Volkswagen XL1 förbrukar 0,09 liter/mil. För att lyckas med det har Volkswagen skapat en så lätt bil som möjligt. I den här filmen tittar vi på hur bilens kolfibermonococ är konstruerad.
Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.
Läs en provkörningen av Volkswagen XL1 i Vi Bilägare nummer 5/2013. Tidningen utkommer i butik den 2 april, men kommer till prenumeranter redan under vecka 13.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen XL1?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
All information är intressant om denna bilen.
Opraktisk och dyr ska det gnällas om men ändå mycket mer praktisk än köra motorcykel.
Vore mycket intressant om ni kunde skaka fram fakta om bilen i bakgrunden.
VW Polo Bluemotion Twin Drive borde falla fler i smaken då det är en "riktig" bil som blir lättare att leva med.
Måste en fruktansvärt bränslesnål bil också vara fruktansvärt ful?
Knut-Ove, AMS, Auto Motor Sport, har en "större" artikel i sitt senaste nummer ,nr 8. sidorna 74-78 Den är i affärerna ca 4 april..
Här tar man inte hänsyn till energin som finns i batteriet från starten av mätningen . Räknar man bränsleförbrukningen där man återför energin som lämnat batteriet under mätningen är förbrukningen 0,199 liter/ 100 km eller
118 MPG. Och då finns det andra bilar som kan tävla om lägre förbrukning som den här bilen som rymmer fyra personer.
http://www.edison2.com/blog/2011/7/20/the-limits-of-the-possible.html
Det intressanta är att föregångaren till denna bil, som startade projektet, var ingen hybrid utan var lika snål ändå! Ok, den var lite mindre... men ändå. Och idag när man kommer ner mot 0,3 l/mil med dagens snålaste småbilar med snåldieslar och start-stopp utan avancerad hybridteknik så upplever jag XL-1 som redan gammal. Jag förstår att den inte kommer att tillverkas i så många exemplar, tiden har redan hunnit ifrån den. Konceptet med hjälpmotor till batterier finns ju redan ute på marknaden i en mer praktisk bil...
Själv tror jag på biogasmotorer! Och gärna i kombination med PSA-gruppens lufthybrid.
Nej men här kan man läsa hur VW kan dra nytta av forskningen av den här bilen för sina framtida bilar som måste ha lägre utsläpp vilket är intressant att läsa om.
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Industry-News/How-VWs-XL1-will-make-your-next-Golf-A3-or-Octavia-lighter-faster-and-more-frugal/
Det vore intressant om man fick läsa mer data om bilen så som man kan läsa om den här bilen.
http://www.edison2.com/
Angående att den finns till försäljning så säger VW att man tänker tillverka 250 st och till en kostnad för kunden på kanske 800 000 kr så den lär inte bli helt vanlig i trafiken. Likt Lexus LFA som blir dubbelt så vanlig så är säkert kostnaden för tillverkaren mycket högre än priset man tar ut vid försäljningen av bilen.
Målsättningen har ju helt klart varit att vara snålast,..inte mest praktisk eller snyggast.
Att sedan inte projektet går runt eller att bilen aldrig hamnar i "en bilhall nära dig" spelar ingen roll för Vw har ändå uppnått sina mål.
Vikten utav att ha en bil i varje storlek och prisklass är inte att föringa.
Att man sedan dessutom bygger världens snålaste,bästa och snabbaste bilar ger lite extra krydda på det hela för att förstärka Vw´s storhet.
Placera delar utav den här tekniken i en Polo och vi vanliga dödliga kan få en vettig bruksbil ut utav det hela också.
Vad är egentligen meningen med att visa upp vad man kan när folket ändå kanske aldrig får ta del i detta framåtskridande?
Det blir mest ett "jaha" och sen sätter man sig i sin diesel eller bensinbil och kör vidare. Jag skulle föredra att de forskar vidare och inte visar upp sina rön förrän man kan sälja sina nya bilar med ny teknik till gemene man.
Det är bra att man forskar men denna bilen blir för mig just nu endast en parentes.
Vad är meningen med Usain Bolt som springer 9s eller vad det nu var på 100m. Jag klarar det på 18s eller så, det räcker väl?
Detta är en ingenjörsövning. Ju mer man närmar sig gränserna, ju mer det kostar för en minskande förbättring. Skillnaden för konsumenten idag mellan 0,2l/mil och 0,1l/mil är inte så betydelsefull, men är en jättskillnad i ingeniörstermer. Och i en framtidsscenario kan de också vara en jättskillnad.
Ser det på ett annat sätt. Idag klarar vi att blanda in 20% biodrivmedel. Om alla kunde ändra sin uppfattning om vad en bil är och köra en XL1 liknande bil i de 90%* av fallen de inte behöver mera bil, då skulle hela Sverige klara sig enbart på biodrivmedel. En intressant tanke.
*Och i de 10% där det behövs mera, så kan man hyra eller bilpoola en större bil.
precis onehp vad är meningen med att springa så fort man kan för det kommer alltid någon förr eller senare som kan springa snabbare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.