Vi Bilägare har testat nya Citroën C4 Cactus. Hela testet finns att läsa i nummer 11/2014 där nya Cactus jämförs med Nissan Juke och Kia Soul.
Vi ber om ursäkt för problemen med ljudkvaliteten.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rätt dålig ljudkvalitet... Apropå detta med att ventilationsmunstycket är borttaget på höger sida - ja, det är det men det finns ett munstycke för höger fönster ovanpå panelen till höger nära A-stolpen. Den ser till så att det är imfritt på fönstret. Så är det på många Citroën, inte har jag munstycket i kanterna i min bil riktade mot sidorutan om vintern och jag har imfritt ändå... Det finns ju ett i mitten av panelen som kan riktas mot höger passagerare och det är rätt stort...
Märklig ljudkvalitet - studiorösten, som har ett visst nätbrum, verkar inspelad i motfas.
När jag läste testet så var jag ganska övertygad om att Kia Soul skulle bli vinnaren - Nissan Juke klart sist.
Jämfört med Cittran har Kian bättre strålkastare, bättre rostskydd, rattvärme, påkostad interiör, bättre åkkomfort på dålig väg och är tystare (märkligt nog), bättre trafiköverblick (Cittran direkt dålig), bättre utrymmen i kupén (men inte i skuffen).
Å andra sidan har Kian betydligt dyrare reservdelar och dricker mest soppa trots trött motor och Cittran rymmer två barnstolar.
Mest verkar det ändå som att testarna förförts av Cittrans originalitet.
Jag anser att de testade bilarna inte har särskilt mycket med varandra att göra. Vad blir nästa test - Porsche 911, VW Golf och Mitsubishi L200? Det är ju lika logiskt som det här testet. Den närmaste konkurrenten till Kia Soul är Fiat 500 L Trekking. Märkligt att Vi Bilägare missade tillfället.
När det gäller interiören... Åsikterna går isär bland journalisterna om interiören är påkostad eller inte, och jag kan förstå den tvetydigheten eftersom Citroën blandar enkla material, enkel design med haute couture-finesser. Vi har strapparna för framdörrarna istället för handtag, vi har locket till handskfacket som har inspirerats av gamla tiders resebagage och vi har den synnerligen fina och härliga tygkvaliteten i stolarna. Bästa inredningen anser jag är Havana-inredningen (som kostar extra), det är klassisk omtanke med tyg och beige och fina materialval samtidigt med en enkelhet. Denna finns även i lila, en mörk lila. Rätt ärtigt, men jag föredrar den i brunt och beige.
Vi är medvetna om problemen med ljudet. Det är ett teknikproblem som förhoppningsvis är åtgärdat innan nästa testomgång. Vi ber om ursäkt för detta.
Raphael - du behöver väl inte fixera dig på de övriga bilarna och vilken som "vinner" jämförelsen (vilket väl Cactusen ändå gjorde vill jag minnas) utan du kan väl nöja dig med att läsa omdömena om den/de bilar du är intresserad av. Så gör i alla fall jag för "testvinnare" är ju ett väldigt subjektivt begrepp och helhetsbedömningen utgår sällan från samma kriterier som mina. F ö tycker jag, som jag nämnde i en annan tråd, att den är överprissatt m h t storlek, utrustning och motorisering och just priset skulle väl vara en orsak till att acceptera enklare lösningar.
När det gäller påståendet att Cactus skulle vara överprisad, vi har alltså här att göra med en bil i den så kallade Golfklassen, eller som jag hellre vill säga "308-klassen" och den kostar från 139 900 kr i sitt billigaste utförande, som ändå har en bra basutrustning. Vilken ny Golf får du för 139 900 kr?
Nu finns f ö Cactus även att beställa med den nya Blue HDI 100-motorn med PSA:s nya och egenutvecklade NOx-fälla, som innebär att Cactus drar 0,34 l/mil vid blandad körning och har ett Co2 utsläpp på 87. Den kostar från 179 900 kr, och en Cactus i detta utförande räknas som miljöbil så den är billigare att äga än andra. Jag tycker inte att det är för mycket när man räknar in den fina komforten, de sköna stolarna, mjuka fjädringen och det extravaganta utseende samt fina benutrymmet för baksätespassagerarna. Cactus är byggd för att vara billig att äga, med låga servicekostnader och smarta lösningar i den tekniska konstruktionen för att göra den så billig att underhålla, serva och - om så skulle vara fallet - reparera.
Pi - du behöver väl inte fixera dig på och klaga på att jag kritiserar att Vi Bilägare här har testat bilar som inte har med varandra att göra. Du kan väl nöja dig med att läsa omdömena om den/de bilar du är intresserad av istället för att kritisera mig för att jag är på ett annat sätt. Du får helt enkelt acceptera att jag inte är du, jag vill inte vara du och jag ser dig inte som ett föredöme att ta efter. Jag är jag, take it or leave it. Jag kan givetvis fylla mina inlägg här där jag kritiserar dig för att du inte är som jag, inte tänker som jag, inte beter dig som jag, men varför skulle jag bete mig likadant som du? Jag är för ett mångkulturellt Sverige och jag är emot assimilering där alla människor ska vara likadana. Anledningen till att bilar testas är för att de jämförs med varandra och de omdömen som skrivs om bilar är i jämförelse med de andra bilarna i testet. Det är alltså inga absoluta fristående omdömen, utan de gäller enbart i relation till de andra bilarna i testet och därför påverkar de andra bilarna i testet även om du väljer att enbart fokusera på att läsa omdömen om en modell. Omdömena är alltså relativa. Och jag står fast vid min åsikt att för mig som läsare är en jämförelse mellan en Kia Soul och en Cactus lika ointressant som en jämförelse mellan en Porsche 911 och en Mitsubishi L200, för de är väldigt olika bilar. Kia Soul är en högbyggd bil som en crossover-MPV, precis som Fiat 500L Trekking. Men Cactus är en lågbyggd bil, den är t o m lägre än en Golf. De riktar sig mot helt olika köpargrupper. Det är min åsikt och den står jag för.
Det heter Golfklassen, skriver du 308-klassen är det ingen som vet vad som menas ;-)
Och nej, en C4 Cactus är högre än en Golf.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.