Hur klarar årets långtestbilar besvärligt vinterväglag? Det är en av många frågor som ska besvaras under Vi Bilägares årliga vintertest. Här är en film om hur årets test gick till. Ett test där slutligen Volvo V40 utsågs till bästa långtestbil.
Läs vintertestet av Vi Bilägares långtestbilar Honda CR-V, Kia Cee´d, Mazda 6, VW Golf och Volvo V40 i Vi Bilägare nummer 3/2013. Tidningen utkommer i butik den 26 februari, men prenumeranter får den redan under vecka 8.
Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 som årets vintertestbil?
PRISER BEGAGNAT
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på
Grundutförande (Miltal och pris i kr)
Quashqai 1,6 dcl 130 Acenta
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 131 800 | 126 800 | 120 800 | 114 700 | 108 700 |
2015 | 138 500 | 133 300 | 127 000 | 120 500 | 114 000 |
2016 | 150 000 | 144 800 | 138 300 | 131 700 | 125 000 |
2017 | 162 600 | 157 000 | 150 000 | 143 000 | 136 000 |
2018 | 178 800 | 166 000 | 158 600 | 151 000 | 143 800 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
CVT-låda | 2014-2018 | +13 000 |
4X4 | 2014-2018 | +8 000 |
Style 360 pkt | 2014-2018 | + 1 600 |
Tekna pkt | 2014-2018 | + 3 000 |
Visla pkt | 2014-2018 | - 3 000 |
N-Tec pkt | 2017-2018 | + 2 000 |
Utförande | År | Prisskillnad |
2,0 140 hk | 2014 | - 8 000 |
150 hk/ 4X4 | 2015-2018 | + 4 000 |
1,2 155 hk | 2014-2018 | - 5 000 |
1,6 163 | 2014-2018 | + 3 500 |
1,6 177 hk | 2014-2018 | - 21 000 |
1,5 110 hk | 2014-2018 | - 21 000 |
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte konstigt att V40 vinner detta då den har så fina vägegenskaper. Men det blir säkert annat när vi kommer till sommartestet, när semesterpackningen ska lastas. Tycker för övrigt det är lite konstigt att jämföra så olika stora bilar i samma test.
Man kan tycka att de flesta nya bilar har samma utrustning - spolare, elstolar, ACC med mera - men när det kommer till hur bra de faktiskt fungerar så brukar di svenske vara bäst.
Volvos placering av säkringarna är långt ifrån den som min gamla 142:a hade - mitt i panelen.
Ja det är säkert en bra bil men att krypa in i baksätet är inte kul och när du väl är där ser du ingenting. Sikten från förarplatsen är heller ingen höjdare.
http://www.pavag.volvocars.se/korgladje/v40-arets-vinterbil-i-finland/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.