Nästa artikel
Webb-TV: Vi Bilägare testar Kia Cee'd Sportswagon
Webb-tv

Webb-TV: Vi Bilägare testar Kia Cee'd Sportswagon

Publicerad 17 oktober 2014 (uppdaterad 18 oktober 2014)
Vi tittar närmare på Kia Cee’d Sportswagon. Nya dubbelkopplingslådan får beröm men bilen har fortfarande ett klassiskt Kia-problem.
Kia Cee’d har nu fått en sexväxlad dubbelkopplingslåda och den får beröm av biltestare Calle Carlquist. Cee’d är välutrustad och känns som mycket bil för pengarna men bullret i kupén är tyvärr fortfarande ett problem för modellen.

Läs kombitestet med Volkwagen Golf SportsCombi 1,4 TSI, Peugeot 308 SW 1,2T och Kia Cee’d Sportswagon 1,6 DCT i Vi Bilägare nr 14/2014 – ute i butik den 14 oktober.
 
Prenumeranter kan läsa numret digitalt utan kostnad, det går även att köpa tidningen här.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd Sportswagon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-17 20:19
Leom

Kan bara hålla med om bullret. Har en Cee´d Crdi -13 och till nästa generation så måste man ta tag i bullret. Dock är inte KIA ensamma om detta. Har en vän som äger en ny Skoda Yeti och där bullrar det på rätt bra också.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-18 19:47
lsoderlund

Jag har själv en Ceed sw crdi-14, gick från en Fabia -08 så tycker bullret är ok. Men visst, den bullrar en del. I övrigt är det en trevlig bekantskap som är väldigt snål på bränslet. Under mina 3000 mil jag hunnit kört , så har den snittat 0,47l/mil (mätt mellan tankningar).
När jag valde att köpa helt ny bil, så ville jag inte lägga onödigt mycket pengar. Fick min Ceed till ett bra pris, med den utrustningen jag ville ha. Bilen har bra garantier, och är billig att åka i. Man brukar ju säga att man får det man betalar för, men köper man en Ceed får man faktiskt väldigt mycket bil för pengarna.

Enda egentliga nackdelen jag hittat är att den är väldigt låg. Främre stötfångaren är så pass låg att den ej passerar trottoarkanter. Är man oaktskam kan man skada bilen vid parkering mot trottoarkanter.

Kia Ceed är väl en bra bil i sig, finns säkerligen andra bilar som är lika bra eller bättre. Men just kombinationen brusvärde V.S Pris, så är nog Ceed:en svårslagen. Personligen gillar jag min Ceed, den tar mig dit jag ska utan problem, är billig i drift, hyffsad komfort, säker och ett förhållandevis lågt värdefall. En vettig bil helt enkelt, som har vettiga utrymmen och är ett tämligen säkert kort att satsa på.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-20 09:51
Leom

Shogun. Min Cee´d ska få sin första 3000 mil /2år service snart och den ska kosta 3800 kr. Det ligger väl i klass med andra bilar eller?

#4 • Uppdaterat: 2014-10-20 09:57
Pi

Min Golf Variant TDI -12 kostade 2500 kr för den första servicen (3000 mil) när den gjordes för ett drygt år sedan. Snart dags för 6000-mila och då får vi se hur det stämmer med de kostnader som uppgavs för den servicen när jag köpte bilen.

#5 • Uppdaterat: 2014-10-20 11:11
Pi

Det tycks i så fall skilja rätt ordentligt mellan olika modeller för vår "lill-Kia" har klart överkomliga servicekostnader - första årsservicen (1500 mil) kostade strax under 1200 kr. Och det kan det ju vara värt för att få färsk olja varje år i en bil som mestadels går i stadskörning. Nästa service skall enligt de uppgifter vi fick vid köpet kostar runt 1550 kr så vi får väl se om det håller...

#6 • Uppdaterat: 2014-11-05 17:29
S-E S

Shogun, räkna med ca 5200. Pi, räkna med runt 7000.
Visst bullrar det något i en KIA, men det finns mycket att vinna på däckvalet. Prova t ex Pirelli på sommaren och skaffa dig 195-65-15 däck i stället för 205-55-16.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.