Fem kulörta knattar med kort stubin gör upp om titeln i minsta GTI-klassen. Det räcker inte med att se fräsig ut för att hamna i topp, kvintetten måste svänga rätt på slingriga småvägar och i avslöjande konprov innan segraren kan koras.
Prenumeranter får tidningen en vecka innan den kommer ut i butik. Prenumerera här.
Diskutera: Vilken är din favorit av GTI-bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hm nja nej ingen av dessa i så fall, lite flum och hippie över dessa, läsk och klibbiga geléormar på något sätt…
Och inte är det så att man skrattar på sig av att ha en Ford, Peugeot eller Renault… gubbilar.
Och en koja är ju mest för märkeskufar som diggar dinga prylar.
Seat resulterar i en axelryckning, ointressant.
Märket är som diskvatten.
Audi eller BMW frestar mer, men Audi är ganska tråkig och BMW har inte bästa ryktet för kvalitet.
Fastnar nog för den nya Opel Corsa OPC eller någon liknande modell, enligt vad som sägs ska den kurera inredningen som är orsaken till att jag inte riktigt gillar nuvarande.
Tror nog Fiestan är den som lockar mest för min del. Om den bara funnits som 5-dörrars... Tror mig hört att den ska komma som det dock. I USA säljs den ju bara med fem dörrar... Minin är cool men BMW-motorerna avskräcker. Fiestan känns som det mest ekonomiska valet med.
Varken Kadett B 1900 Rallye , Kadett C 2,0 GTE eller Corsa OPC är ju med... så det får bli Fiestan då.
Vet inte vad filmen skall erbjuda? Konbanekörning utan att man egentligen försöker närma sig gränsen för vad bilen klarar av.
Visst är det en intressant kvintett man testat, men jag tycker mig sakna några spelare, vart är Fabia RS, Polo Gti, eller varför inte Fiat 500 Arbath.
Visst ger GTI-bilar en stor portion körglädje, men min åsikt är att många faller på att dem låter så pass mycket vid vanligt brukande. Den bästa kompormissen ger nog faktiskt Mini:n, kraften och körglädjen finns, men går även att bruka utan att det blir för stötigt och för bullrigt. Så mitt val hamnar på Mini, förmodligen även den dyraste av dem.
Tidningen har kommit men jag har ännu inte läst testet.
Lite nyfiken på om Peggan fortfarande är en rolig bil.
Seat har ju med de allra senaste modellerna ryckt upp kvalitetskänslan och snygga är de ju. Fast just denna modell sticker väl inte ut.
Ford är ju alltid roliga på vägen och har numer ett anständigt rostskydd. Har de rått bot på vägbullret? Fast i den här typen av bilar bullrar det väl alltid.
BMC:n är rimligen roligast. Och trängst och stötigast. Sämst vardagsbil.
Renault får väl ses som en vardagsbil (med fyra dörrar) som är lite sportigare utan att göra anspråk på att vara GTI-bil. Bra rostskydd. Kanske den bästa allround-bilen.
Får se vad testet utvisar.
Har nu läst testet och det gav väl lite nya tankar, mest beträffande BMC:n som inte var fullt så bra som jag trodde.
Helt klart väljer man Forden om man gillar buskörning - och inget annat.
Renaulten gjorde oväntat bra ifrån sig och är väl rent praktiskt det bästa valet. Och man får ju dessutom ett jädrans bra rostskydd.
Har haft min Fiesta ST sen November förra året. Hade en BMW tidigare och var väl inne på en ny BMW igen men kände att jag inte hade lust att slänga så mycket pengar för en körglad BMW igen. Gav ca 200.000 kr för ST med maxutrustning. Och ska du ha en BMW som matchar ST i körglädje så får du köpa en M235i eller en M modell och då är man lätt uppe uppe i 500.000 till en miljon. Nej, jag ångrar inte det köpet. Det bästa med Forden är styrkänslan, växellåda och motorljudet i kupén. ST har kanske världens bästa styrning en modern bil just nu, inte ens BMW når upp till det.
Jag provkörde en massa bilar innan jag köpte Forden. Exempelvis Audi, BMW Mercedes. Clio RS är snygg men saknaden av manuell låda gjorde att den föll bort. 208 GTi var för snäll, inbjuder inte till bus som Forden. Och varför en så liten ratt?
Ford erbjuder 5 års nybilsgaranti vilket också var en anledning att jag vågade köpa en ST.
Gillar man körglädje kan jag varmt rekommendera ST men förvänta er inte att den har överflöd av komfort och var även rädd om körkortet. Som sagt, körglädje och körkänsla är på topp och du behöver inte vara miljonär för att ha en kul bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.