" viskositetsintervall så har jag svårt att tro att en motor som är oljetörstig plötsligt blir bättre i det avseendet.
Sen är det alltid tråkigt att relativt nya bilar drar såpass mycket olja att man måste fylla på mellan t ex 1500 mils serviceintervaller. Det var nog ett bra tag sen jag personligen hade oturen att råka ut för sådana exemplar vilket jag är tacksam för.

Uppdaterat: 2014-06-07 10:44

När bilen är i "long life"-läge så drar motorn mer olja. Ber man serviceverkstaden att ställa om bilen till fasta intervaller så minskar oljeförbrukningen och då använder man också en tjockare olja. Hur mycket förbrukningen minskar vet jag inte, men de privatpersoner jag känner som ställt om sina VAG-bilar har ingen onormal förbrukning. Noll till 1 liter mellan serviceintervallerna (1500 mil).

Uppdaterat: 2014-06-07 18:23

leifer:
VW Godkänner inte någon 40 olja som longlife. (längre) Fast till min Audi & brorsans VW Golf GTI godkänns VW 503.01 & det uppfyller Mobil1 0W-40 som för övrigt har den idag högsta klassificeringen API-SN. Det är av den enkla anledningen för att en 40 olja anses drar mer bensin än den tunnare 30 oljan. Nu kommer min Audi att frångå från longlife i höst fast denna motoroljan som jag använder uppfyller longlife på just min motor, men på den VW Golf 1.2 TSI - 14 som far har köpt, till den krävs det VW 504.00 & det finns många 5W-30 oljor som uppfyller. Vi får se även kanske farsan skippar longlife om det visar sig att den tjockare 40 oljan förbrukar mindre olja.

Uppdaterat: 2014-06-07 21:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.